شناسهٔ خبر: 66778276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

خانه‌های مجلل مقامات پیشین افغانستان در دبی

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: اطلاعات فاش‌شده نشان داده است که برخی از مقامات دولت سابق افغانستان که مورد حمایت غرب بوده، دارای املاک گران‌قیمت و خانه‌های مجلل در دبی هستند.
«پروژه دبی آنلاکد»، یک تحقیق مشترک توسط بیش از ۷۰ رسانه، نام ۱۰ مقام پیشین افغانستان یا بستگان آنها را به عنوان دارندگان آپارتمان، خانه یا ویلاهای چند میلیون دلاری در دبی ذکر کرده است.از جمله این افراد می‌توان به میر رحمان رحمانی، رئیس سابق مجلس و پسرش اجمل رحمانی اشاره کرد. بر اساس اسناد، این دو، بیش از ۱۵ میلیون دلار ملک و مستغلات در دبی دارند.
دیگر افراد ذکرشده در این افشاگری‌ها عبارتند از اسدالله خالد، رئیس سابق سازمان اطلاعات افغانستان که صاحب یک ویلای حدود ۵.۴ میلیون دلاری است؛ و برادر و پسر محمد قاسم فهیم، وزیر دفاع پیشین و معاون رئیس‌جمهور قبلی افغانستان که صاحب املاکی لوکس به ارزش بیش از ۴.۶ میلیون دلار هستند.
امیرزی سنگین، عتیق‌الله بریالی، راتب پوپل، پسرعموی حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق، و احمد ولی مسعود سفیر سابق نیز طبق اطلاعات فاش‌شده، صاحب املاک گران‌قیمت دبی هستند.
پس از حمله به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ که اولین رژیم طالبان را سرنگون کرد، واشینگتن میلیاردها دلار برای بازسازی افغانستان اختصاص داد.پس از آن، بسیاری از مقام‌های پیشین افغان و پیمانکاران آمریکایی که برخی از آنها اعضای نخبگان سیاسی جدید افغانستان بودند، متهم به برداشت بخشی از این وجوه شدند.«پروژه دبی آنلاکد» نشان داده است که حداقل برخی از این افراد املاکی گران‌قیمت و لوکس در امارات متحده عربی خریداری کرده‌اند.
این افشاگری‌ها، گوشه‌ای از فساد گسترده‌ای را که در دولت‌های سابق افغانستان نهادینه شده بود، برملا می‌سازد.
خان زمان اَمَرخیل، کارشناس مبارزه با فساد در افغانستان، می‌گوید که «فساد یکی از عواملی بود که منجر به فروپاشی جمهوری در افغانستان شد.»مشخص نیست که آیا همه پیمانکاران سابق ایالات متحده و مقامات افغان که در این افشاگری‌ها از آنان نام برده و متهم به فساد شده‌اند، پاسخگو خواهند بود یا خیر.در ماه دسامبر، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، رحمانی‌ها را به دلیل «اختلاس میلیون‌ها دلار» تحریم کرد.در ژانویه، رحمانی‌ها در واشینگتن دی‌سی شکایتی را مطرح کردند. اما در ماه آوریل، دادگاه تلاش‌های آنها را برای لغو تحریم‌های خزانه‌داری تا زمان حل و فصل پرونده رد کرد.
این شکایت نشان داد که رحمانی‌ها همچنان گذرنامه قبرسی دارند و بیش از ۲۱۲ میلیون دلار ملک و مستغلات نیز در آلمان دارند.
سر در آوردن این مبالغ هنگفت از پولی که برای بازسازی و ایجاد زیرساخت در افغانستان روانه آن کشور شده بود، از بازار املاک دبی و دیگر جاها، در حالی است که وضعیت مردم افغانستان روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود.در همین روزها جاری شدن ناگهانی سیل در افغانستان جان صدها نفر را گرفت و به گفته سازمان‌های امدادی، وضعیت اضطراری در بسیاری مناطق از افغانستان برقرار است.با تخریب بسیاری از جاده‌ها، کامیون‌های حامل غذا، دارو و چادر هم نمی‌توانند به این مناطق برسند.
در اثر بارندگی‌های شدید ۲۱ اردیبهشت، ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور تحت تأثیر سیل اخیر قرار گرفته‌اند و ولایت بَغلان در شمال افغانستان با بیش از ۳۰۰ کشته همچنان بدترین منطقه آسیب‌دیده از سیل است.قربانیان سیل در بغلان می‌گویند که کمک کمی دریافت کرده‌اند. از جمله آنها می‌توان به خانواده محمد علم از اهالی بغلان اشاره کرد که  گفت: «سیل زیاد طول نکشید، اما مثل کوه از رویم رد شد. پسرم و همسرم را گرفت. در مجموع شش نفر را از دست داده‌ایم.»
هزاران نفر همچنان آواره هستند و به‌شدت به غذا، سرپناه و دارو نیاز دارند.گروه‌های بین‌المللی و مقامات طالبان هشدار داده‌اند که شمار کشته‌ها ممکن است بسیار بیشتر از این، افزایش یابد. صدها نفر مفقود شده‌اند و بیم آن می‌رود که جان باخته باشند.
وقوع سیل‌های ناگهانی بحران انسانی ویرانگر در این کشور را تشدید کرده و هزاران نفر را بی خانمان کرده و معیشت بسیاری از کشاورزان را از بین برده است.




 

برچسب‌ها:

نظر شما