شناسهٔ خبر: 66775482 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از گلستان گزارش می دهد،

مدارس قدیمی بلااستفاده گلستان به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل شوند

ایلنا از گلستان گزارش می دهد، تعداد زیادی مدارس بلا استفاده در استان گلستان وجود دارد و از این فضاها می‌توان برای ایجاد اشتغال، گردشگردی و نمایشگاه ها استفاده ‌کرد. گلستان ظرفیت های گردشگری بسیار زیادی دارد که هنوز به خوبی از آنها استفاده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، حدود نیمی از جمعیت استان گلستان در روستاها زندگی می‌کنند و بیشتر خانواده ها فرزندان خود را برای تحصیل به شهر می فرستند. بسیاری از مدارس روستایی بلا استفاده به حال خود رها شده و در حال حاضر این فضاهای تخریبی استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

کارشناشان اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند که دولت می‌تواند از این مدارس برای درآمد زایی استفاده کند و این مکان ها را  برای گردشگری، بوم گردی، خانه معلم، خانه سالمندان، نمایشگاه ها فصلی و دائمی، صنایع دستی و ... به افراد اجاره دهند.

در این زمینه آموزش و پرورش استان گلستان و سایر سازمان های مربوطه بهتر است همکاری لازم را با هم داشته باشند. با آموزش به روستاییان در بخش گردشگری می توان توسعه پایدار و اشتغال را در بین روستاییان گسترش داد.

گلستان ظرفیت های بی نظیری در گردشگری دارد و انواع اقوام مختلف با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند. متاسفانه هنوز از این ظرفیت ها به خوبی برای ایجاد اشتغال استفاده نشده و نمایندگان منتخب مجلس جدید باید فکری اساسی برای توسعه و اشتغال گلستان بکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مدارس بلا استفاده‌ای در استان وجود دارند که می‌توانند به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند و این کار قطعا باعث اشتغالزایی به خصوص جوانان محلی خواهد شد.

سیدرضا نظری ادامه داد: جاهایی که قانون به ما اجازه می دهد مدارس بلا استفاده را به بخش خصوصی به مدت ۷ سال اجاره می دهیم. به زودی در یکی از روستاهای گرگان مدرسه ای به جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است که مدارس بلا استفاده در استان را در اختیار همکاران آموزش و پرورش در زمینه های تفریحی و توانمند سازی قرار دهیم. البته باید ببینیم وضعیت اعتباری ما در سالجاری به چه صورت خواهد بود.

نظری عنوان کرد: به تمام مدیران شهرستان ها اعلام کرده‌ایم که پیگیر موضوع گردشگری، آموزشی و توانمند سازی همکاران آموزش و پرورش باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان اضافه کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در راستای شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید با مشارکت مردم» نام‌ گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با ظرفیتی که در اختیار دارد به مردم استان ارائه خدمت کند.

محمد جواد ساوری با اشاره به این‌که بحث تبدیل مدارس متروکه در روستاهای ییلاقی استان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شورای برنامه‌ریزی سال گذشته مطرح شد، افزود: در این جلسه تأکید شد در گام نخست این مدارس شناسایی و سپس مردم روستا در قالب واحد بوم‌گردی از این اداره‌کل اخذ مجوز کنند.

وی با تأکید بر این‌که این موضوع یکی از برنامه‌های مورد پیگیری این اداره‌کل در سال جاری است، گفت: این کار با مشارکت و کار ائتلافی بین اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل آموزش‌وپرورش و اداره‌کل دفتر امور روستایی استانداری گلستان اجرایی خواهد شد.

ساوری یادآور شد: درصورتی‌که مدارس متروکه‌ای قابلیت تبدیل‌شدن به اقامتگاه بوم‌گردی را دارند مردم روستا می‌توانند آن را به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و یا اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان معرفی کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم عملیات صدور مجوز و مهیاسازی آن را برای بهره‌برداری به‌عنوان واحدی اقامتی اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: با اجرای این کار علاوه بر تحقق شعار سال، زمینه رونق اقتصاد روستاهای استان و ایجاد اشتغال فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما