شناسهٔ خبر: 66773718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستیابی ایلام به «پکان»، سلطان میوه‌های خشکباری جهان

بومی سازی پکان، سلطان میوه‌های خشکباری جهان در ایلام

خبرگزاری صدا و سیما

به همت ایستگاه تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یک محصول باغی جدید و اقتصادی به سبد انتخاب باغداران ایلامی افزوده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

رد پای برادر گردو در ایلام، پیدا شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مدیر باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام از دستیابی استان به ژنوتیپ‌های پرمحصول و سازگار «پکان»، این سلطان میوه‌های خشکباری جهان، در استان ایلام خبر داد.
«حجت‌الله بخشوده» در برنامه بازدید دانشجویان باغبانی دانشگاه ایلام از بررسی ارقام پکان در استان اظهار کرد: تغییر اقلیم در جهان، کشور و استان از یک سو و افزودن یک محصول باغی جدید و اقتصادی به سبد انتخاب باغداران برای ساخت باغات جدید، در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته و برای نخستین بار در استان به بررسی سازگاری این درخت مثمر اقتصادی پرداخته شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان بررسی سازگاری این طرح، ضمن جانمایی علمی و دقیق، توسعه باغات اقتصادی در استان رونق بگیرد.

بخشوده افزود: بعد از گذشت سال چهارم طرح، استان ایلام خود به‌عنوان تولید کننده نهال پیوندی پکان با استفاده از پیوندک‌های تولیدی این طرح به‌عنوان باغ مادری پکان در استان و با استفاده از کاشت پایه‌های مرسوم پکان و پیوند بر روی پایه‌ها، در زمره معدود استان‌های تولید کننده پکان پیوندی در کشور قرار خواهد گرفت و اشتغال‌زایی را نیز در استان به ارمغان خواهد آورد.
مدیر باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و همکار طرح بررسی سازگاری ارقام پکان در استان ایلام تشریح کرد: طرح سازگاری پکان در استان ایلام به همت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اسفندماه گذشته با کاشت ۷ رقم پرکیو، گراکینک، گراتکس،۱۰ G، کمانج M ۵، چوکتا و ویجیتا کلید خورد و قرار است، چهار رقم جدید دیگر نیز در روز‌های آینده به این طرح اضافه شود و مجموع طرح به ۱۱ رقم برسد.
 وی اضافه کرد: در اسفند ماه نیز تمام ۱۶ رقم آمریکایی و ۴ رقم آفریقای جنوبی پکان موجود در کشور نیز در این ایستگاه بومی خواهد شد.
گردو پکان چیست؟
پکان یک نوع آجیل درختی است که بافتی ترد و طعمی شیرین دارد.
 پکان از سایر آجیل‌ها غنی‌تر است و در دنیای آشپزی ارزش زیادی دارد.
 این آجیل اغلب در ترکیبات آجیل لوکس گنجانده می‌شود و می‌توان آن را قبل از پخته شدن به عنوان یک میان وعده یا دسر با شکر و انواع ادویه‌ها ترکیب کرد.
پکان آجیلی است که گونه‌ای از درخت شاهین بومی آمریکای شمالی آن را تولید می‌کند.
مکزیک بزرگ‌ترین تولید کننده پکان در جهان است و ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد.
 پکان وحشی منبع غذایی اصلی برای مردم بومی در منطقه‌ای بود که امروزه به عنوان آمریکای شمالی شناخته می‌شود و از دهه ۱۸۸۰ آن را به صورت تجاری کشت می‌کنند. 
به همین دلیل است که این آجیل را با نام گردوی پکان یا گردوی آمریکایی می‌شناسیم. 
این روز‌ها در برخی از مناطق گرم‌تر ایران مثل جنوب کرمان و دزفول کشت پکان صورت می‌گیرد.

نظر شما