شناسهٔ خبر: 66786828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فیلم/ روایت اسماعیلی از ۴ تماس تلفنی با حجت الاسلام آل‌هاشم و نحوه اطلاع از شهادت رئیس‌جمهور

رئیس دفتر رئیس جمهور جزئیات تماس تلفنی خود با امام جمعه تبریز بعد از سقوط هلی کوپتر را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی در تشریح سانحه سقوط بالگرد مرحوم شهید حجت‌الاسلام رئیسی و هئیت همراه گفت: پرواز از پایین دست سد به سمت تبریز انجام شد؛ هوا صاف و کاملا شفاف و روشن بود؛ هیچ پدیده جوی خاصی را نداشتیم. بعد از حدود نیم ساعت تا ۳۵ دقیقه از طی مسیر در منطقه مجاور معدن مس سونگون، قبل از اینکه به این منطقه برسیم در دره مجاور این منطقه که به عنوان خط سیر بالگردها انتخاب شده بود، لکه ابری مانند سفره‌ای که در بیابان گسترده شده باشد، مشاهده شد و صحبتی از مِه نبود.

وی افزود: ممکن است در پایین دست و گودی دره مِه باشد ولی هوا باز و شفاف بود اما در منطقه‌ای محدود این لکه ابر وجود داشت اما از نظر ارتفاع پروازی به گونه‌ای بود که مواجه با این ابرها یا حتی قدری پایین‌تر از ابرها بودیم. شهید مصطفوی که خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور و فرمانده مجموعه هلی کوپتری بودند، به سایر بالگردها اعلام می‌کند که ارتفاع بگیریم و به بالای ابرها برویم و از بالای ابرها ادامه مسیر بدهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: بالگردها به بالای ابرها آمدند؛ ما بالگرد شماره ۳ بودیم بالگرد وسط حامل رئیس جمهور و بالگرد جلویی هم سایر همراهان این هیأت بودند؛ بعد از ۳۰ ثانیه خلبان بالگرد ما متوجه شد که بالگرد اصلی (وسطی) همراه ما نیست؛ شرایط کاملا عادی و معمولی بود و موضوع سختی نبود؛ حتی در برخی پروازهای هواپیمایی لرزش‌هایی داریم اما در این مسیر، همه چیز عادی بود و بلافاصله هم ابر تمام شد. در ادامه در هوایی قرار گرفتیم که زیر پایمان ابر نبود و خط الرأس زیر پایمان را می‌دیدیم و در مجاورت آن معدن مس سونگون بود.

وی در ادامه گفت: چون این بالگرد در بین ما نبود، بلافاصله خلبان بالگرد ما دور زد و به عقب برگشت از کمک خلبان پرسیدم چرا برمی‌گردید؟ گفت یکی از بالگردها نیامده است و احتمال می‌دهیم نشسته باشد و فرود اضطرای کرده باشد چون هر چه صدایش می‌زنیم، ارتباط رادیویی‌مان قطع است و پاسخ نمی‌دهد؛ گفت یک دقیقه و ۳۰ ثانیه قبل ارتباط رادیویی داشتیم. قرار شد بگردیم و بعد منتظر بشویم تا آنها هم بیایند؛ چند دور روی منطقه زد ولی در بخشی که سفره ابر بود، زیر پایمان را نمی‌دیدیم امکان اینکه به زیر ابر هم بروند مقدور نبود یکی دو دوری زدیم ولی به ناچار در محوطه معدن مس سونگون فرود آمدیم و پیگیر ماجرا شدیم.

اسماعیلی افزود:‌ از همان لحظه که اعلام کردند ارتباط رادیویی وجود ندارد، تماس‌هایی با تلفن شهید سردار موسوی، دکتر امیرعبداللهیان، امام جمعه و استاندار برقرار کردیم اما هیچ یک از آنها پاسخ نمی‌دادند. بنده، علی‌اکبر محرابیان و آقای بذرپاش در هلیکوپتر بعدی بودیم که هرچه تلاش کردیم پاسخی دریافت نکردیم.

وی افزود: کادر پرواز ما اعلام کردند که تماسی با تلفن همراه خلبان کاپیتان مصطفوی برقرار کرده‌اند اما به جای کاپیتان مصطفوی آقای آیت الله آل هاشم پاسخ دادند و اعلام کردند که حال من خوب نیست و ما به دره افتاده‌ایم. ایشان اطلاعات خاصی بیان نکردند، بنده نیز با همان شماره تلفن تماس گرفتم ایشان اعلام کردند حالشان خوب نبوده و نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. اعلام نکردند که در کجا قرار دارند. آدرس و مشخصات برای پیدا کردن خواستیم اما آقای آل هاشم گفتند که در لا به لای درختان هستیم. پرسیدم که به دیگر افراد دسترسی دارید گفتند هیچ کس را نمی‌بینم و تنها هستم. متوجه نیستم چه اتفاقی افتاده و کسی هم اطراف من نیست. مشخصه جنگل و درخت را داد. در فواصل بعدی در حال جستجو بودیم و برای ما کاملا معلوم بود که هلی کوپتر دچار سانحه شده است. ماموریت را اینگونه تعریف کردیم که خود را به محل سانحه برسانیم. امکانات خوب داشتیم و رفتیم به سمت منطقه‌ای که برآورد می‌کردیم سانحه اتفاق افتاده باشد.

وی تصریح کرد:‌ من طی چهار مرتبه با آیت الله آل هاشم صحبت کردم و تا سه ساعت بعد از حادثه هم تماس حاصل شد. منتهی جواب دادن‌هایی که دیگر رمقی برای جواب دادن نبود، فقط بیانگر حیات بود. بعد مشخص شد که بقیه افراد داخل هلی‌کوپتر از جمله رئیس جمهور و هئیت همراه بلافاصله بعد از سقوط به شهادت رسیدند.