شناسهٔ خبر: 66773737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

این روسای جمهور همگی در سوانح هوایی جان باختند

در طول سال‌های گذشته دستکم 27 نفر از روسای دولت یا جمهور کشورهای مختلف جهان، جان خود را در سوانح هوایی از دست داده‌اند. در طول سال‌های گذشته دستکم 27 نفر از روسای دولت یا جمهور کشورهای مختلف جهان، جان خود را در سوانح هوایی از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به همراه وزیر امور خارجه کشور، حسن امیرعبداللهیان و هیات همراه شان روز گذشته در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند. هلی کوپتر حامل سید ابراهیم رئیسی در میانه مه غلیظ و باران در استان آذربایجان شرقی سقوط کرد و منجر به شهادت رسیدن همه مسافران شد.  با اینحال، جان باختن روسای دولت در سوانح هوایی در جهان بی‌سابقه نبوده است.

حداقل 27 رئیس دولت و یک دبیرکل سازمان ملل متحد در طول سال‌های گذشته جان خود در سوانح هوایی ازدست داده‌اند. آخرین رئیس دولتی که جانش را در یک سانحه هوایی ازدست داده بود میگل خوان سباستین پینیرا، رئیس جمهور شیلی بود که در 6 فوریه 2024 (17 بهمن 1402) براثر سانحه هلی‌کوپتر در دریاچه رانکو درگذشت.

لخ آلکساندر کاچینسکی، سیاستمدار لهستانی و رئیس‌جمهور این کشور نیز در آوریل 2010 به همراه همسرش و اعضای یک هیات لهستانی در یک سانحه هوایی هنگام نزدیک شدن به پایگاه هوایی اسمولنسک در روسیه سقوط کرد و 96 نفر از جمله بسیاری از بالاترین رهبران نظامی و غیرنظامی لهستان در این سقوط کشته شدند.

جدول زیر، فهرستی از سران برجسته کشورها و سران دولتی است که معمولا در زمان تصدی پست خود در اثر سوانح هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

photo_2024-05-20_14-09-41

 

 

نظر شما