شناسهٔ خبر: 66779869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

استانداری و پارک علم و فناوری البرز محور توسعه فناوری استان شود

صاحب‌خبر -
دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در نشست هم اندیشی توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری استان البرز، گفت: استان البرز بعد از استان تهران بهترین زیرساخت را برای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری دارد و باید همه زیر ساخت ها برای این منظور هماهنگ شوند.
   به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، نشست هم اندیشی توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری استان البرز با حضور دکتر محمدجواد صدری مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، دکتر عزیزاله افضلی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز و مدیران و مسئولان حوزه علم و فناوری استان برگزار شد. دکتر صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در این نشست پیشنهاد داد استانداری البرز محور و مدیر توسعه فناوری استان و پارک علم و فناوری البرز نیز دبیری توسعه فناوری را در استان البرز بر عهده بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه استان البرز ظرفیت بالای صنعتی دارد و می توان از اعتبار مالیاتی آن برای توسعه فناوری استفاده کرد،  گفت: پارک علم و فناوری البرز با حمایت استانداری می توانند بخش صنعت را توجیه کنند تا ۳۰ درصد از مالیات خود را در بحث توسعه پژوهش و فناوری هزینه نمایند.
دکتر عزیز اله افضلی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز با تشکر از حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در حمایت از زیست بوم علمی و فناوری استان البرز گفت: مجموعه دستگاه های علمی و فناوری استان به ویژه پارک علم و فناوری استان البرز تلاش های فراوانی برای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری استان دارند و هدف ما در استانداری البرز نیز است که همه ظرفیت های استان در مسیر توسعه دانش بنیان و توسعه فناوری قرار گیرد.
وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم خاطرنشان کرد: جهش تولید بویژه جهش تولید در حوزه دانش بنیان در استانداری البرز مورد توجه ویژه است و ستادی نیز در همین راستا تشکیل شده است.
توسعه ساختارهای فناورانه با همکاری بخش خصوصی در همه شهرستان های استان مهندس مهدی عباسی رییس پارک‌ علم و فناوری البرز نیز با تبریک دهه کرامت با اشاره به اینکه این نشست در راستای توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی استان البرز برگزار می شود،      گفت: آشنایی، تعامل و شبکه سازی میان بازیگران اصلی زیست بوم نوآوری و فناوری استان با توجه به پتانسیل های خوب و ارزشمندی که در استان دارد از اهداف این نشست است.
وی بر پرهیز از موازی کاری و هم افزایی بیشتر برای تحقق زیست بوم نوآوری و فناوری استان اشاره و تصریح کرد: توسعه ساختارهای فناورانه نظیر مراکز هم آفرینی، مراکز رشد، کارخانه های نوآوری در استان، جذب و حمایت از هسته های فناور ،استارتاپ ها و ایده پردازان در استان و توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور از اهداف ما در پارک علم و فناوری البرز است.
عباسی تعداد شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده تا امروز در استان را ۴۶۶ شرکت عنوان و تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مختلف فناوری مانند تجهیزات پزشکی ، فناوری اطلاعات و …. در مقایسه با کل کشور رشد خوبی دارد.
رییس پارک علم و فناوری استان البرز ، افزود: یکی از مهمترین مشکلات البرز توزیع نامناسب ساختارهای فناورانه است، چرا که اکثر ساختارهای فناورانه در مرکز کرج مستقر است و مناطقی دیگر مانند اشتهارد، طالقان با توجه به زیرساخت خوبی که آن منطقه دارد متاسفانه ساختار فناورانه نظیر مرکز رشد یا مرکز نوآوری و شتابدهی ندارد؛ ما تلاش می کنیم با همکاری و همراهی بخش خصوصی ساختارهای فناورانه توسط بخش خصوصی در این مناطق نیز ایجاد و راه اندازی شود.
وی با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌ها، گفت: همسو نبودن ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری استان با یکدیگر، عدم وجود ساختارهای فناوری در مراکز شهرستان ها، محدودیت فضاهای استقرار شرکت‌های فناور و دانش بنیان وخلاق، عدم همکاری برخی سازمان ها و ارگان ها در رعایت قانون جهش دانش بنیان و آشنایی محدود و عدم بهره مندی حداکثری دستگاه‌های اجرایی از شرکت های دانش بنیان و نیز عدم تناسب اعتبارات تسهیلات تبصره ای استان از جمله این چالش ها و مشکلات است.
وی چند پیشنهاد نیز مطرح و تصریح کرد: افزایش کارگزارهای استانی معاونت علمی، برگزاری بازدید های دوره ای از ساختارهای نوآوری استان با حضور نمایندگان استانی معاونت علمی ، برگزاری جلسات میز خدمت بصورت ملی با حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه های دانش بنیانی و برگزاری دوره های توجیهی آشنایی مسولین با قوانین دانش بنیان و … می تواند به توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی استان کمک کنند.
شایان ذکر است نشست هم اندیشی دکتر صدری مهر، دستیار محترم معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای ساماندهی و توسعه زیر ساخت های فناوری و نوآوری با حضور فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری استان در استانداری البرز برگزار شد.

نظر شما