شناسهٔ خبر: 66775823 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری کارگاه تخصصی «خبرنگاری تک نفره»

کارگاه تخصصی «خبرنگاری تک‌نفره» در سومین روز برگزاری دومین رویداد بین‌المللی «صبح» در پرس تی‌وی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

برگزاری کارگاه تخصصی «خبرنگاری تک نفره»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  در این کارگاه تخصصی مکس چیولی، خبرنگار ایتالیایی گفت: به نظرم خبرنگاری تک‌نفره به‌ تدریج محقق خواهد شد و خیلی از اتاق‌های خبر به مرور قصد دارند به این سمت رفته و هزینه‌های خود را کم کنند.

چیولی گفت: درباره موضوعی صحبت می‌کنیم که هم مهم است و هم در دنیای امروز رسانه، کاربردی و جدید است. خبرنگاری تک‌نفره مقوله‌ای است که بسیاری از رسانه‌های مهم دنیا به آن فکر می‌کنند و برایش برنامه‌ریزی کردند.

وی درباره مزیت‌های خبرنگاری تک‌نفره گفت: این عرصه مزایای زیادی برای خبرنگار دارد و کمک می‌کند تا دست او برای انجام بسیاری از کار‌ها باز شود. از جمله مزایای آن می‌توان به مستقل‌بودن اشاره کرد.

وی افزود: خبرنگار نیاز به حضور در دفتر ندارد و به‌صورت مستقل به پیگیری موضوع‌های خبری موردنظر خود بپردازد. در این شرایط، خبرنگار می‌تواند به کیفیت کارش و ارتقای آن فکر کند. علاوه برای، خبرنگار کنترل بیشتری روی تولید خبر دارد و دست او برای پرداخت به موضوع‌های متنوع بازتر است.

این فعال رسانه‌ای تأکید کرد: البته خبرنگار تک‌نفره بودن در ایتالیا با ایران متفاوت است، در آنجا فعالیت شما بستگی به هنجار‌ها و الگو‌های ساختاری دارد و باید به تأثیر مؤسسات و دستگاه‌های اجتماعی دقت ویژه‌ای داشته باشیم.

چیولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تحقیق آنلاین یا ژورنالیسم آنلاین افزود: در این حوزه چند قانون داریم، اما قبل از هر چیز باید خودتان بدانید که درباره چه موضوعی تحقیق می‌کنید و قصدتان چیست؟ اولین گام، جمع‌آوری اطلاعات است که برای آن دو منبع داریم، منبع اصلی و منبع ثانویه. منبع اصلی، اطلاعاتی است که یا از خود فرد به دست می‌آورید و یا از کسی که می‌گیرید که ارتباط مستقیم با او دارد.

وی ضمن معرفی منابع ثانویه گفت: در نقطه مقابل، اطلاعات ثانویه یا منابع دست‌دوم را از افرادی می‌گیریم که ارتباط غیرمستقیم با آن فرد دارند. برای مثال سراغ تحلیلگرانی می‌رویم که صحبت‌های یک چهره مهم سیاسی را تحلیل می‌کنند. این شما هستید که باید دسته‌بندی کنید که کدام منبع اولیه است و کدام ثانویه؟ گام بعدی راستی‌آزمایی اخبار و اطلاعات است که موضوع بسیار مهمی است. هر خبری که به دست ما می‌رسد، باید راستی‌آزمایی شود و منبع آن خبر را شناسایی کنیم.

وی درباره سانسور خبر در ایتالیا به نفع رژیم صهیونیستی گفت: در ایتالیا، افراد یا جریان‌هایی هستند که اخبار را راستی‌آزمایی می‌کنند. البته بسیاری از آنها بر اساس نظر و عقیده خودشان عمل می‌کنند. باید اشاره کنم که در ایتالیا بسیاری از این گروه‌ها طرف‌دار اسرائیل هستند و بنابراین می‌توان گفت؛ خبر‌ها فیلتر می‌شود و سپس به دست مردم می‌رسد.

چیولی درباره مصاحبه در خبرنگاری تک‌نفره توضیح داد و گفت: یکی از راه‌های جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه است. این تکنیک در خبرنگاری تک‌نفره کاربرد زیادی دارد. به یاد دارم که اولین کار من به‌عنوان خبرنگار تک‌نفره در جام جهانی ۲۰۰۶ بود که به‌عنوان خبرنگار در چند کنفرانس خبری حضور داشتم و ۲۳ بازی را دنبال کردم، در آن زمان یک ضبط‌صوت و یک دوربین با خود می‌بردم و صوت و فیلم تهیه می‌کردم. با همین کار توانستم مصاحبه‌های اختصاصی و انحصاری زیادی با تعدادی از فوتبالیست‌های دنیا بگیرم که به ۶۴ زبان دنیا ترجمه شد.

وی گفت: البته گرفتن مصاحبه پیچیدگی‌های فراوانی دارد و شما باید جزئیات زیادی را رعایت کنید، از نوع ارتباط با مصاحبه‌شونده و طرح پرسش‌های متنوع گرفته تا نحوه تشکر از او، حتی زمانی که از یک مصاحبه‌شونده مهم یک سؤال چالشی و سخت می‌پرسید، باید سرتاپا گوش باشید و با واکنش‌های خود این موضوع را به او نشان بدهید.

چیولی در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: سؤال بسیار مهمی است اگر بپرسیم آیا خبرنگار تک‌نفره می‌تواند همه کار‌ها را به‌تنهایی انجام بدهد و پارادایم ژورنالیسم مدرن باشد؟ در پاسخ به شما می‌گویم: بله، به نظرم این فرایند به‌تدریج محقق می‌شود و خیلی از اتاق‌های خبر به‌مرور قصد دارند سمت خبرنگاری تک‌نفره رفته و هزینه‌های خود را کم کنند. هدف آنها این است که روی یک خبرنگار متکی باشند. چون می‌توانند عملکرد بهتری در تهیه اخبار و نشر آن داشته باشند.

دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» به دبیری محسن یزدی از ۳۰ اردیبهشت‌ کار خود را در ۳ بخش «اصلی»، «معاونت برون‌مرزی» و «فلسطین» آغاز کرد.  نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راه‌یافته به مسابقه همراه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع رسانه، بخش اصلی این جشنواره است.

 

نظر شما