شناسهٔ خبر: 66788405 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های رایگان صنایع دستی در محلات حاشیه‌نشین و محروم شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های رایگان صنایع دستی در محلات حاشیه‌نشین و محروم شهر کرمانشاه خبرداد.

صاحب‌خبر -

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۲۵ هزار هنرمند رشته صنایع دستی در کرمانشاه، گفت : از مجموع ۲۹۸ رشته صنایع دستی که در کشور فعال است، ۷۵ رشته آن تاکنون در کرمانشاه راه‌اندازی شده و هنرمندان ما در آن فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های گذشته اتفاقات بسیار خوبی در صنایع‌دستی کرمانشاه رخ داده که از جمله آنها می‌توان به دریافت مهر اصالت ملی برای ۱۶۹ اثر و مهر اصالت بین‌المللی سازمان یونسکو برای هشت اثر صنایع‌دستی استان نام برد. 

مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: تاکنون سه شهر استان شامل هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، نودشه به عنوان شهر ملی گیوه و دلاهو به عنوان شهر ملی تنبور و روستای فش به عنوان دهکده ملی ساز‌های سنتی به ثبت رسیده اند. 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های دیگری برای تحول در صنایع دستی استان انجام شده، عنوان کرد: احجام چوبی و میناکاری دو رشته‌ای هستند که ظرفیت بسیار بالایی در کرمانشاه در این دو رشته وجود دارد و ما نیز تمرکز ویژه‌ای را روی آنها قرار داده ایم. 

فرمانی به اهمیت نوآوری، طراحی و بسته‌بندی در عرضه و فروش بالای صنایع دستی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته کار چندانی در این زمینه صورت نگرفته بود، اما از سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و اکنون برخی از محصولات صنایع دستی ما مطابق با سلیقه روز، با طراحی و بسته بندی مناسب به بازار عرضه می‌شوند. 

وی از آغاز همکاری با اقلیم کردستان عراق برای معرفی صنایع‌دستی استان از سال گذشته یاد کرد و افزود: طی توافقات صورت گرفته با استان‌ای دیالی، اربیل و سلیمانیه عراق برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در این مناطق اجرایی می‌شود و تاکنون یک دوره این نمایشگاه را برگزار کرده‌ایم و برای تداوم برگزاری این رویداد‌ها قرار است سفری به اقلیم کردستان عراق داشته باشیم. 

به گفته این مسئول، اقداماتی نیز برای برندسازی، تولید محتوا و مستندسازی در حوزه صنایع دستی استان با همکاری فعالین و پیشکسوتان این حوزه آغاز شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: سال گذشته به ۳۸۳ نفر در استان آموزش‌های رایگان صنایع دستی را در رشته‌هایی همچون گلیم بافی، گیوه بافی، احجام چوبی، میناکاری و .. ارائه دادیم و بنا داریم که امسال دامنه این آموزش‌ها را گسترده کنیم. 

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم تا در مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه آموزش‌های صنایع دستی را برگزار کنیم، لذا در اخیر معاون صنایع دستی وزارت به کرمانشاه از ایشان درخواست کردیم تا میزان اعتبارتی که در حوزه آموزش به استان داده می‌شود را افزایش دهند. 

فرمانی خاطرنشان کرد: صنایع دستی از جمله حوزه‌هایی است که می‌توان با یک آموزش و صرف هزینه کم، در آن اشتغال ایجاد کرد و فرد سریعا وارد بازار کار شود. 

وی به حل مشکل بیمه بسیاری از هنرمندان صنایع دستی در استان نیز اشاره داشت و گفت: سال گذشته ۲۲۳ نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه تامین اجتماعی و حدود ۸۷۰ نفر از آنها نیز در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر عضو شدند که هرچند آمار بسیار خوبی است، اما در تلاشیم که با حمایت وزارتخانه این آمار برای سالجاری رشد چشمگیری داشته باشد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان به موضوع راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهر‌ها نیز پرداخت و افزود: با وجود اینکه احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهر‌ها ابلاغیه‌ای از سوی کشور بوده، اما متاسفانه در حال حاضر تنها دو شهر اسلام آبادغرب و دالاهو دارای بازارچه صنایع دستی در ورودی شهرهایشان هستند و مابقی این مراکز را ندارند که این اقدام به همکاری سایر دستگاه‌ها همچون راه و شهرسازی، منابع طبیعی و شهرداری و حمایت استانداری نیاز دارد. 

به گفته این مسئول، سال گذشته ۹۱۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان در قالب طرح مشاغل خانگی به بانک‌ها معرفی شده‌اند که از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر از آنها موفق به اخذ تسهیلات شده اند. 

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم برای حدود هزار نفر در قالب طرح مشاغل خانگی با ارائه تسهیلات شغل ایجاد کنیم که البته این امر مستلزم همراهی بانک‌ها و اختصاص اعتبارات بیشتر از سوی وزارتخانه است .

نظر شما