شناسهٔ خبر: 66792269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت/

شیرینی کام شهروندان با رعایت عدالت ارتباطی در دولت سیزدهم

یاسمین نسبتی

دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی در حالی روزهای پایانی کارش را می‌گذراند که در مدت زمان فعالیت خود توانسته با پیگیری و انجام اقدامات لازم برای پیشرفت پروژه‌های مهم ارتباطی مانند فیبر نوری منازل و کسب و کارها، شبکه ملی اطلاعات، توانست کام بسیاری از شهروندان و کاربران را در مناطق روستایی محروم و دورافتاده با برقراری عدالت ارتباطی شیرین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله موضوعاتی بود که رئیس جمهور مردمی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی انتخاب توسط مردم به آن توجه ویژه ای داشت و در دوران خدمت خود اقدامات بسیاری برای رعایت و برقراری عدالت ارتباطی در روستا و شهرهای بزرگ انجام داد. در دولت سیزدهم پروژه‌های مهمی در حوزه ارتباطی افتتاح شد و به ثمر رسید و به واسطه آن بسیاری از شهروندان در مناطق دورافتاده و صعب العبور و حتی شهرهای بزرگ از طعم شیرین فناوری برخوردار شدند.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها یکی از اقدامات مهمی بود که در دوره سه ساله دولت سیزدهم به آن اهتمام ویژه‌ای شد. در این دوره شهرهای بسیاری به واسطه این فناوری به اینترنت که سرعت‌های بالایی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، متصل شدند. به گفته مسئولان این پروژه که تأثیر بسیاری در آینده ارتباطی کشور دارد، با اقدامات انجام شده از سوی دولت تاکنون ۷ و نیم میلیون خانوار یعنی ۲۵ میلیون نفر تحت پوشش شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها قرار گرفته‌اند.

البته براساس هدف گذاری‌های انجام شده قرار است تا پایان سال میزان پوشش  به ۱۴ میلیون خانوار که یعنی دو سوم کشور تحت پوشش قرار می گیرد، برسد و سال بعد نیز کل شهرهای کشور تحت پوشش قرار می گیرند. گفتنی است برای توسعه و پیشرفت این شبکه کار در ۵۰۰ شهر آغاز و  در ۱۵۰ شهر به پایان رسیده است.

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

توسعه و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و رعایت عدالت ارتباطی از مهم‌ترین تأکیدات رئیس جمهور در این دولت بود. راه اندازی و تکمیل این پروژه در ایران سابقه چندین ساله دارد و از مهم‌ترین پروژه‌ها در دولت‌های گذشته از جمله دولت سیزدهم به اواخر سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد که مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی آن کاهش وابستگی به شبکه‌جهانی اینترنت اعلام شده است.

شبکه ملی اطلاعات از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه را می‌توان برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت نام برد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دسترسی روستاها به اینترنت مهم در صدر برنامه‌های مسئولان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و در این مدت زمان روستاهای بسیاری به واسطه این طرح توانستند به شبکه متصل و از اینترنت برخوردار شوند.

این پروژه طی ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در حدود سه سال گذشته بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی به پیشرفت ۵۹ درصدی رسید.

شیرینی کام شهروندان با رعایت عدالت ارتباطی در دولت سیزدهم

از آنجایی که عدالت ارتباطی از زیرمجموعه‌های عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، اگر دسترسی به فضای مجازی در دنیای عصر ارتباطات برای عده‌ای وجود نداشته باشد، مشکل بوده و آنها را به چالش روبرو می‌کند؛ بنابراین با اقدامات و تلاش‌های انجام شده در این دولت روستاهای بسیاری به شبکه ملی اطلاعات متصل و در مجموع در دولت سیزدهم بیش از ۷۰۰۰ روستا به اینترنت دسترسی پیدا کردند که اغلب در نقاط دور افتاده و صعب العبور بودند.  

بی نیازی از تبادلات کاغذی با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سال‌های گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد.  

تحقق دولت هوشمند و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه خدمات الکترونیکی یکی از اقداماتی بود، در دولت سیزدهم به صورت جدی برای جبران عقب ماندگی‌ها در این زمینه وجود داشت و ارتقای شاخص‌ها بیش از پیش حس می‌شد، پیگیری شد.

درگاه ملی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با آخرین ویرایش‌ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانال‌های دریافت خدمت و اینکه برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را می‌توانند در این پرتال ملی دریافت کنند.

اگرچه همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم طرح هوشمندسازی خدمات مورد توجه قرار گرفت و سازمان‌های بسیاری از جمله گمرک و تأمین اجتماعی به این پنجره متصل شدند؛ اما در سال ۱۴۰۲ این هدف مهم به صورت جدی دنبال شد به گونه‌ای که تکلیفی از جمله ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاه‌ها به صورت تمام الکترونیک از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود. طبق این دستور همه دستگاه‌ها باید تا پایان آبان ماه انجام و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاه‌های دیگر به صورت تمام الکترونیکی انجام می‌دادند.

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون نزدیک به ۱۲ درصد ارائه خدمات دولت یعنی حدود ۵۰۰ خدمت، هوشمند شده و هدف‌گذاری شده است این خدمات امسال دو برابر شود.

 علاوه بر پروژه‌های مهم ارتباطی که در دولت سیزدهم به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رسیده است، آیت الله رئیسی بر موضوعات مهم دیگری از جمله ارتقای بیش از پیش سرعت و کیفیت اینترنت تأکید داشت. او همواره بر این موضوع تاکید داشت که نباید صرفاً به آمارهای کمی داخلی اتکا کرد و باید وضعیت را به‌شکل مقایسه‌ای با دیگر کشورها ارزیابی و برای ارتقای بیش از پیش کیفیت و سرعت اینترنت تلاش کرد.  

انتهای پیام

نظر شما