شناسهٔ خبر: 66776189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روسیه حمله به کارکنان سازمان ملل در غزه را محکوم کرد

نماینده روسیه در سازمان ملل با حمایت از درخواست تحقیقات درباره مرگ کارکنان نهادهای بشردوستانه در نوار غزه تاکید کرد: جامعه بین‌الملل در شرایط وخیم مردم فلسطین، باید به اعمال فشار نه تنها بر اسرائیل، بلکه بر متحد اصلی آن یعنی آمریکا نیز ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که این کشور از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان جهانی در خصوص انجام تحقیقات در مورد مرگ یک کارمند بشردوستانه دیگر در نوار غزه حمایت میکند.

نبنزیا شب گذشته، دوشنبه، در نشست شورای امنیت که به وضعیت رفح اختصاص داشت، گفت: «ما از طرف اسرائیلی می‌خواهیم که به شدت به قوانین بین المللی بشردوستانه پایبند باشد و حملات به کارکنان سازمان ملل و امدادگران در نوار غزه را متوقف کند و از درخواست دبیرکل سازمان ملل برای انجام تحقیقات بین المللی و مستقل در خصوص تمامی موارد کشته شدن کسانی که تنها هدفشان کمک به بقای مردم فلسطین است، حمایت می‌‌کنیم.»

 همانطور که این دیپلمات روس اشاره کرد، هیچ کانال ثابتی برای کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه وجود ندارد و این در حالی است که دو هفته است نیروهای نظامی اسرائیلی از ورود 3 هزار کامیون حامل کمک‌ های بشردوستانه برای ساکنان منطقه از طریق پست‌های بازرسی رفح و کرم شالوم جلوگیری کرده‌اند.

او افزود: علاوه بر این، جنگنده‌های اسرائیلی همچنان اهدافی را در بخش‌های جنوبی و مرکزی نوار غزه هدف قرار می‌دهند و وضعیت در منطقه رویارویی هر روز بیشتر از قبل  وخیم و فاجعه بار می‌ود. نبنزیا از قصد مقامات اسرائیلی برای پاکسازی شهر رفح در جنوب فلسطین که حدود 1.5 میلیون غیرنظامی در آن متمرکز هستند ابراز نگرانی کرد.

نماینده دائم روسیه به موضوع کشف هفت گور دسته جمعی فلسطینی‌ها در این منطقه اشاره و تاکید کرد: ما منتظر نتایج تحقیقات مستقلی هستیم که شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص در بیانیه مطبوعاتی خود خواستار آن شده بود. نبنزیا از مقامات اسرائیلی خواست به مفاد حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام گذاشته و حملات به دفاتر سازمان ملل و کارکنان آن را محکوم کرد.

به عقیده این دیپلمات روس، جامعه بین‌المللی در رابطه با وخامت اوضاع در غزه، باید به اعمال فشار نه تنها بر اسرائیل، بلکه بر متحد اصلی آن یعنی آمریکا نیز ادامه دهد. او یادآور شد که واشنگتن اخیراً لایحه اختصاص بیش از 26 میلیارد دلار به دولت یهود را تصویب کرد که "تقریبا هشت برابر مبلغی است که سالانه آمریکایی‌ها برای این متحد خود در خاورمیانه اختصاص می‌دهند".

نبنزیا افزود: «بدین ترتیب اسرائیل بمب‌ها و موشک‌های جدیدی برای نابودی مردم غیرنظامی و بیگناه فلسطینی دریافت خواهد کرد. دقیقاً بدین شکل دولت ایالات متحده به صلح در خاورمیانه اهمیت می‌دهد!»

دو روز قبل گزارش شد که الجزایر و اسلوونی درخواست تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت رفح را دادند.

ارتش اسرائیل در اواسط ماه مه اعلام کرد که مسئولیت سربازانش در قتل کارکنان سازمان ملل و زخمی شدن یک مقام دیگر سازمان ملل در نتیجه گلوله باران شهر رفح در جنوب نوار غزه را رد کرده است. در حالیکه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل این حادثه را تایید کرده و خواستار تحقیق درباره این حمله شد.

انتهای پیام/

نظر شما