شناسهٔ خبر: 66787015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیپلمات آمریکایی: عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان مستلزم آرامش در غزه است

رویا معصومی

با نزدیک‌شدن به امضای معاهده دفاعی دوجانبه بین واشنگتن و ریاض و اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر عدم امضای این توافق قبل از موافقت عربستان با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی درباره برقراری روابط ریاض-تل‌آویو در چارچوب توافق مورد حمایت واشنگتن صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «جک لو» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی امروز سه‌شنبه گفت برقراری روابط رسمی میان رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک توافق سه‌جانبه که واشنگتن در آن مشارکت دارد، «نیازمند آرام کردن جنگ در غزه و بحث در مورد آینده نظام حکومتی فلسطین است.»

به نقل از سایت خبری المیادین، لو در کنفرانسی به میزبانی یک موسسه تحقیقاتی رژیم صهیونیستی افزود: «نظر من این است که این مزیت راهبردی ارزش ریسک شرکت در آن بحث (بررسی نظام حکومتی آتی در فلسطین) را دارد، اما این تصمیمی است که اسرائیل باید اتخاذ کند.»

پس از اینکه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در مذاکرات با مقامات سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور اوایل این هفته به پیشرفت چشمگیری دست یافت، کاخ سفید امروز اعلام کرد ایالات متحده و عربستان به توافق نهایی بر سر یک معاهده دفاعی دوجانبه نزدیک شده‌اند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید هم تایید کرد که دو طرف بیش از همیشه به توافق دوجانبه نزدیک هستند و توضیح داد که این توافق اکنون تقریبا نهایی است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد در صورت عدم توافق عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط، واشنگتن هیچ توافق دفاعی با عربستان امضا نخواهد کرد. وی افزود این دو موضوع به یکدیگر مرتبط هستند، به طوری که یک قطعه را نمی‌توان از دیگری جدا کرد.

از ابتدای ماه آوریل، وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس» درباره هدف سفر سالیوان به عربستان صحبت کرده و خلاصه آن را «بررسی یک معامله بزرگ بالقوه، از جمله عادی‌سازی با اسرائیل» توصیف کرده است.

این وب‌سایت گزارش کرد دیدارهای سالیوان نشان می‌دهد که «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده همچنان نسبت به توافق صلح عربستان و رژیم صهیونیستی مصمم است هرچند که مقامات کاخ سفید می‌گویند به دلیل تداوم جنگ غزه، شانس عادی سازی روابط میان این دو طرف اندک است.

انتهای پیام

نظر شما