شناسهٔ خبر: 66781156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس جمهوری که دانشگاهیان دوستش داشتند

شهادت رئیس جمهور شاید بیش از هر حوزه دیگری ضایعه بزرگی برای آموزش و پژوهش کشور بود، چرا که شهید رئیسی همواره نگاه ویژه‌ای به بخش آموزش عالی داشت، البته به اذعان جامعه دانشگاهی، حالا دانشگاهیان با همت بیشتری سعی در تحقق اهداف و تأکیدات شهید جمهور دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، «این اتفاق برای تمام ملت ایران و بخصوص برای حوزه علم و فناوری کشور بسیار ضایعه بزرگی است.» معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این جمله را با بغض و حسرت می‌گوید.

دلیل خاص بودن شهید رئیسی برای بخش علم و فناوری کشور را می‌پرسیم، می‌گوید: بنده پس از اینکه مسوولیت معاونت پژوهشی وزیر علوم را گرفتم از سوی آیت الله رئیسی رئیس جمهور به عنوان دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شدم و باید بگویم که پیش از ایشان حدود 11 سال هیچ رئیس جمهوری در جلسات شورای عالی عتف شرکت نکرده بود اما آقای رئیسی از نخستین جلسه دوره جدید این شورا در جلسات حضور داشت، در دوره‌های قبل حدود 6 ماه طول می‌کشید تا مصوبات این شورا ابلاغ شود اما آیت الله رئیسی در کمتر از سه هفته مصوبات را ابلاغ می‌کرد و اجرای مصوبات را به شکلی پیگیری می‌کرد که ما سعی می کردیم در کوتاهترین زمان مصوبات را اجرا کنیم.»

و این صحبت تمام مسئولان حوزه آموزش عالی است که در زمان ریاست جمهوری شهید رئیسی نگاه ویژه‌ای به دانشگاه و بخش علم و پژوهش شد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از مهر ۱۴۰۰ یعنی حدود دو ماه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری اش تا زمان شهادت، ۲۳ بار به مناسبت‌های مختلف در دانشگاه‌ها یا جمع دانشگاهیان حاضر شده است و بدون استثنا تمام مسئولان حوزه آموزش عالی بر توجه وی به بخش علم و آموزش تأکید دارند.

بخشی از گفته‌های شهید رئیسی پیرامون دانشگاهیان و دانشگاه‌ها را با هم می‌خوانیم:

-دانشجو فقط نباید در روز دانشجو توجه ببیند.

- من نه به عنوان یک تعارف به عنوان باور گفتم که دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی برای دولت به حساب می آید.

- جریان دانشجویی باید پای مبارزه با فساد بیاید.

- باید برای رفع مشکلات کشور یک نوع هم‌اندیشی و ارتباط نزدیک بین دولت و دانشگاه برقرار شود و دانشگاه باید در مسیر رفع مشکلات و خدمت به مردم؛ به دولت کمک کند.

- توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیازهای کشور مشاهده شود.

- همواره بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در پیشبرد امور کشور تأکید داشته‌ایم.

- خدا را شاکریم که تحت هدایت‌های رهبری علم‌دوست هستیم.

- اساتید و دانشجویان گام‌های بسیار خوبی در حوزه پیشرفت علم برداشته‌اند، ما همچنان نیازمند گام‌های موثر در حوزه تحقیق و پژوهش، حوزه تعلیم و تربیت و خدمات علمی هستیم.

- امروز وظیفه دولت این است که امر مهم پیشرفت را در کنار اجرای عدالت دنبال کند و اولویتی که در این زمینه برای دولت تعریف کرده‌ایم ایجاد تحول است.

- اگر توسعه و تحول در کشور بر پایه علم نباشد نامش سلیقه است که قطعاً پایدار نیست، اما وقتی کار بر پایه علم و دانش بنا شد و دانایی را ضمیمه توانایی کردیم تحول و توسعه واقعی اتفاق خواهد افتاد.

- وظیفه داریم در کشور کارها را دانش‌پایه و دانش‌بنیان پیش ببریم.

- خوشحالیم که دانشگاه‌های کشور به این ضرورت اجتناب‌ناپذیر رسیده‌اند که علم را باید در همه مسائل کشور ضمیمه کنند.

- رفع دغدغه اشتغال برای دختران و پسران دانشجو از تکالیف دولت است.

- علم و دانش مهمترین ابزار هدایت و نجات انسان و هموار کننده مسیر پیشرفت، تعالی و رسیدن انسان به سعادت است.

- سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.

- بنده ارتباط دولت با دانشگاه را یک ضرورت می‌دانم و حقیقتا باور دارم دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت می‌تواند در مسئله‌شناسی و حل مسائل کشور یاریگر دولت باشد و به دولتمردان نیز تاکید کرده‌ام ارتباط با جامعه نخبگانی توامان با حضور در میان مردم مورد توجه باشد.

- دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد، نیروهای آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول آفرین باشند.

- امروز انتظار اصلی از دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت‌آموزی در استفاده از فناوری‌های نوین برای رشد و پیشرفت کشور است.

مسئولان حوزه آموزش عالی کشور بر این عقیده‌اند که فقدان آیت‌الله رئیسی ضایعه بزرگی برای دانشگاهیان است اما با قدرت در مسیر مورد توجه وی حرکت می‌کنند تا آرمان‌هایش بر زمین نماند.

نظر شما