شناسهٔ خبر: 66792122 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲ اردیبهشت

قیمت بنزین تک‌نرخی می‌شود

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم خرداد 1364؛ مجلس کلیات لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین را تصویب کرد

مهندس بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین در ادامه بحث پیرامون کلیات لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین، به سخنان مخالفان این لایحه پاسخ داد.

وی که حدود 45 دقیقه برای پاسخگویی به نیم قرن 030302 اظهارا نیم قرن 030302 ت نمایندگان مخالف و دفاع از لایحه مذکور فرصت داشت، در آغاز سخن از برخورد جدی و غیرعجولانه نمایندگان با لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین سپاسگذاری کرد و با تاکید بر اینکه کار عمیق و تخصصی در مورد این لایحه کمیسیون ها انجام شده است، یادآور شد: در مورد این لایحه، برخلاف آنچه که بعضی از آقایان مخالفان مطرح کردند 701 نفر ساعت کار کارشناسی در کمیسیون‌ها شده است و از مجلس محترم تقاضا دارم به این کار کارشناسی بیشتر توجه شود و تصمیم گیری به عمل آید.

پس از سخنان وزیر صنایع سنگین، کلیات لایحه به رای گذاشته شد که مورد تصویب قرار گرفت. آنگاه مجلس وارد بحث در جزئیات لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین شد.

دوم خرداد 1374؛ 315 هزار دلار دلالان ارز در مشهد مصادره شد

37 نفر دلار و عامل اخلال در بازار ارز در مشهد محاکمه و به جریمه محکوم شدند.

همچنین 315 هزار دلار متعلق به افرادی که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و خرید و فروش ارز به شعبه دهم دادگاه عمومی مشهد فراخوانده شده بودند، به نفع دولت مصادره شد و 92 میلیون ریال وجه نقد مکشوفه از این افراد نیز ضبط شد.

همچنین در پی شناسایی یک کارمند بانک که در امر خرید و فروش ارز فعالیت داشت، وی و فرد دیگری که 5 هزار دلار به این کارمند بانک فروخته بود، هر یک به یک میلیون ریال جریمه محکوم شدند و 5 هزار دلار ارز مورد معامله نیز مصادره شد.

این گزارش حاکی است در پی برخورد جدی با عوامل اخلال در بازار، نرخ برخی از اقلام مواد غذایی در بازار مشهد کاهش یافت.

اعلام آمادگی وزارت اطلاعات در اجرای سیاست جدید ارزی دولت

وزارت اطلاعات آمادگی خود را برای حمایت از تصمیمات جدید دولت اعلام کرد.

یک مقام مسوول در وزارت اطلاعات اعلام کرد: این وزارتخانه با تشکیل یک ستاد ویژه، به طور شبانه‌روزی آماده دریافت تماس‌های مردمی و گزارش‌های خبری مردم جهت حمایت از تصمیمات دولت و مبارزه با قاچاقچیان ارز می‌باشد.

دوم خرداد 1384؛ 1500 میلیارد تومان یارانه برای مصوبه یکسان‌سازی نرخ سود

مدیرعامل بانک ملی گفت: هیچ مشکلی برای تامین بودجه مربوط به یارانه یکسان‌سازی نرخ سود تسهیلات بانکی وجود ندارد و اعتبار آن در بودجه 84 پیش‌بینی شده است.

ولی‌ا... سیف اظهار کرد: بیش از 1500 میلیارد تومان به منظور پرداخت یارانه طرح فوق در بودجه سال 84 دیده شده که با اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت خواهد شد.

وی افزود: علاوه‌بر مبلغ فوق بیش از 500 میلیون دلار نیز جهت کمک به بخش صادرات و پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات این بخش منظور شده تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

انجمن واردکنندگان خودرو تاسیس می شود

انجمن واردکنندگان خودرو برای حمایت از صنف واردکنندگان خودرو در حال شکل‌گیری است.

هم‌اکنون چهار شرکت بنز، تویوتا، آئودی و BMW اقدام به واردات خود کرده‌اند و چندین شرکت دیگر نیز قصد واردات خودرو را دارند. در همین راستا واردکنندگان خودرو برای آنکه وضعیت واحدی داشته باشند در حال تشکیل صنف واردکنندگان خودرو هستند. واردکنندگان خودرو معتقدند که قوانین ایران برای واردات خودرو قدیمی است و با این قانون تنها قادر به واردات و شماره‌گذاری تعداد محدودی خودرو هستند.

دوم خرداد 1394؛ قیمت بنزین تک‌نرخی می شود

هیات دولت در جلسه هفته قبل خود کلیات تغییر در قیمت حامل‌های انرژی را تصویب و نهادهای کارشناسی را مسوول تدوین سناریوی مربوطه کرد.

مجلس شورای اسلامی براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را مکلف کرده در سال جاری 48 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کند. بنابراین دولت برای کاهش کسری هدفمندی ملزم به اجرای فاز سوم شده است.

بر این اساس، نهادهای مسوول سناریویی را طراحی کرده‌اند که در آن قیمت بنزین تک‌نرخی می‌شود و به هزار تومان افزایش خواهد یافت. علاوه‌بر این، قیمت گازوئیل با 20 درصد افزایش به 300 تومان در هر لیتر خواهد رسید. اگرچه قیمت‌های سی‌ان‌جی و نفت سفید تغییر نخواهد کرد. در صورتی که این سناریوی قیمتی به تصویب دولت برسد، 3100 میلیارد تومان از کسری منابع هدفمندی جبران می‌شود با این وجود هنوز مبلغ 6400 میلیارد تومان با کل درآمدها فاصله وجود دارد.

پرونده موسسات پولی غیرمجاز در شورای عالی امنیت ملی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از ورود شورای عالی امنیت ملی برای مقابله با موسسات مالی غیرمجاز خبر داد.

وی در اولین روز سفرش به آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه «ما باید جلوی موسسات مالی غیرمجاز را بگیریم»، گفت: شورای عالی امنیت ملی با قدرت قانونی که دارد در این عرصه وارد شده است و به بانک مرکزی قدرت قانونی داده که وارد عمل شود.

وی ادامه داد: بانک باید نقش واسطه را ایفا کند هم وقوع فساد در آن فضا آسان‌تر می‌شود و هم به توسعه کشور کمک نخواهد شد.

نظر شما