شناسهٔ خبر: 66778179 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ثبات بازارها، ماحصل مدیریت دولت سیزدهم | عملکرد اقتصادی دولت شهید رئیسی از نگاه نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی

علی‌رغم بحران‌ها و چالش‌های زیادی که در دوره کوتاه دولت سیزدهم به کشور تحمیل شد، دولت در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی خوب عمل کرد و شاهد ثبات در اقتصاد بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با همشهری در مورد سیر تحولات اقتصادی کشور در دوران ریاست جمهوری شهید سید ابراهیم رئیسی و عملکرد اقتصادی دولت صحبت کردند که در ادامه می‌خوانید.

ثبات بازارها، ماحصل مدیریت دولت سیزدهم

غلامرضا مرحبا، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی خوب عمل کرد و شاهد نوعی ثبات در اقتصاد بودیم. دولت سیزدهم توانست به خوبی جلوی رشد نقدینگی را بگیرد. به طوری که ارقام هدفگذاری شده از سوی بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی ۲۵ درصد بود اما در این دوره ما به بیش از هدف تعیین‌شده دست پیدا کردیم. علاوه بر آن، بازار ارز به‌رغم اینکه ما حتی در شرایط جنگی قرار داشتیم کنترل شد و ما شاهد تکانه‌های شدید ارزی که در سال‌های گذشته اتفاق می‌افتاد نبودیم و شاهد ثبات در بازار ارز بود. رشد اقتصادی منفی هم ترمیم شد. صادرات نفت که در دوره‌ای به عدد صفر رسیده بود به بیشترین حد در چند سال گذشته رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه تحت کنترل درآمد. هر چند ما به شرایط ایده‌آل نرسیده‌ایم اما شاهد تلاش دولت برای کاهش نرخ تورم بودیم. مجموع این عوامل نشان‌دهنده این است که دولت با برنامه خوبی پیش می‌رفت و می‌توانستیم تحت مدیریت آقای رئیسی شاهد روزهای خوبی برای اقتصاد کشور باشیم که متاسفانه ایشان را از دست دادیم.

بهبود فضای کسب‌وکار و حرکت به سوی سرمایه‌گذاری

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان: دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که یک دهه سنگین تحریم‌های اقتصادی سپری می‌شد و میانگین رشد اقتصادی زیر یک درصد و متوسط تورم ۲۷ درصدی با رشد سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه منفی بر کشور اعمال شده بود و طی سال‌های پایانی دولت قبل نیز کرونا بسیاری از کسب و کارها را با تعطیلی مواجه ساخته بود. لذا در شرایط بسیار سختی شروع به کار کرد. دولت سیزدهم با هدف گسترش سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار، ساخت مسکن و رونق این بخش، بهبود بازار سرمایه، مهار تورم و رشد اقتصادی و اشتغال بر سرکار آمد. در تحلیل کارنامه دولت نکات مثبت و منفی وجود دارد به طوری که در رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار، تحرک به سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری نسبتا عملکرد قابل قبول بوده، البته در بهبود شرایط بازار سرمایه، مهار تورم و پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همچنان نقد بر عملکرد دولت و تیم اقتصادی وجود دارد.

ثبات بازارها، ماحصل مدیریت دولت سیزدهم | عملکرد اقتصادی دولت شهید رئیسی از نگاه نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی

حذف ارز ترجیحی از اقدامات خوب دولت بود

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت سیزدهم در یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصادی و در دوره دوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور کار خود را شروع کرد و نباید از خاطر برد که چندان زمینه مساعدی در اختیار دولت نبود که بتواند آنطور که در شرایط عادی توقع می‌رود در شاخص‌های اقتصادی رشد بالایی را نشان بدهد اما با این وجود، در همین مدت نزدیک به ۳ سال که از عمر دولت گذشت دولت توانست سیر صعودی شاخص تورم را نزولی کند به صورتی که شاخص تورم در ماه‌های اخیر رشد پایین‌تری داشت. در رشد اقتصادی هم ما از سال ۹۷ به بعد با رشد اقتصادی منفی مواجه بودیم که حتی همزمان با کرونا رشد اقتصادی منفی کشور بی‌سابقه بود اما با تلاش‌های دولت سیزدهم مجدد به رشد مثبت برگشتیم. حذف ارز ترجیحی هم از اقدامات دولت سیزدهم بود که در سخت‌ترین شرایط که همزمان با جنگ اوکراین بود تعیین تکلیف شد. سال آخر دولت می‌توانست سال ثمردهی تلاش‌هایی باشد که در سه سال اول متحمل شدند که متاسفانه سانحه اخیر رخ داد.

بیشتر بخوانید:

موفق در دیپلماسی اقتصادی

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین: در این دوران، ما شاهد همکاری‌های اقتصادی خوبی با کشورهای دیگر بودیم. در اینجا باید یادآور شد که وقتی از دولت سیزدهم یاد می‌کنیم باید از آقای امیرعبداللهیان یاد کرد. متاسفانه از دست دادن ایشان ضایعه بسیار بزرگی بود. با وجود ایشان در دولت سیزدهم در حوزه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه هدف‌گیری‌های خوبی انجام شد که اول برای کشورهای همسایه، دوم برای کشورهای آفریقایی و سوم برای کشورهای آمریکای لاتین تعریف شد. در حوزه روابط اقتصادی با ترکمنستان هم در حالی که ارتباطات ما با این کشور قریب به ۱۰ سال بود که بر سر مبالغ جزئی خراب بود شاهد برقراری دوباره روابط بودیم.
من افتخار داشتم که در سفر به چین در خدمت آقای امیرعبداللهیان بودم. معمولا رفتاری که در سفر دیده می‌شود با رفتار رسمی فرق می‌کند اما ایشان کاملا مبادی آداب برخورد می‌کردند و بسیار دلسوزانه در پیشبرد امور کشور تلاش می‌کردند. من جمیع صفاتی مانند تواضع، دوری از تکبر و مودب بودن را در ایشان دیدم. ایشان به شدت مودب بود و پروتکل‌ها را به شدت رعایت می‌کرد و به شدت مشاوره‌پذیر بود که این موارد در سیاست خارجی تاثیر بسیار زیادی دارد.

همکاری ثمربخش دولت با مجلس

لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: در مدتی که آقای رئیسی رئیس جمهور بودند در حوزه اقتصاد با همکاری‌های خوب دولت و مجلس کارهای زیربنایی خوبی انجام شد و قوانین خوبی در مجلس تصویب شد. هم در بودجه اصلاحاتی صورت گرفت و هم در بانک مرکزی ما شاهد اصلاح قوانین بودیم. در این دوران، با اصلاح قانون بانک مرکزی، شاهد استقلال بانک مرکزی از دولت بودیم و دولت اختیارات خوبی به رئیس بانک مرکزی داد که نتیجه آن، کنترل بازار ارز و ثبات بود. هر چند گه گاه التهاباتی در حوزه ارز رخ داد اما این مسئله بیشتر متاثر از رخدادهای سیاسی در جهان بود و با وجود این، در بازار ارز داخل شاهد ثبات و آرامش بودیم که محصول نگاه آقای رئیسی بود و دولت ایشان با همکاری خوبی که با مجلس داشتند مسیر درستی را پیمودند. در حوزه‌های دیگر از جمله اصلاح قوانین بانک‌ها و قوانین حوزه خودرو نیز تصمیمات خوبی گرفته شد که باید پیگیری شود. البته در حوزه معیشت مردم یک مقدار عقب‌ماندگی داریم که رسیدگی به این مسئله هم در دستور کار دولت بود و کارهای خوبی را شروع کرده بود که امیدواریم از سوی دولت بعدی پیگیری شود.

نظر شما