شناسهٔ خبر: 66791509 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

قیمت جهانی نفت نزولی شد

نگرانی درباره افت تقاضای نفت از سوی صنایع و مصرف‌کنندگان، قیمت نفت را در معامله‌های روز سه‌شنبه کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از رویترز، پیش‌بینی سرمایه‌گذاران درباره تداوم تورم و نرخ بهره بانکی در آمریکا و درنتیجه افزایش نگرانی درباره افت تقاضای نفت از سوی مصرف‌کنندگان و صنایع سبب شد قیمت نفت در معامله‌های روز سه‌شنبه (یکم خرداد) کاهش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه به وقت گرینویچ با ۶۴ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش به ۸۳ دلار و ۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا روز سه‌شنبه با ۶۴ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش با قیمت ۷۹ دلار و ۱۶ سنت برای هر بشکه معامله شد.

پس از آنکه مقام‌های بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کردند پیش از بررسی کاهش نرخ بهره بانکی، منتظر نشانه‌های بیشتری از کاهش نرخ تورم هستند، قیمت هر دو نوع نفت خام شاخص در معامله‌های روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت‌) کمتر از یک‌درصد کاهش یافت.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر مؤسسه فوجیتومی سکیوریتیز، گفت: به‌دلیل چشم‌انداز مبهم کاهش نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی آمریکا، ترس از کاهش تقاضا به فروش نفت منجر شد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ابهام سیاسی در دو کشور عمده تولیدکننده نفت تأثیر چندانی بر بازار نفت نداشته است.

تازاوا با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی و سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ژاپن برای پیگیری سلامتی پادشاه این کشور گفت: به‌دلیل اینکه تأثیر فوری این دو رویداد بر سیاست انرژی مشخص نیست، به نظر نمی‌رسد تأثیر چندانی بر بازار نفت داشته باشند.

سرمایه‌گذاران همچنین توجه خود را بر عرضه نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) معطوف کرده‌اند. اعضای این ائتلاف قرار است در تاریخ یکم ژوئن (شنبه، ۱۲ خرداد) به‌منظور تعیین سیاست تولید ازجمله تمدید کاهش داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از سوی برخی اعضا، با یکدیگر دیدار کنند.

ییپ جون رونگ، استراتژیست مؤسسه آی‌جی، گفت: قیمت‌ها منتظر محرکی هستند تا از بازه کنونی خارج شوند و همه به تحولات ژئوپلیتیکی و انتشار داده‌های مربوط به ذخیره‌سازی نفت در این هفته چشم دوخته‌اند.

منابع آگاه پیش از این در گفت‌وگو با رویترز پیش‌بینی کردند چنانچه تقاضای نفت افزایش نداشته باشد، اوپک‌پلاس ممکن است برنامه کاهش تولید داوطلبانه خود را تمدید کند./مهر

نظر شما