شناسهٔ خبر: 66776206 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شهردار تهران:

آقای رئیسی بسیار نگران آسیب‌دیدگان اجتماعی و پیگیر احوال کودکان کار بود

شهردار تهران گفت: آیت الله رئیسی بسیار نگران آسیب‌دیدگان اجتماعی و پیگیر احوال کودکان کار بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیشب با حضور در برنامه زنده شبکه افق، درباره ابعاد مختلف شخصیتی رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سخنانی را بیان کرد.

علیرضا زاکانی در این برنامه ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور فقید، سید ابراهیم رئیسی، بیان داشت: حدود ۲۰ سال از مجلس هفتم با شهید سعید آشنایی داشتیم. آن زمان شهید بزرگوار، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. ایشان وجود پاکی داشت. هرجا که بود، به پاکی معروف بود. هر جا مشغول خدمت می‌شد، محل رجوع قرار می‌گرفت.

وی در ادامه به روحیه فسادستیزی شهید سید ابراهیم رئیسی اشاره و اضافه کرد: شهیدِ سعید ما، چه آن زمانی که سازمان بازرسی بودند، چه زمانی که معاون اول قوه قضائیه بودند، انگیزه مبارزه با فساد داشت. آن زمان که ما در مجلس مشغول خدمت بودیم، مراجعات مکرری به ایشان در پرونده‌های مفاسد به ایشان داشتیم.

شهردار تهران به خاطرات خود از شهید رئیسی در دولت اشاره و بیان داشت: در سه سال اخیر در دولت نیز درس‌های زیادی از ایشان گرفتیم. آن مرحوم از نوادر و از نقاط ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی بود. ویژگی‌های ممتازی داشت. نخستین ویژگی منحصر به فرد ایشان «اخلاص» بود؛ به خود توجهی نمی‌کرد. ذره‌ای هواخواهی در وجود ایشان نبود.

علیرضا زاکانی در ادامه افزود: ویژگی دوم مهم ایشان، تبعیت از، ولی فقیه بود. ایشان خود را در «طول»، ولی فقیه تعریف می‌کرد. بعضی‌ها آب که زیر پوست‌شان می‌افتد، هوا برشان می‌دارد! ایشان در سه سال گذشته کمترین تغییری نکرد. خود را مخاطب تک‌تک سخنان رهبر معظم انقلاب می‌دانست.

وی با تأکید بر حضور مرحوم آقای رئیسی در بطن جامعه، اظهار داشت: ویژگی مهم دیگر ایشان مردمی بودن ایشان بود. ایشان در متن مردم و صادقانه با آن‌ها رفتار می‌کرد. مجموع این خصایص، ایشان را به فرد ممتازی بدل کرده بود. بار‌ها در همین سه سال گذشته، آماده گرفتن تصمیمات سخت به نفع مردم بود.

شهردار تهران تصریح کرد: می‌توان مختصات دولتی را که آقای رئیسی تحویل گرفت، با امروز مقایسه کرد. خزانه مملکت آسیب‌خورده بود. شرایط کشور از نگاه اقتصادی، بسیار متلاطم بود. رشد اقتصادی سنوات گذشته، کشور را به محاق برده بود. امروز، اما ذخایر ارزی کشور، ذخایر کالا‌های اساسی و نهاده‌ها تأمین هستند. تبیین شرایط قبل و بعد از دوران مدیریت آقای رئیسی، بسیار ضروری است.

علیرضا زاکانی با یادآوری مسؤلیتی که رئیس‌جمهور شهید به شهردار تهران در حوزه آسیب تفویض کرده بود، گفت: آقای رئیسی سید شهیدان اهل خدمت بود. ایشان بار‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی از من پیگیری می‌کرد. نگران فروافتادگان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود. بسیار نگران کودکان کار بود. بار‌ها در این حوزه پیگیری می‌کرد.

وی افزود: آقای رئیسی باوجود آنکه بالاترین مسؤلیت‌ها را همیشه برعهده داشت، اما هیچ‌گاه به خود دعوت نمی‌کرد. همیشه محور وحدت بود. همین چهارشنبه گذشته در هیأت دولت با بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی، تأکید کردند که احدی از من «حرف اختلاف‌افکنی» نخواهید شنید. او بنا نداشت اختلافات احتمالی میان مسؤلان را به رسانه‌ها بکشاند.

شهردار تهران تأکید کرد: آقای رئیسی مطلقاً به فکر انتخابات نبود. بدنبال نفع مردم می‌دوید. حتی اگر تصمیماتی که می‌گرفت، برای انتخاب مجدد ایشان اشکال ایجاد می‌کرد. همین موضوعات وجود ایشان را مغتنم کرده بود. پشتکار و خستگی‌ناپذیری آن مرحوم، یاد و خاطره ایشان را تا همیشه در تاریخ ماندگار کرد. تحول‌خواهی و اجرای مسؤلیت‌های بر زمین‌مانده، مهم‌ترین اهتمام ایشان بود.

زاکانی به سفر‌های استانی رئیس‌جمهور فقید اشاره و بیان داشت: خیلی از مدیران ارشد، در اتاق‌هایشان نشسته و تصمیم می‌گیرند. این تصمیمات به درد مردم نمی‌خورد. بازدید میدانی آقای رئیسی از مناطق مختلف کشور، ایشان را با درد‌ها و مطالبات واقعی آشنا می‌کرد. روی دیگر فعالیت‌های رئیس‌جمهور فقید، اما جلسات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بود. هر دو در جای خود به‌صورت منظم جریان داشت.

وی مشارکت منظم آقای رئیسی در جلسات سطوح عالی یادآوری و گفت: در آخرین نشست شورای اجتماعی که باحضور رئیس‌جمهور فقید و وزیر کشور برگزار شد، ایشان مشغول حساب‌کشی از ما بود. بیان می‌داشت که حاضر است جلسات متعددی برگزار کند تا کار به نتیجه برسد. یک روی رفتار ایشان حضور بدون واسطه ایشان بین مردم، و روی دیگر شرکت در جلسات برنامه‌ریزی و کارشناسی بود.

شهردار تهران با اشاره به ابراز هم‌دردی و پیام‌های تسلیت کشور‌های مختلف برای شهادت رئیس‌جمهور، اظهار داشت: ویژگی بارز آقای رئیسی آن بود که پرچم انقلاب اسلامی را بلند کرده و صدای مردم در مجامع بین‌المللی بود. او در صحنه بین‌الملل به‌دنبال منافع ملی بود. چنین عنصری برای همه طرف‌های خارجی هم مورد احترام قرار داشت.

علیرضا زاکانی به خصوصیات سیاست خارجه دولت رئیس‌جمهور فقید هم اشاره کرد: آقای رئیسی در حوزه بین‌الملل توجه ویژه‌ای به گسترش روابط با همسایگان داشت. اعتنای ویژه به کشور‌های عضو محور مقاومت، دیگر امتیاز سیاست خارجی ایشان بود. ایشان با همراهی شهید بزرگوار، امیر عبدالهیان توانسته بود هماهنگی کاملی میان صحنه دیپلماسی و میدان ایجاد کند.

وی به صدور پیام تسلیت گروه‌های مختلف سیاسی برای شهادت آقای رئیسی اشاره و گفت: انسان بزرگی مثل آقای رئیسی، همان‌طور که دوست‌داران فراوانی در میان آزادگان دنیا داشت، دشمنان مهمی هم بویژه در میان صهیونیست‌ها داشت. در مسؤلیت‌های مختلف آقای رئیسی برای همه ایرانی‌ها، خیرخواهی می‌کرد. با همه با احترام و محبت برخورد می‌کرد. برای همین هم قشر‌های مختلف سیاسی امروز عزادار فقدان ایشان شده‌اند.

شهردار تهران انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ را یادآوری کرد و اظهار داشت: بعد از انتخابات آن شهید سعید، همه نامزد‌های دیگر را به دفتر خود دعوت کرد. تلاش کرد تا فضای رقابت و همکاری را میان همه بعد از انتخابات برقرار کند. آقای رئیسی منشأ تفاهم در صحنه سیاست داخلی بود.

علیرضا زاکانی «تقوای سیاسی» را دیگر ویژگی برجسته شهید آیت‌الله رئیسی دانست و تصریح کرد: اگر آقای رئیسی بدنبال دوگانه‌سازی بود، می‌توانست؛ اما دیگر آن رئیسی دوست‌داشتنی ما نبود. او تمام مدت بدنبال خواست امام جامعه و مصالح مردم بود.

وی به حضور رئیس‌جمهور فقید در جشن روز دختر در ورزشگاه آزادی اشاره و افزود: هنگام خروج از استادیوم، چند دختر با مربی خود مقابل ایشان ایستادند. علیرغم آنکه جلسه دیگری در پیش بود و عجله داشتند، صمیمانه ایستادند تا تک‌تک آن دختر‌ها صحبت کرده و شعرخوانی کنند. مرحوم آقای رئیسی دل به دست می‌آورد.

شهردار تهران فقدان آیت‌الله رئیسی را ثُلمه جبران‌ناپذیری برای صحنه سیاست داخلی دانست و گفت: البته خون آن شهید آن بزرگوار انشالله مایه برکات و جوشش‌های جدیدی خواهد شد. انگیزه‌های الهی ایشان، از آقای رئیسی فرد خستگی‌ناپذیری را ساخته بود.

علیرضا زاکانی تأکید کرد: آقای رئیس‌جمهور همیشه حامی شهرداری تهران بود. با آنکه اوضاع مناسبی اوایل کار از منظر ارزی وجود نداشت، از عملیاتی شدن قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چین حمایت کرد. می‌فرمود اجرایی شدن این قرارداد عوائد زیادی برای مردم دارد.

وی در خاتمه بیان داشت: آقای رئیسی حامی تمام‌قد تحول حمل‌ونقل عمومی در پایتخت بود. هم‌چنین در حوزه معیشت و مسکن بسیار پیگیر بود. قرار بود پروژه آغاز عملیات عمرانی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران و هم‌چنین پروژه تکمیل زنجیره توزیع کالا‌های اسامی در پایتخت، با دستان ایشان افتتاح شود، که با فقدان ایشان محروم شدیم.

برچسب‌ها:

نظر شما