شناسهٔ خبر: 66788448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

لاپید خواستار تشکیل کشور فلسطین در راستای توافق با عربستان شد

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کرد: دولت نتانیاهو باید با مذاکره درباره تشکیل کشور فلسطین به عنوان بخشی از مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی موافقت کند. یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کرد: دولت نتانیاهو باید با مذاکره درباره تشکیل کشور فلسطین به عنوان بخشی از مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی موافقت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کرد: دولت نتانیاهو باید با مذاکره درباره تشکیل کشور فلسطین به عنوان بخشی از مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی موافقت کند.

وی به رادیو ارتش رژیم اسرائیلی گفت: نتانیاهو باید اعلام کند که وارد مذاکره با سعودی‌ها از جمله بخش فلسطینی شده است.

طبق گزارش تارنمای The Jewish Sundicate، لاپید گفت: دولت خودگردان فلسطین فقط باید در بخش مدنی غزه سهیم باشد. ما به الگویی مانند مناطق آ و ب نیاز داریم. نیروهای دفاعی اسرائیل هر زمان که بخواهند وارد آنجا می شوند و آزاده عمل خواهند کرد.

رهبر اپوزیسیون اسرائیل ادامه داد: ما نباید اجازه دهیم ابومازن، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان مسائل امنیتی را مدیریت کند. اما چرا ما باید اهمیت دهیم که آنها پیاده روها را تمیز کنند نه ما؟

وی ادامه داد: اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، موافقت کند که در چارچوب توافق دیپلماتیک عربستان، راهی برای تشکیل کشور فلسطینی در نظر بگیرد، به حل چند مشکل در یک مرحله کمک می کند.

لاپید افزود: در لاهه، آنها یک نخست وزیر را در میانه یک روند تاریخی صلح محاکمه نخواهند کرد. این مسئله لاهه را برای ما و فردای غزه را حل می‌کند و به ما کمک می‌کند سعودی‌ها را برای اعمال فشار در مورد اسرا بسیج کنیم.

روز دوشنبه، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی که مقر آن در لاهه است، اعلام کرد که قصد دارد برای نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل برای جنایات جنگی خود در غزه حکم بازداشت صادر کند.

در پاسخ به این اقدام، لاپید درخواست خود را از بنی گانتز و حزب وحدت ملی او برای خروج از ائتلاف زمان جنگ نتانیاهو تکرار کرد.

لاپید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: او [گانتس] باید امروز دولت را ترک کند. لاپید در توییتی نوشت که در غیر این صورت او به طور کامل در شکست آن شریک است.

اظهارات لاپید درباره دستیابی به توافق عادی سازی روابط ریاض و تل آویو درحالی صورت می گیرد که پیشتر منابع خبری آگاه از ناامیدی هیئت عربستانی خبر داده بودند.

رسانه های صهیونیستی به نقل از یک منبع عالی رتبه سعودی مدعی شدند عربستان سعودی بدون اخذ ضمانت های لازم در مورد تشکیل دولت مستقل فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی امکان عادی سازی روابط با تل آویو را نخواهد داشت.

این شبکه به نقل از این منبع سعودی افزود: ریاض بدون تحقق تشکیل دولت فلسطینی، امکان عادی سازی روابط با اسرائیل را ندارد؛ چرا که این امر عربستان را در جهان اسلام و عرب به خیانت به آرمان فلسطین متهم خواهد ساخت.

این رسانه در ادامه افزود مخالفت کابینه نتانیاهو با شناسایی دولت مستقل فلسطینی در عمل سبب شده تا چشم انداز عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض بیش از گذشته به حاشیه رانده شود.

همزمان با این انتشار این خبر، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد مسئولین آمریکایی با اشاره به محتوای دیدار اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام داشته اند: ما از نتانیاهو ناامید شده ایم. صحبت های نتانیاهو همواره به سطوح تکنیکی محدود می شود. او فاقد هرگونه رویکرد و نگاه راهبردی حتی در موضوع توافق بر سر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

این رسانه صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی افزود: ما این واقعیت را درک می کنیم که صحنه سیاسی حال حاضر در اسرائیل حتی امکان صحبت کردن در جهت تقویت توافق سازش میان اسرائیل و عربستان را بسیار دشوار کرده است، چه برسد که کسی بخواهد از تحقق آن در شرایط کنونی سخن بگوید.

انتهای پیام/

نظر شما