شناسهٔ خبر: 66788306 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته خبری علم و فناوری

یادگاری‌های شهیدجمهور، معرفی برترین‌های علم‌کاوی و دیگر اخبار علمی مهم امروز

محمدحسین رضوانی‌فرد

در این گزارش مروری بر مهم‌ترین اخبار منتشر شده در دنیای علم و فناوری در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در حالی که فضای حاکم بر علم و فناوری ایران، تحت تاثیر رویداد ناگوار شهادت رئیس جمهور کشور است، علم و فناوری جهان امروز شاهد اتفاقاتی نظیر معرفی محصولات و ویژگی‌های جدید شرکت مایکروسافت، رصد اولین ابرسیاه‌چاله‌های در حال ادغام توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، صدور مجوز دومین آزمایش انسانی تراشه مغزی «نورالینک» و چند خبر دیگر بود.

اکنون در ادامه به صورت مختصر به مرور این اخبار می‌پردازیم.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی می‌توانید برای دسترسی به محتوای کاملی از هر خبر دلخواه خود، پیوندهای آبی‌رنگ را لمس کنید.

شهادت، ثواب خدمت به مردم است

شبکه کارخانه‌های نوآوری ایران در پیامی با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش از تلاش‌های مجدانه و همت والای شهیدجمهور در بزرگداشت مقام نخبگانی و حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تقدیر کرد.

نظر شهیدجمهور درباره اهمیت برنامه‌ریزی اشتغال نخبگان و فعالیت دانش‌بنیان‌ها

توسعه توأمان کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم نوآوری، حمایت از نخبگان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از دغدغه‌های شهیدجمهور و تاکیدات دولت سیزدهم بوده است، به طوری‌که آیت‌الله رئیسی در بازدید خود از پارک فناوری پردیس یادآور شده بود: برنامه‌ریزی می‌تواند در زمینه اشتغال نخبگان، فعالیت دانش‌بنیان و تامین محل سکونت مناسب برای آنها به مدل شایسته در کشور تبدیل شود.

۲ یادگار شهیدجمهور در حوزه علم‌ و فناوری/افتتاح مراکز «هوش مصنوعی» و «کوانتوم» تا پایان دولت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ایجاد مرکز ملی هوش مصنوعی و مرکز آفرینش فناوری‌های کوانتومی را دو یادگار بزرگ رئیس‌جمهور شهید دانست و از راه‌اندازی رسمی این مرکز ملی و ساختمان بزرگ آفرینش فناوری کوانتوم در پارک فناوری پردیس تا دو ماه آینده که پایان کار دولت سیزدهم است، خبر داد.

اراده و عزم مضاعف معاونت علمی در تداوم راه شهیدجمهور/ دو ویژگی بارز آیت‌الله رئیسی

معاون علمی رئیس‌جمهور، اخلاص و تلاش بی‌وقفه را دو ویژگی رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی برشمرد و گفت: این اخلاص و تلاش بی‌وقفه، قطعاً جز شهادت اجر دیگری نداشت و شهادت این خادم‌ راستین امام رضا (ع) در شب ولادت آن حضرت، قطعا ایشان را در دل‌ها ماندگار کرد.

دغدغه رئیس جمهور شهید برای اشتغال نخبگان و جهش تولید دانش‌بنیان

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، شهیدجمهور کشورمان با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نه تنها خون تازه‌ای در رگ‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران تزریق کرد، بلکه با تقبل هزینه‌های اجرای آن زمینه‌ای را ایجاد کرد که این بار صنعت برای برخورداری از مزایای یک قانون، دست خود را به سمت دانش‌بنیان‌ها دراز کردند تا از دستاوردهای آنها برای بازسازی و نوسازی خط تولید و تحقیق خود بهره‌مند شوند.

هر آنچه مایکروسافت در پیش‌رویداد جدید خود معرفی کرد

رویداد جدید مایکروسافت حول محور معرفی لپ‌تاپ‌های سرفیس(Surface) و چت‌بات کوپایلت(Copilot) و رایانه‌های شخصی به همراه مواردی دیگر برگزار شد.

رصد اولین ابرسیاه‌چاله‌های در حال ادغام توسط جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) برای نخستین بار یک جفت سیاهچاله کلان‌جرم دوردست در فاصله ۱۳ میلیارد سال نوری از ما را در حال ادغام رصد کرده است.

مجوز دومین آزمایش انسانی تراشه مغزی «نورالینک» صادر شد

«سازمان غذا و داروی آمریکا» مجوز کاشت تراشه «نورالینک» را در مغز دومین داوطلب صادر کرد.

اولین هواپیمای فضایی جهان در شرف پرواز به ایستگاه فضایی

اولین هواپیمای فضایی تجاری بالدار جهان به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا رسیده و اینجا مقصد نهایی آن قبل از اولین ماموریتش به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در اواخر سال جاری خواهد بود.

ویدئوی ترسناکی از خودروی «تسلا» در آستانه برخورد با یک قطار در حال حرکت

ویدئویی که توسط مالک یک خودروی «تسلا» منتشر شده، نشان می‌دهد که این خودرو در حالت کاملا خودران در آستانه برخورد با یک قطار در حال حرکت بوده است.

موشک «استارشیپ» در آستانه چهارمین پرتاب آزمایشی

عکس‌های منتشر شده توسط شرکت «اسپیس‌ایکس»، «استارشیپ» را پس از آزمایش سوخت‌رسانی چهارمین پرواز آن نشان می‌دهند.

فضانورد طرد شده توسط ناسا سرانجام به فضا رفت و از تجربه‌اش می‌گوید

اولین کاندیدای سیاه پوست فضانوردی پس از تجربه یک پرتاب زیرمداری از احساس خود می‌گوید.

جمع‌آوری بوتاکس آلمانی در کشور به دلیل تقلبی بودن

فعالات عرصه تولید تجهیزات پزشکی تاکید کردند برندهای تقلبی محصولات مورد مصرف صنعت پزشکی زیبایی در بازار ایران بسیار بالاست، ضمن آنکه بوتاکس‌های با برند آلمانی به دلیل تقلبی بودن از بازار کشور در حال جمع‌آوری است.

برترین‌های علم‌کاوی معرفی شدند

برترین‌های مسابقه ‌علم‌کاوی امروز در نمایشگاه ایران هلث معرفی شدند.

ترمیم اندام از دست‌رفته با الهام از طبیعت

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان این‌که سل‌تراپی و پزشکی بازساختی نوید تازه‌ای در درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها است، گفت: امروزه محققان در تلاش هستند تا با الهام از طبیعت، اندام از دست رفته را ترمیم کنند، همانند فرایندی که در ترمیم سمندر و ستاره دریایی رخ می‌دهد.

روایتگری علم کمتر از کار در بخش تحقیق و توسعه نیست

معاون اجرایی جایزه مصطفی(ص) تاکید کرد: کار روایتگران علم کمتر از کار در بخش تحقیق و توسعه نیست؛ چرا که آنها با سالها تلاش می‌توانند علم را به زبان ساده برای مردم بازگو کنند.

«ایران هلث» به ایستگاه آخر رسید/انتقاد شرکت‌ها از شروع زودهنگام

دبیر بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث با بیان اینکه امروز این نمایشگاه به پایان رسید، گفت: یکی از انتقاداتی که از سوی شرکت‌ها از این نمایشگاه مطرح شد، شروع زودهنگام آن بود که موجب شد عملا تا ساعت ۱۰ شرکت‌ها بهره‌ای از حضور خود نبرند.

انتهای پیام

نظر شما