شناسهٔ خبر: 66782788 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس صنعت مطرح کرد:

مشکل اصلی وزارت صنعت در فروش سهام ایران خودرو و سایپا !

کارشناس صنعت خودرو، مشکل اصلی وزارت صنعت در خصوصی‌سازی و فروش سهام ایران خودرو و سایپا را نداشتن هدف دانست و گفت: اهلیت خریداران بهانه است !

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرحسن کاکایی در خصوص تاکید چندباره عباس علی آبادی وزیر صنعت بر اهلیت خریداران سهام ایران خودرو و سایپا به ایلنا، اعلام کرد: اصطلاح منافع یا صلاح مردم رایج و شایع شده و همه مقامات مسئول و نمایندگان مجلس هر قانونی وضع و یا هر سیاستی اجرا می‌کنند از این عبارت نام می برند اما وقتی پای تعریف صلاح و معیارهای کمی به میان می آید هیچ حرفی برای گفتن ندارند. مشکل اصلی وزارت صنعت در خصوصی‌سازی شرکت های ایران خودرو و سایپا، نبودن آدم اهل نیست بلکه مشکل، ندانستن هدف است. در سیاست گذاری خصوصی‌ سازی باید روشن شود خواستار چه بوده و داده‌های کمی به این منظور تهیه شود. دولت نمی‌داند چه کاری در این زمینه باید انجام دهد و بهانه اهلیت را می‌آورد در حالی که اهلیت بستگی به هدف دارد. چون هدفی نیست پس خصوصی‌سازی هم اجرا نمی‌شود. کسی اهلیت دارد که تجربه، سرمایه و برنامه لازم را داشته باشد. لزوم برخورداری از سرمایه از آن جهت اهمیت دارد که تولیدکننده بخش خصوصی که با سرمایه شخصی تولید را پیش می‌برد نسبت به مدیر دولتی که کارکرد مجموعه در درآمد اثر ندارد تصمیمات سنجیده‌ تری می‌گیرد و در ارتقای بهره‌وری می‌کوشد. وزیر صنعت اخیرا در کنار واژه اهلیت از صلاحیت هم استفاده می‌کند در حالی که کارآفرینان سرمایه‌دار جاهایی قانون را دور می‌زنند تا کسب و کار را پیش ببرند به همین دلیل صلاحیت امری نسبی است و اگر قرار باشد برای خصوصی‌سازی زندگی افراد را زیر و رو کرد نتیجه‌ای نخواهد داشت مگر اینکه امر را به شخص دارای تجربه، سرمایه و برنامه واگذار و برای این واگذاری ریسک کرد. آنچه شدت خطا را در این ریسک کاهش می‌دهد آگاهی از میزان انتظار این واگذاری ها است. مشکل اصلی در خصوصی‌سازی از سوی دولتی‌ها است نه بخش خصوصی. به نظر می‌رسد کسی که می‌خواهد این واگذاری را انجام بدهد بیشتر باید اهلیت داشته باشد. دولتی‌ها نمی‌خواهند زیر بار قانون تجارت بروند. در قانون تجارت مدیرعامل و هیات مدیره حق زیان رساندن به بنگاه اقتصادی و سهامداران را ندارند در حالی که 6 سال است خودروسازان بزرگ به دستور دولت زیان ایجاد می‌کنند. بنابراین دولت‌ها در پس به عقب انداختن‌ها پاسخگوی عملکرد نیستند. نمونه دیگر قیمت‌گذاری خودروها است. از پیش از عید قرار بود قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص شود که هنوز نشده است. تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir انتهای پیام

نظر شما