شناسهٔ خبر: 66780287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

حرارت مرد یخی برای رئیس جمهور فقید ایران/ نگاهی به مواضع پوتین در شهادت دکتر رئیسی

رئیس جمهور روسیه از همان لحظات ابتدایی وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور ایران، با حساسیت بالایی پیگیر ماجرا بود و باید اذعان کرد که مواضع و همکاری بسیار خوبی در این رویداد تلخ داشت که به نظر می‌رسد ناشی از به ثمر رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک سال‌های اخیر برای تقویت روابط با این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، از همان لحظات ابتدای انتشار خبر سانحه برای بالگرد رئیس جمهور فقید ایران -حجت الاسلام رئیسی- مقامات بسیاری از کشورها ضمن ابراز نگرانی، برای ارسال هر گونه کمک به ایران اعلام آمادگی کردند. اما در میان همه این ابراز همدردی‌ها و پیام‌های دیپلماتیک، رفتار و پیام رئیس جمهور روسیه حاکی از یک رابطه نزدیک بود. شاید در دنیای سیاست استفاده از برخی واژه‌ها چندان مرسوم نباشد، اما واقعا باید به این مسئله اشاره کرد که پوتین در این چند روز سنگ تمام گذاشت.

جالب اینجاست که رئیس جمهور روسیه در عرصه سیاسی دنیا به عنوان سیاستمداری با ویژگی‌های خاص شناخته می‌شود و به همین دلیل است که از او به عنوان «مرد یخی» یاد می‌کنند. اما شواهد نشان می‌دهد مرد یخی با حرارتی خاص اخبار مربوط به سانحه بالگرد دکتر رئیسی را دنبال می‌کرد. بر اساس گزارش‌های رسمی، رئیس‌جمهوری روسیه از همان ساعات ابتدایی وقوع این حادثه دردناک -علیرغم تعطیلی روز یک‌شنبه- ضمن دعوت از کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو- به دفتر کار خود در کرملین، همراه با برخی مسئولان بلندپایه امنیتی و نظامی این کشور اخبار این حادثه را دنبال می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران

ساعاتی بعدی اخباری در خصوص دستور ویژه رئیس جمهور روسیه برای ارسال نیرو و تجهیزات تخصصی برای عملیات جستجو و نجات رئیس جمهور ایران منتشر و هواپیمای روس به سمت تبریز رهسپار شد. هر چند که هواپیمای مذکور به دلیل مسافت زیاد به موقع نرسید و همزمان پیکرهای بی‌جان رئیس جمهور و هیئت همراه توسط نیروهای امدادی ایرانی پیدا شد، اما روسیه با این اقدام حسن نیت خود را نشان داد.

پس از انتشار خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه نیز یکی از صمیمانه‌ترین و عمیق‌ترین پیام‌های تسلیت توسط مقامات روس و به ویژه شخص پوتین ارسال شد. در پیام تسلیت رئیس جمهوری روسیه به رهبر و مردم ایران آمده است: «صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی‌که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته ایران شد را بپذیرید».

پوتین در ادامه با بیان اینکه «بهترین خاطره را از این مرد بزرگ در ذهن خواهم داشت» افزود: «من چندین بار فرصت دیدار با سید ابراهیم رئیسی را داشتم و بهترین خاطره از این مرد بزرگ را برای همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند».

در ماه‌های اخیر نیز از جمله پس از حمله رژیم صهونیستی به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق و عملیات «وعده صادق» روسیه مواضع خوبی در حمایت از ایران داشت. روسیه پس از حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک ایران درخواست تشکیل جلسه اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل داد و اقدام رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد. پس از نشست «وضعیت خاورمیانه» شورای امنیت که با هدف بررسی پاسخ ایران به اسرائیل تشکیل شد کشورهایی از جمله فرانسه، آمریکا و انگلیس تلاش فراوانی برای صدور قطعنامه علیه ایران کردند، مواضع بسیار خوب روسیه مانع این مسئله شد.

در ساعات پایانی روز گذشته نیز شایعاتی مبنی بر سفر احتمالی رئیس جمهور روسیه برای شرکت در مراسم تدفین رئیس جمهور فقید ایران مطرح شد. فارغ از صحت خبر مذکور، پوتین چه برای این مراسم بیاید یا نیاید، باید گفت که تا همین جا هم مواضع و همکاری بسیار خوبی در این ماجرا داشته و به نظر می‌رسد روابط دو کشور روند بسیار خوبی را طی می‌کند و امید می‌رود که روز به روز تقویت شود.

انتهای پیام/

نظر شما