شناسهٔ خبر: 66775426 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مروری بر آنچه که در نمایشگاه کتاب دیدیم-۲۲

آغوش‌هایی که بوی خداحافظی می‌دهند

به ایبنا برمی‌گردم و متوجه می‌شوم باید وسایل غرفه کوچک اما باصفای کودک و نوجوان را برای تحویل‌دادن جمع کنیم. غرفه جمع شده است و آغوش‌های خداحافظی آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم کمالی‌پور راوری: حاشیه‌نویسی آخرین روز نمایشگاه مصادف شد با لحظات استرس‌آوری که بر کل فضای کشور حاکم شده و رسانه‌ها را هم در بر گرفته بود. شاید نیاز نبود که این مطلب آخر منتشر شود؛ اما احساس کردم پازل نمایشگاه کتاب نیمه‌تمام می‌مانَد. پس آخرین حاشیه‌نگاری هم منتشر شد؛

من خسته‌ام، کتف چپم درد می‌کند، چشم‌هایم دارد می‌سوزد؛ ولی این‌ها دلیل نمی‌شود که بخواهم نمایشگاه کتاب تمام شود. روز شنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) اصلاً شبیه روز آخر نمایشگاه نیست. از عصر جمعیت افزایش پیدا می‌کند و همین دل‌کندن از نمایشگاه را سخت‌تر می‌کند.

توی هر غرفه یک نفر دارد جلوتر از همه، پاسخ بازدیدکننده‌ها را می‌دهد و بقیه در پشت، کتاب‌ها را توی کارتن‌ها می‌چینند. تکاپوی غم‌انگیزی در سالن‌های نمایشگاه جریان دارد. تمام روز بین غرفه‌ها می‌چرخم و گزارش کتاب‌های پرفروش هر غرفه در طول نمایشگاه را می‌گیرم.

ساعت پنج عصر باید برای پوشش آخرین نشست سرای اهل قلم کودک و نوجوان بروم. قرار است غرفه‌های برتر کودک و نوجوان را معرفی کنند. دلم برای سرای اهل قلم بیشتر از باقی غرفه‌ها تنگ می‌شود. توی این مدت این فضا به من چیزهای زیادی یاد داده است. از نشست وحشت گرفته تا کمیک، از لذت گوش‌دادن به حرف‌های احمد خدادوست تا رونمایی نشان جشنواره ملی و بین‌المللی. نشست برگزار می‌شود و غرفه‌های برتر انتخاب می‌شوند. انتخاب یکی دو مورد به نظرم منطقی می‌آید؛ اما جای یکی دو نشر خلاق در برگزیده‌ها خالی است.

به ایبنا برمی‌گردم و متوجه می‌شوم باید وسایل غرفه کوچک اما باصفای کودک و نوجوان را برای تحویل‌دادن جمع کنیم. غرفه جمع شده است و آغوش‌های خداحافظی آغاز می‌شود. توی سرم هزار تا سوال است. دلم می‌خواهد بروم از هر کسی که از جلوی غرفه ایبنای کودک و نوجوان رد می‌شود، بپرسم: به نظرت من خبرنگار خوبی بودم؟

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

نظر شما