شناسهٔ خبر: 66773877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

عزیز جمهور

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه یکم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عزیز جمهور» نوشت: بر دیوارهای سوگوار شهر یادش را با عبارت «شهید خدمت» گرامی داشته‌اند. چه آنکه او در نزدیک به سه سال بر عهده داشتن مسئولیت سترگ ریاست جمهوری نوعی دیگر از دولت‌داری و خدمتگزاری را پیش چشم مردم متجلی ساخت و «رجایی دوران» بودن را به حد اعلای خود به تصویر کشید. دکتر شهید سیدابراهیم رئیسی که نخستین و آخرین تأکیدش در دولت ایفای حقوق مردم و حرکت پر شتاب کشور در مسیر کشور بود، آخرین روز عمر پر بارش را نیز در همین راه به پایان برد.
رئیس جمهوری با دستاوردهای دولت مردمی‌اش در تاریخ ایران ماندگار شد. زیرا اگر چه دست حادثه مهلت نداد تا او با به انتها رساندن فرصت دست کم چهار ساله در ریاست قوه اجرایی کشور شاهد به ثمر نشستن بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات در دستور کار قرار گرفته دولتش باشد؛ اما در همین مدت سکانداری‌اش در دولت سیزدهم دستاوردهای ارزشمندی را ساخت و بنیان تغییرات مهمی را بنا نهاد. چنین است که با شهادت او در سانحه سقوط بالگرد که ساعتی پس از افتتاح سدی مهم بر رودخانه ارس اتفاق افتاد و در هنگامه‌ای که پرده رقابت‌های سیاسی از برابر دیدگان کنار رفته بود؛ سیاست‌مداران کشور فارغ از هر سمت و سویی که داشتند، در اعتراف به یک حقیقت متفق‌القول بودند و آن پر تلاشی و مجاهدت رئیس‌جمهور در راه خدمت به کشور و مردم بود.

عزیز جمهور

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور شهید عزیزی که خستگی نمی‌شناخت» نوشت: خادم‌الرضا (علیه‌السلام) آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور جهادی هم‌زمان با شب ولادت امام رضا (علیه‌السلام) در سانحه بالگرد به شهادت رسید و به مأمن رضای الهی بار یافت. آیت‌الله رئیسی روز یکشنبه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه جنگلی دیزمار، محدوده میان ورزقان و جلفای استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد. حدود ساعت ۵:۳۰ صبح دوشنبه اعلام شد که لاشه بالگرد پیدا شده است. نیروهای امدادی، مردمی و نظامی که فاصله ۲ کیلومتری با بالگرد داشتند و در شرایط سخت آب‌وهوایی بی‌وقفه تلاش می‌کردند، به سمت آن حرکت کردند. با رسیدن نیروها به بالگرد، گفته شد که اثری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده و بخش خبری ساعت ۸ صدا و سیما به صورت رسمی خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و همه همراهانش را اعلام کرد. ملت ایران در سوگ خادم با اخلاص خود عزادار و در ماتم غرق شد. مقتدای انقلاب با صدور پیام تسلیتی «درگذشتِ شهادت گونه عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه‌السلام جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم» را تسلیت گفتند و ۵ روز عزای عمومی اعلام کردند. ایشان ابراز داشتند که «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت.» و «برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.»

در این سانحه جان‌سوز، به‌همراه آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور؛ آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی نیز به شهادت رسیدند.

عزیز جمهور

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عزیز ملت و باصفا بودی» نوشت: ثانیه‌ها کش می‌آمد. عقربه‌های ساعت کند حرکت می‌کرد، هر ثانیه برای مردم ایران چندین ساعت طول می‌کشید. اضطراب شیره جان‌ها را می‌کشید. بوی یک تراژدی در شهر پیچیده بود. خبر طولانی نبود. بالگرد رئیس‌جمهور از رادارها حذف شده بود. جمهور در دلهره بودند. چه محنتی بالاتر از بی‌اطلاعی و چه دشواری‌ای سخت‌تر از انتظار.
حدود ساعت ۱۴ یک‌شنبه بود که خبرهایی درباره ناپدید شدن و بعدها فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی منتشر شد. لحظه‌به‌لحظه خبرهای ضدونقیض منتشر می‌شد.
اما آسمان هوای گریه داشت و باران و مه دست‌به‌دست هم داده بودند تا با ضریب خوردن به کوهستانی بودن منطقه، عملیات جست‌وجو را با سختی مواجه کنند. همین هم شد. تا ۵ بامداد دیروز خبری از بالگرد و سرنشینان آن نشد. هزاران دست از ایران به سوی آسمان بلند بود و نذر صلوات‌ها رکورد زد.
زیاد نمانده بود که خورشید دوشنبه از خواب خود بیدار شود. عقربه‌ها عدد ۵ را نشان می‌دادند که خبرهایی مبنی بر یافتن بالگرد و شهادت همه سرنشینان منتشر شد. خبری که تا تأیید، زیاد فاصله نداشت و پخش قرآن از رسانه ملی به معنای تأیید آن بود، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به شهید رجایی پیوست. بالگردی سقوط کرد که همسنگران رئیس‌جمهور یعنی آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سردار سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور هم حضور داشتند و به شهادت رسیدند. تیم شهدای خدمت تکمیل بود.

عزیز جمهور

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «دیپلمات میدان» را برگزید و نوشت: همه چیز از یک تماس تلفنی در وزارت امور خارجه آن هم در سال ۷۶ شروع شد؛ تماسی که یک سوی آن سردار شهید سلیمانی بود و موضوع هم مسائل عراق. وقتی کارشناس میز عراق در وزارت امور خارجه تلفن را برداشت، فهمید فرمانده نیروی قدس سپاه پشت خط است و این شد ماجرای دوستی دیپلمات وزارت امور خارجه با فرمانده میدان.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به همراه آیت‌الله شهید رئیسی به شهادت رسید تا پایان این دیپلمات در کوه‌های آذربایجان رقم بخورد و خونش با خاک ایران درآمیخته شود.

حسین امیرعبداللهیان سال ۱۳۴۳ در دامغان متولد شد. دوران کودکی را در محله ۱۷ شهریور در جنوب تهران گذراند. پدرش را در ۷ سالگی از دست داد. ۳۰ ساله بود که ازدواج کرد. در دانشگاه تهران و دانشکده وزارت امور خارجه، رشته روابط بین‌الملل خواند و مدرک دکترا گرفت. در مصاحبه‌هایش تأکید می‌کرد «دیپلمات» است و اغلب، داستانی جالب و شنیدنی از سردار یا خاطره‌ای از ملاقات‌های شخصی با همتایان بین‌المللی‌اش را روایت می‌کرد؛ تکیه کلامش هم «ما دیپلمات‌ها» بود!

ابتدای سال ۱۳۷۰ وارد وزارت امور خارجه شد و از همان ابتدا به معاونت عربی و آفریقایی وزارت‌خانه رفت و کارش را شروع کرد. به قول خودش این معاونت اگر هیچ خوبی برایش نداشت، این امتیاز را داشت که مستقیم یار غار سردار شهید سلیمانی شود. بعدها که سردار دل‌ها وارد تشکیلات سپاه قدس شد، او رابطه تنگاتنگی با وی داشت. امیرعبداللهیان ابتدای سال ۱۳۷۰ به‌طور رسمی وارد وزارت امور خارجه شد؛ در سابقه او در این وزارت‌خانه، سمت‌هایی همچون معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵)، مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه (۱۳۸۹)، سفیر ایران در بحرین (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹)، رئیس ستاد ویژه عراق (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶) و معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق (۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴) دیده می‌شود.

عزیز جمهور

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «بدرقه ابراهیم» را برگزید و نوشت: شهادت ابراهیم رئیسی با واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد. رهبران کشورهای همسایه و منطقه طی پیام‌های جداگانه‌ای این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند. چین و روسیه و برخی کشورهای غربی نیز با اعلام همبستگی خود با کشورمان به این حادثه تلخ و جان‌کاه واکنش نشان دادند. هم‌زمان تحولات مربوط به شهادت هشتمین رئیس‌جمهور ایران و تیم همراه او مورد توجه گسترده رسانه‌های خارجی قرار گرفت. همه این رسانه‌ها در بخش‌های ویژه و به‌صورت زنده تحولات ایران را رصد می‌کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخ درگذشت شهادت‌گونه عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه‌السلام جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج‌سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان‌الله‌علیهم را دریافت کردم. این حادثه ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست‌جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت. از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزی‌اش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

در این حادثه سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام جمعه محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می‌گویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقننه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه‌روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود. در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس‌جمهور و خانواده‌های محترم همراهان به‌ویژه والد ماجد جناب آقای آل‌هاشم معروض می‌دارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسئلت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای»

عزیز جمهور

نظر شما