شناسهٔ خبر: 66785580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تأکید نجفی بر مسؤولیت آژانس در حفاظت از اطلاعات محرمانه و حساس کشورهای عضو

معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه گفت: اقدامات و تدابیر معطوف به تقویت امنیت هسته ای نباید اهرمی جهت نقض، انکار یا تحدید حق کشور‌ها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شود

صاحب‌خبر -

نجفی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر تعهد همه کشور‌ها برای پرهیز از هر نوع حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ­ای و تاثیرات آن بر امنیت هسته ­ای، ضرورت توجه به فرصت­‌ها و چالش­‌های فناوری ­های جدید در زمینه امنیت هسته‌ای و لزوم نقش آفرینی موثر آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمک به کشور‌ها در این ارتباط را خاطر نشان ساخت.

 روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، کنفرانس بین المللی امنیت هسته ­ای با شعار «امنیت هسته ای: شکل دادن به آینده» در مقر سازمان ملل سال ۲۰۲۴ در وین آغاز به کار کرد. در بخش سطح عالیرتبه این کنفرانس، ده‌ها وزیر و مقام ارشد شامل وزرا و معاونین امور خارجه، علوم و فناوری و سازمان‌های و دستگاه‌های متولی توسعه انرژی هسته‌ای از کشور‌های عضو آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای شرکت دارند.

در ابتدای نشست و به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، تمامی هیئت‌ها به احترام رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان آنها که در حادثه تلخ سقوط هلی کوپتر به شهادت رسیدند، یک دقیقه سکوت کردند. همچنین مقامات عالی کشور‌های مختلف در ابتدای سخنرانی خود با ابراز تاسف از این حادثه دردناک، مراتب همدردی و تسلیت خود را به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران بیان نمودند.

 در ادامه این کنفرانس دکتر رضا نجفی، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه که ریاست هیأت کشورمان را به عهده دارد، در سخنرانی خود، با قدردانی از ابراز همدردی مقامات عالی کشور‌ها در خصوص شهادت آیت الله رئیسی و دکتر امیر عبداللهیان، سیاست‌ها و ملاحظات کشورمان در مورد ضرورت ارتقای امنیت هسته‌ای را بیان کرده و گفت: اقدامات و تدابیر معطوف به تقویت امنیت هسته ­ای به هیچ عنوان نباید به عنوان بهانه یا اهرمی جهت نقض، انکار یا تحدید حق لاینفک کشور‌ها برای توسعه تحقیق، استفاده از انرژی هسته ­ای برای اهداف صلح آمیز بدون هیچ تبعیضی قرار گرفته یا مانع از تحقق همکاری­‌های بین المللی و کمک­‌های فنی شود.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر تعهد همه کشور‌ها برای پرهیز از هر نوع حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ­ای و تاثیرات آن بر امنیت هسته ­ای، ضرورت توجه به فرصت­‌ها و چالش­‌های فناوری ­های جدید در زمینه امنیت هسته‌ای و لزوم نقش آفرینی موثر آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمک به کشور‌ها در این ارتباط را خاطر نشان ساخت.

نجفی همچنین به اهمیت خلع سلاح هسته ­ای و نقش بی بدیل آن در تضمین امنیت هسته ­ای پرداخت و با تاکید بر مسئولیت آژانس برای حفاظت اطلاعات محرمانه و حساس و مقابله با نشت اطلاعات محرمانه و حساس کشورها، افزود: اهداف امنیت هسته ­ای بدون تحقق کامل همکاری­‌های بین المللی، انتقال فناوری و تجهیزات در زمینه امنیت هسته ­ای به طور کامل محقق نخواهد شد.

امروز سه شنبه در مقر سازمان ملل در وین پرچم این سازمان و همه کشور‌های عضو، برای ادای احترام به شهادت رئیس جمهور فقید و خدوم کشورمان آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه دکتر امیر عبداللهیان و دیگر همراهان آنها به حالت نیمه افراشته در آمده است. پس از خاتمه نشست سطح عالی در روز جاری، کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای تا روز جمعه با برگزاری نمایشگاه، میزگرد‌های تخصصی و نشست‌های مختلف جانبی ادامه خواهد داشت.

نظر شما