شناسهٔ خبر: 66784324 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تصویب اولین قانون اتحادیه اروپا در حوزه هوش مصنوعی

اتحادیه اروپا به اتفاق آرا قانون هوش مصنوعی این اتحادیه را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شورای اروپا قانونی را تصویب کرد که هدف آن هماهنگ کردن قواعد مربوط به هوش مصنوعی است.

قانون اصلی از رویکرد مبتنی بر ریسک پیروی می‌کند، به این معنی که هر چه خطر آسیب رساندن به جامعه بیشتر باشد، قوانین سخت گیرانه‌تر است.

این قانون در نوع خود اولین قانون جهان است و می‌تواند یک استاندارد جهانی برای مقررات هوش مصنوعی تعیین کند.

هدف آن توسعه و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی ایمن و قابل اعتماد در سراسر بازار واحد اتحادیه اروپا توسط بازیگران خصوصی و دولتی است.

در عین حال، هدف آن تضمین احترام به حقوق اساسی شهروندان اتحادیه اروپا و تحریک سرمایه گذاری و نوآوری در زمینه هوش مصنوعی در اروپا است.

قانون هوش مصنوعی فقط برای مناطق تحت قوانین اتحادیه اروپا اعمال می‌شود و معافیت‌هایی برای سیستم‌هایی که منحصراً برای نظامی و دفاعی و همچنین برای اهداف تحقیقاتی استفاده می‌شوند، ارائه می‌کند.

قرار است این قانون در روزهای آینده در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شود.

این قانون ۲۰ روز پس از انتشار، که در آن ضرب‌الاجل‌های انطباق باید اجرا شود، تا پایان سال ۲۰۳۰ برای اجزای هوش مصنوعی سیستم‌های فناوری اطلاعات در مقیاس بزرگ اجرایی می‌شود.

سیستم‌های هوش مصنوعی که خطر غیرقابل قبول دارند، ۶ ماه برای انطباق با قانون فرصت دارند.

کمیسیون اروپا پیشنهاد قانون هوش مصنوعی را در آوریل ۲۰۲۱ ارائه کرد. توافق موقت بین قانونگذاران در ۸ دسامبر ۲۰۲۳ حاصل شد. سند تصویب‌شده توسط شورای اروپا تفاوت‌هایی با قانون کمیسیون دارد. برخلاف قانون تصویب‌شده توسط اتحادیه اروپا، کشورهای غیرعضو می‌توانند این سند را امضا کنند. حدود یازده کشور که عضو شورا نیستند در تهیه پیش‌نویس این کنوانسیون شرکت کردند که شامل آرژانتین، ژاپن، ایالات‌متحده و اروگوئه می‌شوند.

نظر شما