شناسهٔ خبر: 66780250 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موج گرما، مدارس «پنجابِ» پاکستان را به تعطیلی کشاند

جواد فرج‌الهی

مقامات محلی پاکستان روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند در پی شدت گرفتن موج گرما در ایالت پنجاب این کشور، تمام مدارس دولتی و خصوصی به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقامات محلی پنجاب اظهار کردند: با این حال مدارس مجاز خواهند بود طبق برنامه و با رعایت احتیاط های لازم برای اطمینان از سلامت دانش آموزان، امتحانات را برگزار کنند.

هفته گذشته، اداره هواشناسی پاکستان (PMD) اعلام کرد که شرایط موج گرما احتمالاً در بیشتر مناطق این کشور به ویژه در پنجاب و ایالت «سند» از ۲۱ ماه مه (ماه جاری میلادی) ایجاد خواهد شد و تعطیلات مدارس به خاطر موج گرما از روز ۲۵ ماه مه به مدت هفت روز خواهد بود.

این گزارش می افزاید که احتمالاً این وضعیت در ۲۳ تا ۲۷ مه به شرایط شدید موج گرما تبدیل خواهد شد.

در این شرایط آب و هوایی اداره هواشناسی پاکستان به مردم توصیه کرده است که از قرار گرفتن غیرضروری در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنند و استفاده از مایعات را فراموش نکنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، بر اساس گزارش اداره هواشناسی پاکستان، شرایط خشکی شدید و موج گرما ممکن است باعث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مناطق آسیب‌پذیر پنجاب و سایر بخش‌های این کشور شود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

در عین حال دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می کند، بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما