شناسهٔ خبر: 66780326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نائب رئیس شورای عالی استان‌ها:

شورای عالی استان‌ها هم آمادگی برگزاری انتخابات شورای اسلامی و هم آمادگی تمدید دوره را دارد

نظر شورای عالی استان‌ها در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا این است که هم آمادگی برگزاری انتخابات و هم آمادگی تمدید دوره را دارند.

صاحب‌خبر -
 شورای عالی استان‌ها هم آمادگی برگزاری انتخابات شورای اسلامی و هم آمادگی تمدید دوره را دارد
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نائب رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در خصوص وضعیت انتخابات شوراهای شهر و روستاها، ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، اظهار کرد: اصل ۱۳۱ قانون اساسی در ارتباط با شرایط پیش آمده، وضعیت را مشخص کرده و ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به صراحت قید کرده که انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا باید همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.
 
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو افزود: در ذیل این ماده تبصره‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه اگر اتفاقی مانند حادثه ناگوار این روزها ایجاد شد، براساس اصل ۱۳۱ مجلس باید توقف یا تمدید شوراهای شهر و روستا را انجام دهد و یا همزمان انتخابات شوراهای شهر و روستا را در سراسر کشور برگزار و یا دوره شورای ششم را تا دوره بعدی ریاست‌جمهوری تمدید کند؛ زیرا ما در قانون کاهش دوره نداریم.
 
وی بیان کرد: امروز نمایندگان مجلس طرحی را در خصوص اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در صحن ارائه دادند و اعلام وصول شده مبنی بر اینکه انتخابات شورای شهر و روستا را در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ برگزار کنند اما مدت خدمت فعالیت شوراها تا ریاست‌جمهوری دوره بعدی یعنی سه ساله باشد که این کار اشکال حقوقی دارد. ما چیزی در قانون در خصوص دوره سه ساله نداریم، انتخابات چهار ساله است مانند انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری که چهار ساله اعلام شده است.
 
نائب رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: وقتی استثنا در زمینه تمدید یا توقف وجود دارد، دوباره نمی‌توانیم استثنا تعیین کرده و دوره شورا را سه ساله کنیم. طرح نمایندگان دارای ایراد حقوقی است و نباید به این سمت بروند. نظر شورای عالی استان‌ها نیز این است که هم آمادگی برگزاری انتخابات و هم آمادگی تمدید دوره را دارند. نظر تمامی شوراهای سراسر کشور نیز برگزاری یا تمدید است. منطقی‌تر این است که به این قانون تمکین شود و استثناء دیگری ایجاد نشود.
 

نظر شما