شناسهٔ خبر: 66778046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وداع با رئیس متواضع دولت

سید‌ابراهیم رئیس‌الساداتی، روحانی شیعه و سیاستمدار اصولگرای ایرانی و عضو جامعه روحانیت مبارز آذر سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد متولد شد. پدر و مادر آیت‌ا... رئیسی از سلاله سادات حسینی بودند.ایشان سال‌ها پای درس خارج فقه و خارج اصول بزرگان نشستند و نهایتا به درجه اجتهاد رسیدند.

صاحب‌خبر -
 
ایشان سال۱۳۸۰با قبولی در کنکور دکترای مدرسه‌عالی شهید مطهری دررشته فقه‌‎وحقوق خصوصی ادامه تحصیل دادند و از سال۵۹ به عرصه مدیریت قضایی گام نهادند.ایشان دراین سال‌هامسئولیت نهادهای گوناگونی ازجمله ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل‌کشور، تولیت آستان قدس‌رضوی وریاست قوه قضاییه رابرعهده داشتند ونهایتانیزبا کسب بیش از۱۸میلیون رای مردم درانتخابات ۲۸خرداد۱۴۰۰،رئیس جمهوری ایران ورئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران شدند.

شهید امیرعبداللهیان 
حسین امیرعبداللهیان متولد۱۳۴۳ ودانش آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک ازدانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل ازدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتری تخصصی روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود.وی ازسال۷۶تا۱۴۰۳ درسمت‌های مختلفی درحوزه بین‌الملل مشغول فعالیت بود که از جمله آنها می‌توان به معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، معاون اداره اول سیاسی خلیج‌فارس در وزارت امور خارجه، معاون دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور عراق، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. وی همچنین در دولت سیزدهم از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شده بود. امیرعبداللهیان همچنین سابقه تدریس در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه به عنوان مدرس را داشته است و کتاب‌های استراتژی مهار دوگانه آمریکا، دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید، ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا و صبح شام نگاشته شده به دست این شهید خدمت است. همچنین چرایی تحولات سوریه و پیامدهای آن وتحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین دو نمونه از مقالاتی است که امیر‌عبداللهیان تا‌کنون نگاشته بود.
 
شهید آیت‌ا...آل هاشم 
حجت‌الاسلام سید‌محمدعلی آل‌هاشم، فرزند آیت‌ا...سید‌محمدتقی آل‌هاشم ازروحانیون برجسته وبنام آذربایجان شرقی بودکه از ۱۰خرداد۱۳۹۶به‌عنوان امام جمعه تبریز منصوب شده بود.وی تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان درتبریز گذراند وسپس برای تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه تبریز مشغول شد و پس از آن به حوزه علمیه قم عزیمت کرد.ایشان تحصیلات حوزوی را تا سطح چهار حوزوی(دکتری)گذراندندوبه مدت۱۴سال دردرس خارج مقام‌معظم‌رهبری حضورفعال داشتند.حجت‌الاسلام سید‌محمدعلی آل‌هاشم سنوات بسیاری در مناطق عملیاتی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل شرکت کرده و با فرماندهان بزرگی همچون شهید صیاد شیرازی همراه بودند و سابقه درخشانی در دفاع مقدس داشتند. ایشان همچنین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت سنگین نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهده‌دار بودند.
 
شهید مالک رحمتی
مالک رحمتی، متولد۱۳۶۱مراغه جوان‌ترین استاندار کشور دردولت سیزدهم محسوب می‌شد. وی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری و دارای سوابق اقتصادی و اجرایی در آستان قدس رضوی،وزارت کشور و بنیاد شهید بود که پیش از انتصابش در مقام استاندار آذربایجان شرقی قائم‌مقام آستان قدس،مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، عضو هیات امنا و ریاست بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی وعضویت هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مسئولیت در سطوح مدیریتی وزارت کشور بود.
 
آیت‌ا... رئیسی و جلوداری تحرک در قوه مجریه 
رامین مهمان‌پرست، دیپلمات ایرانی و سخنگوی اسبق وزارت خارجه،مردمی‌بودن وتلاش بی‌وقفه آیت‌ا...رئیسی را ازجمله ویژگی‌های اصلی ایشان عنوان کرد وبه جام‌جم گفت:روسای جمهورمختلفی داشتیم که همگی برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کردند اما دراین دولت با توجه به فشارهای سنگین روی دولت ووضعیت اقتصادی و معیشت مردم، شخص رئیس جمهوری سعی می‌کرد به عنوان جلودار قوه مجریه و مسئول ارشد این قوه با تحرک و حضوردرنقاط مختلف کشور و میان مردم بودن از مشکلات مردم آگاه شود.
 
رئیس جمهور متواضعی را از دست دادیم 
به عقیده وی این‌که رئیس جمهوری در چشم مردم حاضر و در روستاها میان مردم حاضر می‌شد و به حرف آنها گوش می‌داد و دستوراتی برای کاهش مشکلات مردم داشت، با ارزش بوده است گرچه ممکن است برخی مدیران ارشد ما افراد باتجربه‌ای باشند و تصمیمات خوبی بگیرند اما همین که فاصله را با مردم زیاد کنند، آثار خدمات‌شان حس نمی‌شود. از این جهت ما متاسف هستیم که رئیس جمهوری را از دست دادیم که متواضع، مردمی، پر‌تلاش و خدوم بود و تلاش خود را تا مرحله‌ای ادامه داد که در راه انجام وظیفه جان خود را از دست داد.‌
 
ضایعه سنگین است 
مهمان‌پرست با بیان این که آیت‌ا...رئیسی در راه انجام وظیفه جان خود را از دست داد و این ضایعه برای مردم ما بسیار سنگین است، ادامه داد: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی از یک اقتدار بالا برخوردار است و وجود مقام معظم رهبری به عنوان ستون اصلی این نظام باعث اقتدار شده است. با تلاش دیگر مسئولان امیدواریم خدشه‌ای به منافع کشور وارد نشود و شاهد توفیقات بیشتر کشور در عرصه‌های مختلف باشیم.
 
رئیس جمهوری بعدی ویژگی «مردمی بودن» را حفظ کند 
این دیپلمات ایرانی معتقد است که هرکسی که مسئولیت ریاست جمهوری را در ادامه بر عهده می‌‌گیرد باید حداقل بتواند ویژگی مردمی بودن و پر تلاش بودن را در خود حفظ کند. سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، همچنین با اشاره به شهادت امیرعبداللهیان با بیان این‌که نقش سیاست خارجی در اداره هر کشوری بسیار ویژه است، افزود: مقام معظم رهبری بارها در ملاقاتی که با مدیران ارشد وزارت خارجه داشتند، تاکید کرده‌اند که اگر نیمی از بدنه دولت را برای انجام امور داخل کشور تصور کنیم، وزارت خارجه به تنهایی نیمه بیرونی را تشکیل می‌دهد. از این جهت بسیار اهمیت دارد کسی که سکان دستگاه وزارت خارجه را بر عهده می‌گیرد بتواند ارتباط خوبی در سازمان‌های داخلی با کشورهای دیگر برقرار سازد و منافع ملی را از طریق مدیریت هماهنگ و هدفمند در حداکثر ظرفیت خود تامین کند. یکی از ویژگی‌های خوب آقای امیرعبداللهیان این بود که مراحل مختلف از کارشناسی تا مدیریت میانی و عالی را طی کرده بود. افرادی ممکن است از تجربیات خوبی برخوردار باشند اما برای سیاست خارجی خدمات موثری نداشته باشند چراکه زندگی در حوزه سیاست خارجی برایشان به صورت کامل انجام نشده است. این ویژگی را آقای امیرعبداللهیان داشتند و مراحل مختلف از کارشناسی تا معاونت ستاد خلیج‌فارس، سفیر ایران در بحرین، مدیر کل خلیج‌فارس و نهایتا پست وزیر وزارت خارجه را طی کرده بودند و این از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود
 
احیای روابط با عربستان 
وی سادگی، تواضع و محبت نسبت به همکاران را از ویژگی‌های بارز شهید امیرعبداللهیان برشمرد و گفت: بحث مربوط به منطقه و توجه و اهمیتی که کشورهای اسلامی و عربی برای سیاست خارجی ما دارند و تخصص ایشان باعث شده بود تا روابط ما با کشورهای اسلامی و عربی تقویت شود که شاید نماد مهم آن ارتباط مجدد و احیای روابط با عربستان بود که شکل گرفت و از آن طریق روابط ما با سایر کشورهای اسلامی وعربی بهبود پیدا کرد.همچنین هماهنگی بین سیاست خارجی و میدان با توجه به تحولات بزرگ منطقه وتقویت جبهه مقاومت ازدیگرویژگی‌های آقای امیرعبداللهیان بودکه ایشان دراین حوزه تبحر داشت. مهمان‌پرست درباره وجه تمایز اقدامات سیاست خارجی در دولت سیزدهم نیز توضیح داد: گسترش روابط باهمسایگان اولویت سیاست خارجه دولت سیزدهم بود که دراین موضع شاهد تلاش بی‌وقفه آقای امیرعبداللهیان بودیم وفقدان ایشان قطعا یک ضایعه بزرگ برای دستگاه سیاست خارجه کشور است اما این قول را می‌توانم از طرف خانواده وزارت خارجه به مردم عزیز بدهم که تمام مدیران و کارشناسان وزارت خارجه با همدلی و صمیمیت و یکپارچگی و احساس تعهد برای انجام وظیفه این راه را ادامه خواهند داد و همه در خدمت آقای باقری که الان سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده گرفته‌اند، خواهند بود. انشاءا... دولت بعدی نیز هرچه سریع‌تر شکل می‌گیرد و مدیریت با‌ثباتی در عرصه‌های مختلف قوه مجریه ایجاد می‌شود‌ و با همدلی و یکپارچگی همه اهداف خوب این دولت را ادامه می‌دهیم.

میراث حجت‌الاسلام آل‌هاشم ارتقای چهره روحانیت 
مهمان‌پرست با اشاره به شهادت حجت‌الاسلام‌سید‌محمد‌علی آل‌هاشم و فقدان حضور ایشان، توضیح داد: تفاوت بسیار محسوس ایشان با بسیاری از علمای نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها این بود که ایشان بسیار مردمی و فعال و با شجاعت خاصی وارد عرصه‌هایی می‌شدند که مردم انتظار نداشتند و این نشان می‌داد چقدر ایشان به فکر مردم و دغدغه آنها هستند‌. ایشان تلاش می‌کردند. حجت‌الاسلام آل‌هاشم یک نمونه و الگو  بودند و سایر علما و به ویژه روحانیتی که در سمت‌های نمایندگی ولی فقیه و در قامت امام جمعه شهرهای بزرگ و استان‌ها فعالیت می‌کنند باید سلوک ایشان راملاک کارخود قرار دهند؛ چراکه محبوبیت حجت‌الاسلام آل‌هاشم دقیقا به دلیل نوع برخورد و شخصیت و عملکرد مردمی ایشان بود‌.همه ازفقدان وجود ایشان متاثر هستند ولی ایشان یک یادگاری از خود به جا گذاشتند و آن این است که چهره روحانیت و نمایندگان رهبری در یک استان را توانستند به جایگاه رفیعی ارتقا دهند و امیدوارم سایر علما هم این مسیر را دنبال کنند. سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، همچنین با اشاره به شهادت مالک رحمتی استاندار جوان آذربایجان شرقی، بیان کرد: موضوع جوان‌گرایی در بحث مدیریت کشور بسیار مهم است و مقام معظم رهبری همیشه بر میدان دادن به جوانان تاکید داشته‌اند، شاید گاهی تصور می‌کنیم میدان دادن به جوانانی که تجربه ندارند آفتی برای بحث جوان‌گرایی است اما نمونه‌هایی که بحث جوان‌گرایی را به یک مدل برای حرکت روبه‌جلو تبدیل می‌کند، وجود چهره‌های جوان و متخصص و سختکوشی است که مالک رحمتی یکی ازاین چهره‌های دوست داشتنی بود.مالک رحمتی با این‌که سن بالایی نداشت اما تجربیات ارزنده و پختگی ودرایت عمیق در رفتار ومدیریت داشت و افسوس می‌خوریم که چرا از وجود چنین جوانان مستعدی محروم می‌شویم اما قطعا با پرداختن به ابعاد شخصیتی و تجارب وانگیزه‌های این مدیران جوان حتما شاهد حضور جوانان متخصص دیگری خواهیم بود.همه ماوظیفه داریم برای کشورمان به عنوان یک سربازوبا انسجام ملی و پیروی از مقام معظم رهبری در کنار هم باشیم تا امنیت و اقتدار کشور حفظ شود.

نظر شما