شناسهٔ خبر: 66781417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ از عزیز مردم بودن تا پای جان برای ایران

مطبوعات امروز کشور مشکی به تن کردند و تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح خود را با قاب رئیس‌جمهور شهیدمان و وفادار حقیقی به راه امام و رهبری در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شهادت رئیس‌جمهور مردمی، متعهد و پرتلاش کشورمان به همراه وزیر امور خارجه انقلابی و حضرت آیت‌ا... آل‌هاشم امام‌جمعه محبوب و معتبر تبریز و مالک رحمتی استاندار پرتلاش آذربایجان‌شرقی، موجی از اندوه و غم را بر کشور عزیزمان و دیگر کشورهای منطقه و جهان حاکم ساخته است. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  جان‌سوز و دردناک نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: رئیس‌جمهور شهید عزیزی که خستگی نمی‌شناخت

خادم الرضا (علیه‌السلام) آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور جهادی همزمان با شب ولادت امام رضا (علیه‌السلام) در سانحه بالگرد به شهادت رسید و به مأمن رضای الهی بار یافت. آیت‌الله رئیسی روز یکشنبه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه جنگلی دیزمار، محدوده میان ورزقان و جلفای استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوائی شد. حدود ساعت 5:30 صبح دوشنبه اعلام شد که لاشه بالگرد پیدا شده است.

نیروهای امدادی، مردمی و نظامی که فاصله 2 کیلومتری با بالگرد داشتند و در شرایط سخت آب و هوائی بی‌وقفه تلاش می‌کردند، به سمت آن حرکت کردند. با رسیدن نیروها به بالگرد، گفته شد که اثری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نمی‌شود. بخش خبری ساعت 8 صدا و سیما به صورت رسمی خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و همه همراهانش را اعلام کرد. ملت ایران در سوگ خادم با اخلاص خود عزادار و در ماتم غرق شد.

مقتدای انقلاب با صدور پیام تسلیتی «درگذشتِ شهادت گونه‌ عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه‌السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم» را تسلیت گفتند و 5 روز عزای عمومی اعلام کردند.

در ادامه وطن امروز نوشت: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخ درگذشت شهادت‌گونه‌ عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه‌السلام جناب حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آقای حاج سیدابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان‌الله علیهم را دریافت کردم.

این حادثه‌ ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ مدت مسؤولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست‌جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و باارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزی‌اش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت

 رئیسی عزیز خستگی نمی شناخت. در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و باارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت. از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی شد.

در این حادثه‌ سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه‌ محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

این‌جانب پنج روز عزای عمومی اعلام می کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می گویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار می گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضاییه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر 50 روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: خادم امام و امت به خدا پیوست

هنوز باورمان نمی شود؛ رئیس جمهور آیت الله رئیسی دیگر میان ما نیست و از امروز شد شهید رئیسی. رئیس جمهور محبوبی که تا دیروز در میان ما بود و هر روز در یک شهر و روستا با مردم کوچه و بازار و اقشار مختلف و اقوام مرزنشین همسفره می شد، امروز دیگر از آسمان به ما نگاه می کند و جایش خالیست. دیگر به جای آن که خود او را ببینیم که در محافل یا رسانه ملی با مردم گفت و گو کند، باید خودمان را با نقش بستن تصاویرش بر تابلوها راضی نگه داریم. چه می شود کرد که ما روزهای دشوار بسیاری دیده ایم و به قول امام خمینی (ره) در سوگ شهید رجایی: " اگر رجایی رفت خدای رجایی هست."

شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان او ملت ایران را سراسر در بهت و اندوه فرو برد. برنامه های تشییع باشکوه هم در حال برنامه ریزی است و ملت ایران مسلما قدر خادم صادق خود رو خواهد دانست. بگذار برای آخرین بار تو را این گونه صدا کنم: آقای رئیس جمهور! می دانم که خیل طعنه زنندگان و دروغگویان نسبت به خود را بخشیده ای. تو لایق شهادت بودی و به آرزویت هم رسیدی. ما را هم در محضر ارباب بی کفن یاد کن.

رئیس جمهور دوست داشتنی! دلمان برایت تنگ می شود.

جوان نوشت: عزیز ملت و باصفا بودی

ثانیه‌ها کش می‌آمد. عقربه‌های ساعت کند حرکت می‌کرد، هر ثانیه برای مردم ایران چندین ساعت طول می‌کشید. اضطراب شیره جان‌ها را می‌کشید. بوی یک تراژدی در شهر پیچیده بود. خبر طولانی نبود. بالگرد رئیس جمهور از رادار‌ها حذف شده بود. جمهور در دلهره بودند. چه محنتی بالاتر از بی‌اطلاعی و چه دشواری‌ای سخت‌تر از انتظار.

حدود ساعت ۱۴ یک‌شنبه بود که خبر‌هایی درباره ناپدید شدن و بعد‌ها فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی منتشر شد. لحظه به لحظه خبر‌های ضد و نقد منتشر می‌شد.
اما آسمان هوای گریه داشت و باران و مه دست به دست هم داده بودند تا با ضریب خوردن به کوهستانی بودن منطقه، عملیات جست‌وجو را با سختی مواجه کنند. همین هم شد. تا ۵ بامداد دیروز خبری از بالگرد و سرنشینان آن نشد. هزاران دست از ایران به سوی آسمان بلند بود و نذر صلوات‌ها رکورد زد.

زیاد نمانده بود که خورشید دوشنبه از خواب خود بیدار شود. عقربه‌ها عدد ۵ را نشان می‌دادند که خبر‌هایی مبنی بر یافتن بالگرد و شهادت همه سرنشینان منتشر شد. خبری که تا تأیید، زیاد فاصله نداشت و پخش قرآن از رسانه ملی به معنای تأیید آن بود، آیت الله سید ابراهیم رئیسی به شهید رجایی پیوست. بالگردی سقوط کرد که همسنگران رئیس‌جمهور یعنی آیت الله سید محمد علی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سردار سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور هم حضور داشتند و به شهادت رسیدند. تیم شهدای خدمت تکمیل بود.

جام جم این‌گونه نوشت؛ ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم

 بالاترین افتخار یک مسئول جمهوری اسلامی در بلندمرتبه‌ترین رکن اجرایی، خدمتگزاری به مردم است. رئیس‌جمهور فقید از ابتدای انقلاب اسلامی و همان زمانی که به‌عنوان دادستان در خدمت مردم بودند تا زمانی که مسئولیت سازمان بازرسی و تولیت آستان قدس و سپس قوه قضاییه را بر عهده گرفتند و دو سال گذشته که با رأی مردم به‌عنوان رئیس‌جمهور کشورمان انتخاب شدند، هیچ‌وقت خود را از افتخار خدمتگزاری به ملت محروم نکردند و این عشق به مردم دوطرفه بود، که مردم خائنان و خادمان را خوب می‌شناسند. مردمی که امروز عزادار خادم خود هستند، می‌دانند که چه گوهری را از دست داده‌اند.

دکتر رئیسی در موقعیتی دولت را تحویل گرفت که پس از طی‌کردن دوره کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌های دهه۹۰ عملا اقتصاد ایران و سفره مردم دچار مشکلات عدیده بود. در این شرایط و در طول مدت کوتاه سه‌ساله ریاست‌جمهوری اتفاقات بزرگی در حوزه اقتصاد رقم خورد. از راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی تعطیل‌شده تا رسیدگی مستقیم به معیشت مردم، در این مدت رخ داد. مستضعفین و محرومین شاهدی بر این ادعا هستند.

شهید رئیسی، فراجناحی‌بودن را در بالاترین جایگاه اجرایی کشور معنا کرد. همدلی مثال‌زدنی ملت ایران، اعم از گروه‌ها، احزاب، شخصیت‌ها و جریانات سیاسی بعضا متضاد و مخالف مشی همدیگر در پیگیری مستمر وضعیت رئیس‌جمهور محبوب و همراهان شهید و خدوم ایشان به‌وضوح نشان داد که ملت ایران در شرایط و برهه‌های حساس و حیاتی در دفاع و صیانت از کشورشان متحد و همگام هستند.

در ادامه همشهری نوشت: عزیز مردم

«یادم نیست... مرخصی... اوقات فراغت... یادم نیست...» این پاسخ سیدابراهیم رئیسی به سؤال خبرنگار صدا و سیما بود که در مورد مرخصی رفتن و گذران اوقات‌فراغتش از او پرسید. رئیس‌جمهور عادت به دید و بازدید داشت؛ آنقدر که اگر لابه‌لای مسئولیت‌ها و مشغله‌های ریز و درشتش فرصت اندکی به‌دست می‌آورد، بی‌معطلی کفش و کلاه می‌کرد و به دیدار مردم می‌رفت؛ مردم گوشه‌وکنار میهنش، شمال، جنوب، شرق، غرب و اهالی پایتخت را هم فراموش نمی‌کرد و نه فقط همسایه‌های بالانشین پاستور را، بلکه اهالی محروم‌ترین و حاشیه‌ای‌ترین مناطق شهر را هم به دیداری گرم و صمیمانه یاد می‌کرد.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: دیپلماتِ عقلانیت انقلابی

در حادثه روز یکشنبه 30 اردیبهشت علاوه بر حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان عضو دیگری از کابینه دولت ایران بود که به شهادت رسید. او سمت وزیرخارجه را برعهده داشت و یکی از پرسابقه‌ترین و مشهورترین دیپلمات‌های ایران به حساب می آمد. تمرکز اجرایی و پژوهشی وزیرخارجه پیشین ایران به گواه سوابق بیشتر بر منطقه حوزه عربی، سیاست قدرت‌های بزرگ در منطقه و فلسطین قرار داشت.

او با اتکا به سوابق خود موفق شد در مدیریت پرونده‌های متعددی در حوزه منطقه از جمله جنگ طوفان الاقصی، احیای روابط با عربستان‌سعودی و توسعه تجارت با همسایگان نقش موثری ایفا کند. شناسنامه اصلی دوران وزارت او «سیاست همسایگی» است؛ سیاستی که پرونده‌های مهم کشور ذیل آنها پیگیری شدند.

وزیر همه

در دموکراسی‌ها، دولت‌های مختلف رقیب یکدیگر بوده و با تغییر نتایج انتخاباتی، تفاوت‌های جدی در عملکرد آنها بروز می‌کند. از این رو برخی از دولت‌ها واکنشی به دولت‌های پیشین به حساب می‌آیند. به‌عنوان نمونه دولت دونالد ترامپ با رویکردهای ضدمهاجرتی و سفیدبرترپندارانه در واکنش به دولت موافق مهاجرت دموکرات‌ها و باراک اوبامای سیاهپوست بر سر کار آمد.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما