شناسهٔ خبر: 66792686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یادداشت وارده

چرایی اقبال وصف‌ناپذیر مردم به شهیدان خدمت

عباسعلی رهبر، در یادداشتی در پی درگذشت شهادگونه آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه ایشان، در پاسخ به این سؤال که چرا قلوب مردم ایران از حادثه شهیدان خدمت به شدت متأثر شده است، نوشت: جواب اولیه مسئله را باید در خلقیات اجتماعی و فرهنگی مردم قدرشناس ایران و ویژگی‌های خاص شهدای خدمت در نگاه مردم دید. 

صاحب‌خبر -

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی به سؤال چرایی تأثر شدید مردم ایران از سانحه هوایی حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه پاسخ داد که در ادامه می‌خوانیم:

سؤال اصلی یاداشت این است که چرا قلوب و دل‌های مردم ایران به شهادت رئیس‌جمهور مردمی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه؛ حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم؛ امام جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان (محافظان و کادر پرواز)  حساسیت پیدا کرده و از این حادثه به شدت متأثر گشتند.

جواب اولیه؛ مسئله را باید در خلقیات اجتماعی و فرهنگی مردم قدرشناس ایران و ویژگی‌های خاص شهدای خدمت به مردم دید. ناخودآگاه اجتماعی و سیاسی ایرانیان، عمیق‌تر و مؤثرتر از خودآگاه جمعی در بعضی از مقاطع تاریخی آنان است. 

ناخودآگاه اجتماعی، استعداد و ظرفیت‌های مشترک انسان‌ها در هر کجای جهان و در مقاطع تاریخی و فرهنگی مختلف ناشی از ماهیت وجودی و ادراک آنان در یک موضع مشترک است، موضع مشترکی چون فتوت، ایثار، دیانت، قدردانی و سپاس.

به ویژه اینکه سپاس اجتماعی مردم هوشمند ایران نسبت به خادمین و تلاشگران عرصه پیشرفت و عزتمندی آنان همیشه در منش ملی آنان تجلی پیدا کرده است.

دوماً؛ ویژگی‌های خاص شهیدان خدمت است. در این مورد می‌توان به منظومه انسانی ـ الهی مبتنی بر چگونگی افزایش احساسات مردم نسبت به کارگزار جامعه دینی، فکر کرد که چگونه قلب‌ها و دل‌ها به سمت افراد سیر پیدا می‌کند.

«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»

توجه به عناصر  شش‌گانه زیر، راز محبوبیت و قدرشناسی مردم را نسبت به شهدای خدمت به مردم مشخص می‌کند. در منش شهید خستگی‌ناپذیر آیت‌الله رئیسی و همراهانش به وضوح می‌توان فضایل پسندیده زیر را دید:

1ـ اخلاص

2ـ رفتار و بینش فطری و عقلی

3ـ شکرمندی 

4ـ ظلم نکردن 

5ـ علم‌مندی

6ـ سعی وافر 

آری راز محبوبیت و رضایت مردم از مسئولان شایسته و خستگی‌ناپذیر در ویژگی‌های فوق نهفته است.

اما نکته‌ای از سبک اخلاقی وزیر شهید جبهه مقاومت؛ مرحوم حسین امیر عبدالهیان:

یکی از خصوصیات خوب وزیر شهید و وزیر امورخارجه جبهه مقاومت؛ حسن خلق، تواضع و مسئولیت‌پذیری ایشان بود. در جریان دفاع از رساله دکتری یکی از دانشجویان وزیر شهید و بنده به عنوان استاد مشاور رساله دانشجوی دکتری بودیم، با توجه به مشغله فراوان وزیر بر خودم مسجل شده بود که ایشان امکان حضور نخواهد داشت اما در کمال ناباوری دیدم که سرموقع در جلسه دفاعیه رساله حاضر شد که حرکت وی هم ناشی از مسئولیت‌پذیری و هم مبین تواضع وی بود.

از حضرت امام جعفر صادق(ع) روایت است که تواضع، اصل در هر شرف و بزرگی نفس و مرتبه بلندی است و اگر تواضع را زبانی بود که مردم می‌فهمیدند، از حقایق عاقبت‌های پنهان خبر می‌داد و تواضع آن است که از برای خدا و در راه خدا باشد و ماسوای این مکر است و هر که از برای خدا تواضع و فروتنی کند خدا او را شرف و بزرگی می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما