شناسهٔ خبر: 66782683 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

گزارش

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

شهید آیت‌الله رئیسی با الگوبرداری از نگاه پیامبر(ص) و امام خمینی(ره) به مسجد، خانه‌های خدا را مکان‌های پیشرو در حل مشکلات مردم می‌دانست و می‌گفت: بسیاری از گره‌های آحاد مردم در مساجد و به دست ائمه جماعات گشوده می‌شود، از طرفی می تواند به عنوان کانون‌های امیدآفرینی نقش بسیار مهمی در بسط گفتمان رهبری ایفا نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور مردمی و محبوب کشورمان روز گذشته (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه) بر اثر سانحه سقوط هلی‌کوپتر همراه با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والملسمین محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و دیگر همراهان به مقام رفیع شهادت نائل شد.

به این مناسبت مروری داریم بر نظرگاه و تفکر رئیس جمهور درباره مسجد.

با بررسی نقش مسجد در مبارزه علیه کفر و الحاد، این نکته بدست می آید که چشمه زلال مبارزه و نهضت علیه باطل در طول تاریخ از مسجد جوشیده است. با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، هم مساجد همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به طوری که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) فرمودند:«مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد»، و در جایی دیگر فرمودند: «مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید». خادم ملت آیت الله رییسی هم در همه مقاطع اجرایی با نگاه به نقش مسجد در صدر اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی، جایگاه این پایگاه های مقدس در حوزه معرفت افزایی و بصیرت بخشی را مهم ارزیابی کرد. به گونه ای که در هجدهمین اجلاس سراسری مسجد در جمع ائمه جماعات که در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: مساجد در کنار جایگاه عبادی، همواره به عنوان سنگر و جایگاهی برای مقاومت فرهنگی و نیز دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی نیز نقش‌آفرین و الهام‌بخش بوده‌اند.

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

 

شهید رییسی تاکید کرد: امپراطور رسانه‌ای امروز ابزار دشمن برای القای یاس در جامعه و در صدد دور کردن مردم از دین، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. در سوی مقابل اما رهبر معظم انقلاب پرچم امیدآفرینی را برافراشته و مساجد نیز به عنوان کانون‌های امیدآفرینی نقش بسیار مهمی در بسط گفتمان رهبری در جامعه دارند.

شهید خدمت رییسی با تاکید بر ضرورت پاسخ بهنگام و متقن به شبهات در جامعه، خاطرنشان کرد: ائمه جماعات می‌توانند در مساجد علاوه بر اقامه نماز و نشر معارف دینی، شبهات ایجاد شده برای مردم را رفع و گره‌های ذهنی جامعه را باز کنید، چرا که اگر شبهات و القائات دشمن در ذهن مردم بی‌پاسخ بماند، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به مرور دچار فرسایش می‌شود. برای انسان‌هایی که به هر دلیلی دچار آسیب و اضطراب‌های اجتماعی شده‌اند، مسجد به عنوان محلی برای آرامش آنها و ملجأ ناامیدان است. خاستگاه شهدای ما و محل پرورش و تربیت رزمندگان و سرداران ما چه در دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم اهل بیت(ع) مساجد بوده است.

وی در این اجلاس با خطیر دانستن جایگاه امام جماعت گفت: مسجد صرفاً پیش‌نماز مردم نیست، بلکه امام مسجد و پیشرو در حل مشکلات مردم است و بسیاری از گره‌ها و کدورت‌های آحاد مردم به دست ائمه جماعات مساجد باز می‌شود.

شهید رییسی معتقد بود مسجد هسته مقاومت فرهنگی و سیاسی است چرا که دیدیم در نخستین آیین ملی«تکریم فعالان مساجد و پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت»  که ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، ضمن ستودن جایگاه مسجد گفت: مساجد خانه های خدا بر روی زمین هستند و کارکرد مسجد علاوه بر جایگاه عبادت و بندگی محل اجتماع مسلمانان و معتقدان به خدا است. وی مسجد را هسته مقاومت فرهنگی، سیاسی، امنیتی و نظامی در مسجد مستقر دانست و افزود: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب مساجد باید به عنوان کانون عبادت و بندگی خدا، مسئولیت شناسی، مسئولیت پذیری ، مرکز همگرایی، هماهنگی، همدلی و همراهی های سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

 

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

 

شهید خدمت در این همایش به نقش مساجد در تربیت نیروهای مخلص برای نظام نیز اشاره کرد و شهید صدرزاده را از جمله شهدایی دانست که تربیت شده هیأت و مسجد بوده است و افزود: نزدیک به ۹۰ درصد شهدای دفاع مقدس ،مدافع حرم  تربیت یافتگان بستر مسجد و هیأت ها بودند.

 شهید رییسی در بعد بین المللی و بحث مقاومت نیز جایگاه مسجد را مهم ارزیابی می کرد، وی در همایشی با اشاره به نقش مساجد در بحث مقاومت گفت: امروز احساس می کنیم، نوای پسا صهیونیستی از مناره های مسجد الاقصی و نابودی رژیم صهیونیستی به گوش می رسد.

کارکرد و جایگاه مسجد از نگاه شهید خدمت به قدری مهم است که در سفر به دیگر کشورها نیز در مساجد آن کشورها نیز حضور می یافت. وی در سفری که به روسیه داشت در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو حضور یافت و طی سخنانی گفت: یکی از کارکردهای مهم مساجد در جهان اسلام روشنگری و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری و انحرافی است و علاوه بر خودسازی انسان و ارتباط با خدا در مسجد، روابط اجتماعی مسلمانان نیز در مساجد شکل می‌گیرد.

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

شهید رییسی در کنار مسئولیت ها و مشاغل اجرایی امام جماعت مسجد هم بود، مسجد جعفری کوی نصر یکی از مساجد قدیمی و تاثیرگذار در تهران است که خادم الرضا(ع) رییسی سال ها، امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشت.

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

 

مسجد جعفری از مساجد باسابقه و اثرگذار تهران به ویژه در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد کمیته انقلاب و نهادهای دیگر انقلابی، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در این مسجد رونق یافت و با شروع جنگ تحمیلی پایگاه بسیج مسجد با اعزام اعضای خود به کمک جبهه های حق علیه باطل شتافت و ۵۰ شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

 

آیت الله رییسی در سال ۹۵ که عهده دار تولیت آستان مقدس رضوی بود در دهه تکریم و تعظیم مساجد در این مسجد حضور یافت و ضمن غبارروبی این مسجد خطاب به نمازگزاران مسجد گفت: آبادی مسجد فقط به داشتن گلدسته نیست، مهمترین زینت مسجد به حضور نیروهای ارزشمند و «عباد الرحمن» است. وی در این مراسم تاکید کرد که مسجد فقط مرکز نشر معارف دینی نیست،  بلکه مرکز وحدت و یکپارچگی مردم محل و کوی و برزن و مرکز انسجام امت اسلامی است. حضرت امام(ره) مساجد را سنگر معرفی کردند، در هشت سال جنگ تحمیلی نیز دیدیم که یکی از مراکز مهم برای بسیج مردم علیه دشمن غاصب، مساجد بودند.

 

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

شهید جمهور مسجد را کانون امیدآفرین می‌دانست

 

وی ادامه داد: مسجد باید «من المهد الی اللحد» باشد، یعنی انسان از کودکی به واسطه پدر و مادر با آن خو بگیرد و تا کهنسالی این ارتباط را حفظ کند. مسجد برای همه سنین می‌تواند پاسخگو باشد.

نظر شما