شناسهٔ خبر: 66792731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همکاری ۲۰۰ مادر با مرکز شیر مجتمع بیمارستانی امام رضا

رئیس مرکز بانک شیر مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت فعالیت‌های این مرکز برای سلامت نوزادان نارس، گفت : در حال حاضر ۲۰۰ مادر با این مرکز همکاری دارند و نیاز است که فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

آرزو زنگنه، رئیس بانک شیر مجتمع بیمارستان امام رضا (ع) در کرمانشاه گفت : بانک شیر بیمارستان امام رضا (ع) در سال ۱۳۹۸ با هدف خدمت‌رسانی به نوزادان نارس که زودتر از موئد به دنیا آمده و بیشتر اندام‌های آنان به‌خصوص روده‌ها تکامل پیدا نکرده و قدرت هضم شیری جز شیر مادر ندارند؛ تأسیس شد.

وی در خصوص چگونگی جمع‌آوری شیر مادران، تصریح کرد: بسیاری از نوزادانی به دلایلی همچون؛ استرس، کمبود استراحت، عدم تغذیه مناسب و درد‌های ناشی از زایمان مادر از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند. در این شرایط، ما از مادرانی که علاوه بر شیر فرزند خود شیر اضافی دارند دعوت به همکاری می‌کنیم که با شعار «اهدای شیر، اهدای زندگی به نوزادان نارس» شیر خود به نوزادان نارس زندگی اهدا کنند.

مسئول بانک شیر مجتمع بیمارستان امام رضا (ع) در کرمانشاه خاطرنشان کرد: در بانک شیر، شیر‌های اهدایی مادران، طی فرایندی توسط دستگاه‌های مخصوص کاملا استریل شده و بدون از هرگونه میکروب نگهداری و به نوزادان نیازمند اهدا می‌شود.

وی در توضیح نحوه ارتباط‌گیری مادران با بانک شیر، اضافه کرد: مادرانی که تمایل به همکاری دارند می‌توانند توسط مراکز بهداشت با ما ارتباط برقرار کنند یا اینکه با شماره مستقیم، بانک شیر ۰۹۲۱۵۸۹۷۷۹ و داخلی ۲۸۶۹ تماس بگیرند.

زنگنه افزود: با برقراری تماس بین مادر اهداکننده شیر و بانک شیر تمامی توضیحات شرایط اهدا شرح داده می‌شود و در صورت نداشتن بیماری خاص یا عدم استفاده از دارو‌هایی که ممنوعیت شیردهی دارند، با انجام یک‌سری آزمایشات رایگان، مادر می‌تواند شیر اضافی خود را به بانک شیر وبا نیت نذر شیر، اهدا کند و در صورت تمایل؛ مادر می‌تواند به مدت یک‌سال با این بانک همکاری داشته باشند.

مسئول بانک شیر مجتمع بیمارستان امام رضا (ع) در کرمانشاه ادامه داد: برای ایجاد همکاری آسان‌تر و کم کردن زحمات مادر با این مجموعه، ابتدا نحوه آموزش دوشیدن شیر به صورت کاملا بهداشتی ارائه می‌شود با اخذ آدرس از مادر، راننده‌های مخصوص این امور به آدرس‌های محل سکونت مادران مراجعه کرده و ظرف‌های استریل شده را به مادران تحویل می‌دهند و زمانی که ظرف‌ها پر شد با راننده تماس می‌گیرند تا راننده برای دریافت شیر به درب منزل مراجعه و شیر را تحویل و به بانک شیر منتقل می‌کنند و سپس طی فرایند‌هایی در اختیار نوزادان قرار می‌گیرند.

وی در خصوص مدت زمان نگهداری شیر‌های اهدایی، افزود: شیر‌ها در فریزر در منازل در دمای ۱۸ درجه به مدت ۳ ماه و در فریزر‌های صنعتی بیمارستان با دمای ۲۰ درجه به مدت ۶ ماه قابلیت نگهداری دارند، البته به دلیل نیاز تعداد زیادی از نوزادان نارس که در مرکز بستری هستند، قبل از پایان ۶ ماه تمامی شیر‌ها اهدا می‌شوند.

زنگنه در ارتباط با استقبال مادران با این طرح، گفت: با وجودی که ابتدای کار ما مصادف شد با شیوع کرونا و استرس و نگرانی مادران، اما با این وجود با فرهنگ‌سازی مناسب در آن زمان این طرح به تدریج مورد حمایت و همکاری قرار گرفت و با بالا بردن آگاهی مادران به تدریج مادران به میزان مهم بودن و ارزش شیر مادر و نیاز نوزادان به شیر مادر برای سلامتی فرزندان خود پی‌برداند.

وی خاطر‌نشان کرد: کمک به شیردهی نوزادان از جمله اقداماتی است که باعث افرایش رشد جمعیت است. شیر مادر خاصیت از بین بردن میکروب‌های موجود در بدن نوزاد، خاصیت دارویی، تقویتی در نوزادان را دارد. خوشبختانه امروز با توجه به دوره‌های آموزشی اهمیت شیر مادر برای نوزادان این آگاهی در عموم مادران افرایش یافته، امروزه مادران سعی بر این دارند تا حد امکان از شیر‌های خشک استفاده نکنند و در صورت توانمندی با اهدا شیر خود نیز به دیگر نوزادان کمک بزرگی انجام می‌دهند.

وی در رابطه به موضوع محرمیت، تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری شیری که به صورت مستقیم توسط سینه مادر خورده نشود، سبب ایجاد محرمیت نمی‌شود و لذا؛ در ضمن در بانک شیر، شیر چند مادر را ترکیب کرده و به چند نوزاد می‌دهیم. در واقع یک نوزاد، شیر یک مادر را نمیخورد.

مسئول بانک شیر مجتمع بیمارستان امام رضا (ع) در کرمانشاه از همکاری حدود ۲۰۰ مادر در این زمینه سخن گفت و افزود: حتی گاهی مادرانی بیش از این تعداد با بانک شیر همکاری دارند، اما به صورت ثابت در حال حاضر حدود ۲۰۰ مادر همکاری دارند.

وی سادآور شد: در زمینه همکاری و شناخت بیشتر بانک شیر بیمارستان امام رضا (ع) باید تبلیغات بیشتری توسط کادر درمان در مراکز درمانی مختلف، مراکز بهداشت، متخصصین نوزادان و حتی در عرصه رسانه انجام شود .

نظر شما