شناسهٔ خبر: 66782507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پرورش گل محمدی؛ ظرفیتی که باید بیشتر شناخته شود

کاشت و برداشت گل محمدی به صورت انبوه در خراسان جنوبی نوپاست و هدف از انجام این کار آن است که با رشد و معرفی گل محمدی ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر در استان فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، در ایران حدود 4 هزار و  700 هکتار سطح زیرکشت گل محمدی است. این گل در ایران فقط یک بار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می‌توان زمینه پرورش چنین گل‌هایی را در بیشتر نقاط ایران فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاحِ عطر و اسانس این گل‌ها وجود دارد. 

گل محمدی در دمای 15 تا 21 درجه هوایی بهترین رشد را دارد اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز 5 تا 10 درجه باشد، گل‌ها خوشبوتر خواهند بود. برداشت دسته‌جمعی گل محمدی برای گلاب‌گیری در مزارع در فروردین و اردیبهشت  انجام می شود. برخی از ارقام گل محمدی از ایران به دیگر کشورها برده‌ شده و با اصلاح، آن را  به نام خود ثبت کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان، به کشورهای بلغارستان و افغانستان اشاره کرد.

هر چند از سال‌های گذشته گل محمدی به شکل پراکنده در خانه‌ها و در داخل و جلوی با‌ها کشت می‌شد اما کشت و برداشت این گل در استان خراسان جنوبی به شکل انبوه چند سالی است که در شهرستان‌های سربیشه و زیرکوه و قاینات انجام می‌شود تا بلکه با بهره‌گیری از این ظرفیت زمینه جذب گردشگران به نقاط مختلف استان فراهم شود.

رشد گل محمدی ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر در استان است

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه گفت: کشت و برداشت گل محمدی به صورت انبوه در استان نوپا است و هدف از انجام این کار آن است که با رشد و معرفی گل محمدی ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر در استان فراهم شود.

محمدحسین اکبری با اشاره به برگزاری جشن شکرگذاری برداشت گل محمدی که چندی پیش در سربیشه برگزار شد افزود: فضاهای زیبایی از گلستان‌های گل محندی در مناطقی چون دشت مختاران و سربیشه وجود دارد.

برداشت گل محمدی زمینه اشتغالزایی برای اهالی منطقه را فراهم کرده

وی خاطر نشان کرد: برداشت گل محمدی زمینه اشتغالزایی برای اهالی منطقه را فراهم کرده و اگر بخواهیم از گلستان‌های گل محمدی به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر استفاده کنیم باید در گام اول با همکاری رسانه‌ها برای معرفی این ظرفیت‌ اقدام لازم را انجام دهیم.

به گفته وی تعیین روزی به عنوان روز ملی گل و گلاب یک اتفاق بسیار خوب برای معرفی پتانسیل‌هایی است که در این زمینه در کشور و خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه خرید توافقی گل محمدی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در این زمینه در سال‌های آینده شاهد اتفاقات بهتری در این باره خواهیم بود.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم گل محمدی تبدیل به فرآورده شود تا با انجام این کار سود بیشتری نسیب کشاورزان شود.

451 هکتار سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم بابیان اینکه سطح زیرکشت گل محمدی در استان 451 هکتار است، به خبرنگار تسنیم گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود که 881 تن گل محمدی از مزارع استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش 10 تا 12 درصدی خواهد داشت.

منوچهر شایسته افزود: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی به ترتیب در شهرستان سربیشه با 215 هکتار، قاین با 55 هکتار و زیرکوه با 50 هکتار است.

زنجیره ارزش تولید گل محمدی تکیمل شود

وی با بیان اینکه کارگاه‌های فعال برای گلاب‌گیری بسیار محدود است، ادامه داد: تلاش بر این است که در این راستا زنجیره ارزش تولید گل محمدی با راه‌اندازی کارخانه اسانس گیری در سربیشه در ماه‌های آینده تکمیل شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزیگفت: با پیگیری‌های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی مقرر شد به جز زرشک،گل محمدی و عناب، دیگر محصولات مانند توت، و...از جمله گل محمدی مجوز احداث سالن و خشک کردن  به آنها داده شود که مقدمات  انجام  این کار فراهم شود.

شایسته، میانگین تولید گل محمدی تا زمان رسیدن به اقتصاد را حدود 6 سال عنوان و تصریح کرد: تولید گل محمدی نسبت به دیگر محصولات آب بر مشابه، دو تا سه برابر ارزش افزوده دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان برداشت گل محمدی برای 100 نفر در روز اشتغال ایجاد می‌شود و نگهداری باغ، صنایع وابسته و فناوری گل محمدی و... نیز زنجیره طویلی است که در بحث اشتغالزایی می‌تواند نسبت به دیگر محصولات از ارزش بیشتری برخوردار باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سطح زیرکشت گل محمدی در گلستان سربیشه را 100 هکتار اعلام کرد و افزود: برای جلوگیری از پرت آب، نهال‌های گل محمدی با بهره‌گیری از روش آبیاری قطره‌ای، آبیاری می‌شوند.

فعالیت 251 بهره بردار گل محمدی در سربیشه 

مدیرجهاد کشاورزی سربیشه نیز سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان  215 هکتار اعلام کرد و گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده از این سطح زیرکشت 515 تن گل  به ارزش 27 میلیارد تومان برداشت می‌شود.

محمدرضا زرگری با اشاره به اینکه شهرستان سربیشه به عنوان قطب تولید گل محمدی در خراسان جنوبی شناخته می‌شود افزود: این شهرستان رتبه اول سطح زیرکشت و تولید گل محمدی را به خود اختصاص داده و 251 بهره بردار از گل محمدی در سربیشه است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما