شناسهٔ خبر: 66773809 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استادکار پیشکسوت در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

استادکارانِ ورشکسته صنعتِ تراش شیشه و کریستال، لوازم آشپزخانه می‌فروشند

استادکار پیشکسوت در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛ یکی از استادکاران تراش شیشه و کریستال اعلام کرد، صنف تراش شیشه در ورطه تعطیلی است و ۹۰ درصد از استادکاران و شاگردان این صنف فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند و به کار دیگری جز صنایع‌دستی روی آورده‌اند. او معتقد است، تراش شیشه دیگر مقرون به صرفه نیست و استادکاران و شاگردان این حوزه ترجیح می‌دهند لوازم آشپزخانه بفروشند تا به تولید صنایع‌دستی بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، تراش شیشه و کریستال از هنرهای ظریف و کاربردیست که برای تزئین محصولات شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. تراش روی شیشه، در گروه هنرهای مدرن و خلاقانه امروزی دسته بندی می‌شود. شاید تاریخچه غنی از تراش دادن سطح شیشه وجود نداشته باشد اما صنعت شیشه گری، قدمتی دیرینه دارد. 

درحال‌حاضر هنر تراش روی شیشه توسط هنرمندان باذوق اصفهانی انجام می‌شود. البته در شهرهای دیگر نیز هنرمندان فراوانی مشغول به فعالیت در این زمینه می‌باشند. تراشکاری شیشه نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر مانند ایتالیا و چین نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است. 

با این حال گفته می‌شود که این هنر ایرانی مدتهاست که به‌دلیل نبود حمایت و گران بودن مواد اولیه رونق خود را از دست داده است. 

«استاد ابراهیم نباتی» بیش از ۶۰سال سابقه فعالیت در حوزه شیشه و کریستال را دارد و از پیشکسوتان خوشنام این رشته هنری به شمار می‌رود. او که در بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده و دارای نشان درجه یک هنری است معتقد است، صنف تراش شیشه و کریستال رو به تعطیلی است و بیش از ۹۰ درصد از تولیدکنندگان این صنف به شغل‌های دیگر از جمله فروش لوازم آشپزخانه روی آورده‌اند. 

این استاد پیشکسوت که دیگر فعالیتی در این حوزه ندارد، به ایلنا می‌گوید: مدتی است که دیگر کار تراش شیشه انجام نمی‌دهم. چراکه نبود حمایت، بازار کساد، نبود تقاضا شرایط را برای ماندن در حوزه صنایع‌دستی و تولید تراش شیشه و کریستال سخت کرده است. 

به گفته او، شرایط اقتصادی و تورم حاکم بر زندگی سبب شده که مردم در مرحله اول به تامین نیازهای اولیه و مایحتاج زندگی خود بپردزاند و به‌ندرت کسی به فکر خرید صنایع‌دستی می‌افتد. 

او می‌گوید: از سال ۷۲ من و بسیاری از همکارانم تلاش کردیم تا از صنایع‌دستی و رشته‌های این حوزه حمایت کنیم اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها موثر نبوده و تاکنون هیچ اقدامی در رشته هنر تراش شیشه و کریستال اتفاق نیفتاده است. درحال‌حاضر بسیاری از همکاران ما با این رشته خداحافظی کرده‌اند و به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند. ما حتی نمی‌توانیم همکاران خود را در این حوزه بیمه کنیم و برای بیمه از دولت هشتم و نهم به نهادهای زیادی از جمله دیوان عدالت مراجعه کرده‌ایم که با درهای بسته مواجه شدیم. 

به گفته نباتی، بیمه یکی از مشکلات این حوزه به شمار می‌رود درحالی که عوامل بسیاری از جمله گران شدن مواد اولیه، نبود تقاضا، کساد بودن بازار سبب شده که بسیاری از هنرمندان این رشته بساط خود را برای همیشه جمع کنند و به شغل‌های دیگر روی بیاورند. زمانی بازار شوش تهران را کارگاه‌های تراش شیشه اشباع کرده بود اما حالا این کارگاه‌ها به طور کامل جمع شده‌اند و به‌ندرت این کارگاه‌ها را خواهید دید. 

آنطور که نباتی می‌گوید، اسیدی که برای شفاف کردن کریستال با قیمت هزار تومان تهیه می‌کردیم الان باید بابت همان اسید ۱۸۰ هزار تومان بپردازیم و یا سنگ مورد نیازی که برای تراش استفاده می‌کردیم اگر قبلا قیمت آن ۵ هزار تومان بود امروز باید همان سنگ را با مبلغ ۳ میلیون تومان خریداری کنیم. مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و گرانی آن‌ها تاثیر منفی در چرخه تولید گذاشته و ما مجبوریم کالایی که پیشتر ۲۰۰ هزار تومان می‌فروختیم الان ۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری کنیم که قطعا برای خریدار صرفه اقتصادی ندارد. 

نباتی تاکید کرد: با توجه به تورم افسارگسیخته نه تنها حوزه شیشه به ورشکستگی کامل رسیده که تولید اکثر رشته‌های صنایع‌دستی برای همیشه دارد تعطیل می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما