شناسهٔ خبر: 66774790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم

از بزرگترین خدمات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران اسلامی خدمت به مردم به خصوص زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) بود.

صاحب‌خبر -

«خادمیاران رضوی» را بسیج دوم در کشور به منظور خدمت به مردم می‌دانست. خدمتی که ارادت به امام هشتم(ع) سرچشمه‌اش بود و امروز منشأ خیر و برکت بسیاری در میهن عزیزمان شده است. در خصوص یکی از بزرگ‌ترین خدمات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران اسلامی سخن می‌گویم. شخصی که خدمت با نامش پیونده خورده بود. در ادامه ،برخی از سخنان این شهید را در خصوص خدمت به مردم به‌خصوص زائران را با هم مرور می‌کنیم.

گرفتاری‌های مردم را به نام امام رضا(ع) حل کنیم

«من در آستان قدس یک مفهومی را در دوران تحول در آستان قدس مطرح کردم، این هم باز به برکت خود حضرت رضا(ع) بود و آن، توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم بود با نگاه به اینکه نیازمندانی اطراف حضرت رضا(ع) هستند و این‌ها می‌آیند در خانه امام رضا(ع)، گرفتاری‌هایی دارند، هرچه از این گرفتاری‌ها را بتوانیم به نام امام رضا(ع) حل کنیم حتماً مورد رضای حضرت است». (در گفت‌وگو با برنامه «بدون تعارف»/ 4 تیر 1400)

راه رضایت خداوند از راه خدمت به مردم می‌گذرد

امروز همه کسانی که در کره زمین هستند مدعی‌اند خدمت می‌کنند، اما خدمت چند رقم است. اول، خدمت با معنای مادی‌گرایانه و به تعبیر معروف، ماتریالیستی و مادی محور است. این یک نوع خدمت است که نگاه منفعت‌گرا از خدمت دارد، به‌گونه‌ای که می‌گویند ما در عالم خدمت می‌کنیم، در مقابل به منافعی می‌رسیم که این را خدمت منفعت‌گرا یا منفعت‌محور می‌گویند ....ما در محضر مقدس امام رئوف سخن از یک خدمت سوم داریم که هیچ کدام از این دو خدمت نیست و آن، خدمتی است برای خدا، به دیگران توجه کردن در پرتو خدادوستی است.

ببینید در سیره امیرالمؤمنین(ع) رفتن به در خانه فقرا، ایتام و بینوایان را و امام لحظه‌ای برای توجه به دیگرانآرام نمی‌گیرد. این کار برای منفعت نیست بلکه برای خداست.

در نظام اسلامی دولت، خدمتگزار مردم است نه منت‌گذار. در دولت اسلامی تمام کارگزاران باید خود را خدمتگزار مردم بدانند و امروز بالاترین سخنی که در مدیریت می‌گویند  مشتری‌مداری است. ما سخنانمان این نیست که در بعضی از مغازه‌ها نوشته‌اند حق با مشتری است، بلکه سخن ما سخن علی بن موسی الرضا(ع) است که خیلی برتر از این است.

ما می‌گوییم دوست داشتن مردم و این سخن باید در مدیریت و علم مدیریت بحث شود که امروز مدیران باید به مردم محبت و مردم را دوست داشته باشند، عاشق مردم باشند و این عشق و این محبت، مرتبه نازله محبت الله است.

(سخنرانی در حرم مطهر رضوی یکم تیر 1400)

توسعه خدمت و خادمان رضوی

مفهوم خدمت، خادم و مخدوم فقط مربوط به حرم مطهر امام رضا(ع) نیست، لذا در این زمینه فعالیت‌هایی را در سراسر کشور آغاز کردیم و در این چارچوب تاکنون افزون بر 200هزار نفر برای خادمی آستان امام رضا(ع) نام‌نویسی کرده‌اند. این افراد در طول هر سال، 10روز را در محل حرم مطهر امام رضا(ع) خدمت و 30 تا 35 روز را در استان محل سکونت خود به نیت امام هشتم(ع) به مردم خدمتگزاری می‌کنند. این خادمیاران می‌توانند برای فعالیت در 50 نوع خدمت تعریف شده ثبت‌نام کنند تا در عرصه‌های مختلف، مشغول فعالیت شوند. بر این اساس، امروز به نام حضرت رضا(ع) توسط خادمیاران رضوی میلیون‌ها خدمت به محرومان در سطح کشور ارائه می‌شود، لذا «خادمیاران رضوی» بسیج دوم در کشور به منظور خدمت به مردم هستند.

خبرنگار: زهره هاشمی

نظر شما