شناسهٔ خبر: 66789955 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بلینکن: کاخ سفید و کنگره برای پاسخ به دادگاه کیفری همکاری کنند

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با حضور در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که کاخ سفید از همکاری نمایندگان با دولت برای پاسخ به دیوان کیفری بین‌المللی استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) گفت که دولت بایدن از همکاری با کنگره برای واکنش به احکام دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بلینکن که در جلسه کمیته روابط خارجی سنا صحبت می‌کرد، درخواست دادگاه کیفری برای صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیل را تصمیمی اشتباه خواند که موجب پیچیده شدن مذاکرات غزه و رسیدن به آتش‌بس می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه به نوع پاسخ مشترک کاخ سفید و کنگره به دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره نکرد، ولی گفت که واشنگتن به شدت از موضع دادگاه لاهه انتقاد می‌کند.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی روز گذشته درخواستی برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و چند مقام ارشد صهیونیستی ارایه کرد.

کریم خان در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، گفت: دلایل منطقی نشان می‌دهد که نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد اسرائیل به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این تصمیم دیوان کیفری بین المللی آن را اقدامی «ظالمانه» نامید. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که این اقدام می‌تواند مذاکرات آتش بس احتمالی در نوار غزه را به خطر بیندازد.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی خواستار اعمال تحریم‌های آمریکا علیه دادگاه لاهه شدند. در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده یک دادستان این دادگاه را تحریم کرده بود.

نظر شما