شناسهٔ خبر: 66790120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه :

ظرفیت‌های ایران درخدمت اعضای شانگهای قرار گرفت

اقتصاد ایران: معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست شانگهای با اشاره به عضویت ایران در این سازمان گفت: ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های تامین انرژی، حمل و نقل، علم و فناوری، بهداشت و سلامت و نیز گردشگری در خدمت اعضای سازمان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه که برای شرکت در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای به آستانه سفر کرده است، در سخنرانی خود با اشاره به حادثه شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، از پیام‌های ابزار همدردی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تشکر کرد.

وی همچنین ضمن محکوم نمودن اتفاقات ناگوار تروریستی رخ داده در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله حوادث تروریستی ماه‌های اخیر در ایران، روسیه و پاکستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر تعهد خود به مبارزه همه جانبه با تروریسم، هرگونه توسل به اقدامات تروریستی و یا از طریق گروه‌های تروریستی به ویژه توسط بازیگران فرامنطقه‌ای در قلمرو سازمان همکاری شانگهای را محکوم می‌کند.

 وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از مقامات عالی رتبه خود از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضائی، تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس و دانشمندان هسته‌ای به همراه 17 هزار شهروند خود را از دست داده است. همچنین، تعداد زیادی از مستشاران نظامی جلودار مبارزه با تروریسم و در راس آنها شهید سپهبد قاسم سلیمانی، در حملات تروریستی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه و عراق به شهادت رسیده‌اند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نسل کشی، جنایت جنگی، کشتار وسیع زنان و کودکان بی گناه غزه توسط رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و بر ضرورت اقدامات موثر کشورها به ویژه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جهت توقف فوری نسل کشی، جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمک های بشر دوستانه به سراسر غزه تأکید نمود.

وی افزود: تحقق صلح و امنیت پایدار و عادلانه در منطقه تنها از طریق پایان اشغال سرزمین‌ فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود و تضمین حق تعیین سرنوشت میسر است.

صفری همچنین واکنش سرکوبگرانه حاکمان آمریکا علیه خیزش مسالمت آمیز دانشجویان این کشور در حمایت از مظلومیت مردم فلسطین را اوج رسوایی اخلاقی کشورهای غربی در منظر افکار عمومی جهان توصیف کرد و وتوی قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت در مورد ضرورت پایان دادن به حملات مرگبار رژیم صهیونیستی و نیز ارسال انواع تسلیحات نظامی برای ادامه کشتار مردم غزه را نمونه‌های دیگری از سیاست‌های ریاکارانه غرب در موضوع حقوق بشر دانست.

صفری با تشکر از مواضع اصولی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در محکومیت حمله به مکان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه، اقدام نظامی ایران را اقدامی مشروع و محدود دانست.

معاون وزارت امور خارجه کشورمان وضعیت افغانستان را نیازمند توجه بیشتر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای توصیف کرد.

نماینده ایران در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای اقدامات قهرآمیز یکجانبه (UCMs) که از سوی برخی دولت‌های غربی و کنشگران بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد را مانع توسعه و رفاه کشورهای هدف دانسته و بویژه  تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع یکجانبه فراسرزمینی و زورمدارانه آمریکا را مغایر حقوق بین الملل و مخالف چند جانبه گرایی و اهداف عالیه ملل متحد دانست.

 وی افزود: با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های تامین انرژی، حمل و نقل، علم و فناوری، بهداشت و سلامت و نیز گردشگری در خدمت اعضای سازمان قرار گرفت. از این رو تاکنون پیشنهاد ایجاد هاب انرژی و نیز پیشنهاد تشکیل آژانس ایمنی هوانوردی جهت بررسی به اعضای محترم ارائه شده و  امیدواریم با همفکری و هم افزایی بتوانیم دستاوردهای قابل توجهی را برای سازمان محقق کنیم.

در بعد ارتباطات منطقه‌ای، شبکه حمل و نقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های بندری در دریای خزر، خلیج فارس،‌ دریای عمان و اقیانوس هند و همچنین مسیرهای ترانزیتی از قبیل کریدور حمل و نقلی شمال- جنوب و مسیر ترانزیتی چابهار-آسیای میانه، دسترسی اعضا به بازارهای منطقه‌ای و جهانی را تسهیل می‌نماید. 

صفری تصریح کرد: معتقدیم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اعضای سازمان در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و تجاری  متضمن منافع همه کشورهای عضو خواهد بود.

در این نشست وزرای خارجه تمامی کشورها در ابتدای سخنان خود مراتب تسلیت و همدردی خود را اعلام کردند و تلاش‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان برای خدمت به مردم ایران و تقویت همکاری و امنیت در منطقه را مورد تاکید قرار دادند.

همچنین وزیر خارجه قزاقستان بعنوان رئیس دوره‌ای سازمان خواستار یک دقیقه سکوت در احترام به مقامات ایران شد.

برچسب‌ها:

نظر شما