شناسهٔ خبر: 66786104 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بررسی چشم انداز بازار سرمایه در ماه های آتی در گفت و گو با جماران؛

شاخص کل هم‌ وزن ریخت/ یک کارشناس بازار سرمایه: افزایش هزینه شرکتها حاشیه سود را کاهش داده است/ سازمان بورس مشکلات شرکتها را مطرح کند/ نگرانی از تداوم خروج سرمایه و رکود عمیق در بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت : وضعیت فعلی بازار بدتر از دوره های گذشته و چشم انداز خوشایند نیست. با ادامه این وضعیت نمی‌ توان چشم انداز مناسبی برای اوضاع شرکت ها در ماه ‌های آینده و حتی تا پایان سال متصور بود و این مسئله باعث تداوم خروج سرمایه از بازار سهام می ‌شود که به هیچ عنوان در راستای منافع تولید کننده ها و کشور نیست و می‌تواند باعث یک بحران تاریخی در بازار بورس کشور شود و رکود عمیقی را در بازار شکل شکل دهد.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد و درآمد: بازار سرمایه پس از تعطیلی روز گذشته امروز در حالی بازگشایی شد که اما دامنه نوسان معاملات سهام به مثبت و منفی دو درصد و صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی چهار درصد تغییر یافت. با پایان معاملات، شاخص کل با افزایش ۱۲۸۰ واحد به رقم دو میلیون و ۱۱۳ هزار واحد رسید.

این بازار در دو روز کاری قبل از آن به ترتیب ۳۴ هزار واحد افزایش و ۶۲ هزار واحد کاهش پیدا کرده بود. امروز برخلاف شاخص کل، شاخص هم ‌وزن ۷۹۱ واحد افت داشت و در عدد ۶۹۳ هزار و ۹۲۵ واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به 1.787 میلیارد تومان رسید.

همچنین 196 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و حقوقی ها 206 میلیارد تومان از حقیقی ها خرید کردند و بیشترین حجم معاملات به گروه فلزات اساسی رسید. صنعت پتروشیمی وضعیت قابل قبولی نداشت و ضمن اینکه بخش عمده نمادهای این گروه به روندی نزولی خود ادامه دادند. امروز نمادهای فملی، فولاد، نوری، فارس و بوعلی بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند. همچنین امروز فرابورس ایران ۸۳ واحد افت کرد و به ۲۳ هزار و ۴۸ واحد رسید.

 

سهیلا نقی پور، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با جماران با بیان اینکه امروز بازار بورس اوراق بهادار برخلاف روزهای معاملاتی ماه گذشته در یک حالت خنثی و حتی در برخی از نمادها مثبت هم دنبال شد، تصریح کرد: در پی حادثه تلخ و ناگوار درگذشت رئیس جمهور، روز گذشته با تصمیم سازمان بورس به بازار سرمایه کشور رسما تعطیل شد. پس از گذشت یک روز بازار سرمایه دوباره به کار خود ادامه داد، اما با تصویب هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار دامنه نوسان معاملات سهام به مثبت و منفی دو درصد و صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی ۴ درصد تغییر پیدا کرد.

وی افزود: این اقدام با هدف حمایت از حقوق سهامداران و کنترل هیجانات در بازار سهام و همچنین جلوگیری از تداخل در معاملات و داد و ستد در بازار سرمایه که ذینفعان زیادی هم دارد صورت گرفت همین امر باعث شد امروز وضعیت با ثبات تری را در بسیاری از نمادهای بازار بورس شاهد باشیم.

نقی پور با بیان اینکه سازمان بورس در این مدت اقداماتی برای حفظ منافع سرمایه‌ گذاران انجام داده، و از جمله محدود کردن دامنه نوسانات سهام را به عنوان یکی از این اقدامات صورت می دهد، یادآورشد: این گونه اقدامات شاید در کوتاه مدت تاثیر مقطعی برای حفظ ارزش دارایی افراد داشته باشد، اما به تجربه ثابت شده در میان مدت و بلند مدت دوباره بازار در جهت نزولی خود به راهش ادامه داده و فقط گهگاهی یک توقف کوتاه در این مسیر خواهد داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هر چند این گونه اقدامات، تاثیر هیجانات مقطعی بر بازار را کنترل می کند، اما تاثیر قابل توجهی برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران ندارد؛ چرا که مشکلات ریشه اساسی و بنیادی دارد و این گونه اقدامات فقط یک مسکن برای آرامش کوتاه مدتی است.

 

وی گفت: متاسفانه در طی این سالها دخالت ‌های زیادی در مورد مسائل گوناگون شرکت ‌ها به وجود آمد که در نهایت باعث شد سودآوری بسیاری از شرکت‌ های بزرگ بازار بورس کاهش یابد و عملکرد آنها پس از سال‌ها افت کند. همانطور که شرکت پتروشیمی زاگرس در گزارشی که در طی چند روز گذشته بر روی کدال ارائه کرد نشان داد که بالا رفتن هزینه ‌های گوناگون، حاشیه سود شرکت را به شدت کاهش داده است. این مساله درباره بسیاری از شرکتها وجود دارد.

نقی پور خاطرنشان کرد: ضروری است سازمان بورس در کنار اقداماتی نظیر کاهش دامنه نوسان، جلساتی با سیاستگذاران کشور در مورد وضعیت شرکت‌ ها و فعالیت اقتصادی آنها داشته باشد و مشکلات شرکت ‌ها را مطرح کند تا تصمیماتی اساسی برای حل مشکل آنها گرفته شود و شاهد بهبود وضعیت شرکت‌ها در گزارش‌های عملکردی آنها طی ماه‌های آینده باشیم.

 

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار بدتر از دوره های گذشته و چشم انداز خوشایند نیست، ادامه داد: در غیر این صورت با ادامه این وضعیت نمی‌ توان چشم انداز مناسبی برای اوضاع شرکت ها در ماه ‌های آینده و حتی تا پایان سال متصور بود و این مسئله باعث تداوم خروج سرمایه از بازار سهام می ‌شود که به هیچ عنوان در راستای منافع تولید کننده ها و کشور نیست و می‌تواند باعث یک بحران تاریخی در بازار بورس کشور شود و رکود عمیقی را در بازار شکل دهد.

اخبار مرتبط

بورس امروز (1 خرداد 1403) تعطیل نیست/ دامنه نوسان معاملات محدود شد

بورس تعطیل شد (31 اردیبهشت 1403)

95 درصد بورس منفی شد!

عرضه پیکاپ G9 در بورس کالا

نبض ضعیف تولید دارو در فروردین / شاخص ها در شرکتهای بورسی چه می گویند؟

در 10 فصل گذشته چقدر سرمایه از بورس خارج شده!؟ / یک کارشناس بازار سرمایه: یکی از رکودی ترین شرایط را در بازار سرمایه تجربه می کنیم / روند کاهشی حاشیه سود شرکتهای بورسی ادامه دارد / دولت هم نتوانست اوراق 29 درصدی اش را بفروشد

سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند! عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست/ انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟

واکنش مردم و فعالان بازار سرمایه به ریزش بورس: بورس هم از پول «کلیر» شد! / این تالار وحشت حاصل تحلیل های کوچه بازاری است

بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد

یک کارشناس بازارهای مالی:در همه بازارها اگر صبرداشته باشید، به سوددهی لازم می رسید/بازار فارکس را بهتر از رمز ارز می دانم/ سال 1403 بورس، پتانسیل بسیار بیشتری برای رشد دارد

محمد قاسمی: لایحه بودجه به خانوارها و بنگاه ها فشار مضاعف می آورد/شاهد تخلیه بنیه مالی بنگاه ها خواهیم بود/احتمال کاهش حاشیه سود برخی از شرکتهای پتروشیمی / تیمور رحمانی: بورس 1403 هم رونق ندارد

عشقی در گفت وگو با جماران: بورس عقب ماندگی اخیر از بازارهای موازی را جبران می کند/ تلاطمات جدی در بازار نداریم/ قیمت سهام شرکت ها با ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی دارد

انتهای پیام

نظر شما