شناسهٔ خبر: 66780537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

ظرفیت‌های قانون اساسی برای قوام کشور در فقدان کارگزاران نظام

ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید" این فرمایش مقام معظم رهبری، موید ظرفیت قاطع و کامل قانون اساسی برای اداره امور مملکت در هنگامه‌هایی همچون فقدان رئیس قوه مجریه است.

صاحب‌خبر -

ظرفیت‌های قانون اساسی برای قوام کشور در فقدان کارگزاران نظام

به گزارش بسیج، مردم ایران از بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ تا صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت دلهره آورترین و پراضطراب‌ترین ساعات را سپری کردند. حوالی ساعت ۱۵ روز یکشنبه خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور که به منظور افتتاح سد قیز قلعه‌سی در منطقه خدا آفرین حضور داشت، به تبریز نرسیده است.

از همان ساعات اولیه نیروهای امدادی هلال احمر، سپاه، ارتش و نیروهای مردمی برای یافتن اثری از این هلی‌کوپتر آغاز شد با این وجود آب و هوای متلاطم و ابری و در کنار آن کوهستانی و سخت گذر بودن مسیر روند جست و جو را با کندی مواجه کرده بود.

حوالی صبح روز گذشته بود که لاشه بالگرد در ارتفاعات ورزقان پیدا و مشخص شد آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.

در میانه تب و تاب و اضطراب مردم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا (ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران‌کننده برای رئیس‌جمهور و همراهان ایشان گفتند: "امیدواریم خداوند متعال نعمت خدمت‌گزاری رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان را از کشور سلب نکند اما مردم عزیز مطمئن باشند مسئولین با جدیت چند برابری مشغول کارهای خود هستند و ما هم توصیه‌هایی را که لازم بوده، به آنها کرده‌ایم".

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. ان‌شاءالله همه کارها اعم از امنیت کشور و امنیت مرزها و امور مربوط به قوه مجریه مرتب و منظم انجام خواهد شد و پیش خواهد رفت.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی یک روز قبل از مشخص شدن سرنوشت بالگرد حامل رئیس‌جمهور مردمی و همراهان ایشان، در عین حالی که طبق معمول بیانات معظم له، توام با سکینه و طمانینه بود، نشان داد که در فرایند تدوین قانون اساسی کشور دوراندیشی کامل لحاظ شده این مجموعه گرانسنگ که از ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل تشکیل شده، سکان هدایت و مسیر راهبری کشور به ساحل امید و آرامش است و حوادث سهمگین نیز مثل امواج خروشان نمی‌تواند خللی در بدنه و این کشتی بزرگ ایجاد کند.

به عبارت دیگر، تصریح مقام معظم رهبری آب پاکی را بر دست دشمنان ایران اسلامی ریخت که حتی در صورت وقوع چنین حادثه دلخراشی که ملت را برای پنج روز به سوگ نشاند، قوام و دوام کشور به قدری محکم و پابرجاست که از ناحیه معاندان و بدخواهان هیچ گزندی به نظام و اداره امور آن متصور نیست.

ایشان بعد از مشخص شدن سرنوشت پرواز بالگرد حامل رئیس‌جمهور و اطلاع از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان هم در بخشی از پیام تسلیت خود فرمودند: "جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی روسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود".

اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از تشکیل شورایی برای اداره امور اجرایی کشور برای مدت ۵۰ روز و تدارک انتخابات ریاست جمهوری روایت دارد که جزییات این اصل بدین شرح است:

"در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از ۲ ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند".

از ظرفیت این اصل از قانون اساسی در ادوار قبل هم استفاده شده است، به عنوان مثال زمانی که شهید محمدعلی رجایی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در شهریورماه ۱۳۶۰ در حادثه انفجار تروریستی به شهادت رسید، طی انتخاباتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای دوره چهار ساله به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران بر این منصب قرار گرفت.

قانون اساسی از این ظرفیت‌های لازم را برای چنین مواقعی پیش‌بینی کرده است به طوری که در اوایل انقلاب اسلامی که دشمنان ایران و اسلام با اقدامات تروریستی علاوه بر به شهادت رساندن محمدعلی رجایی، دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش را نیز به شهادت رسانده و کشور را از خدمات آنها محروم کردند، کشور با اتکا به اصول متقن و مصرح قانون اساسی، به سرعت جای خالی کارگزاران و سکانداران خود را پر کرد تا جایی که دشمن از تداوم این قبیل جنایات بی‌سرانجام مایوس شد.

نظام جمهوری اسلامی از این تجربه‌ها کم ندارد و به قدری محکم و مستحکم است که خلاء هیچ یک از کارگزاران نظام، طی زمان‌بندی و ساز و کار تعریف شده به سرعت پر می‌شود و هیچ مشکلی در سامان و اداره امور کشور به وجود نمی‌آید.

آری بن‌بست در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی جایی ندارد و همان‌گونه که از خاکستر ققنوس یا سیمرغ طبق اساطیر ققنوس یا سیمرغی دیگر پر گشوده و به پرواز در می‌آید، در میهن اسلامی ما نیز از خلاء و فقدان کارگزاران نظام، مردان توانمند و با کفایتی پا به میدان کار و خدمت می‌گذارند و در آهنگ اداره کشور نقصانی مشاهده نمی‌شود.

گذشته از این واقعیت‌ها، ملت ایران بارها نشان داده است که به دنبال وقوع حوادثی نظیر شهادت آیت‌الله رئیسی و یارانش یا شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی انسجام و اتحاد خود را بیش از پیش به رخ جهانیان می‌کشند و آنچنان هوای همدلی سراسر کشور را فرا می‌گیرد، که کشور همچون دژی تسخیر ناپذیرتر از قبل به چشم می‌آید.

این روزها پیام‌های تسلیت سران کشورهای دور و نزدیک به ملت و دولت ایران علاوه بر اینکه متاثر از عظمت حادثه جانگذار شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان است، در واقع واکنشی به همنوایی و وحدت ملت ایران نیز هست که از عمق جان در این ضایعه به سوگ نشسته‌اند و همچنین اتحاد و یکپارچگی خود را بیشتر از همیشه به عیان نشان می‌دهند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت‌الله سیّدابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود. وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

حجت‌الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

نظر شما