شناسهٔ خبر: 66773370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

برنامه‌های حج ایرانی‌ها تغییر می‌کند؟

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و حج که در مدینه تشکیل شد، اعلام کرد: برنامه‌های زائران ایرانی در سرزمین وحی بدون تغییر و با اولویت حفظ آرامش زائران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که ساعاتی پس شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه در سانحه بالگرد، در شهر مدینه برگزار شد، تاکید کرد: این ضایعه تأثیری در تلاش خادمان فرهنگی و اجرایی در خدمت‌رسانی به زائران نخواهد داشت و همگان بیش از گذشته در انجام وظایف خود مصمم خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ که مدیریت این شورا را برعهده داشت، ضایعه از دست دادن شخصیت‌های خدوم کشور را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران تسلیت گفت و اظهار کرد: وظیفه ما ادامه راه این عزیران در خدمت به زائران است و باید تمام همت و تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به ضیوف‌الرحمن به کار گیریم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: شهید آیت‌الله رئیسی درحوزه‌های مختلف در صحنه بود. بالاترین افتخار آیت‌الله رئیسی، تأییدات و حمایت‌های رهبری از برنامه‌ها و عملکرد آن بزرگوار بود.

نواب، توجه خاص رئیس‌جمهور به برنامه‌های حج و زیارت را یادآور شد و گفت: این شهید والا مقام شخصا در جلسات حضور می‌یافت و پیگیر امور مختلف حج و زیارت، ‌ عتبات عالیات بویژه سفر اربعین بود. ‌در آخرین دیداری هم که برای هماهنگی امور با ایشان داشتیم، برای حل برخی مشکلات از جمله مسائل مربوط به امور ارزی دستور صریح صادر کرد

نماینده ولی ‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه تلخی این ضایعه همچون شهادت شهید بهشتی در تاریخ انقلاب باقی خواهد ماند، همکاری شهید آیت‌الله رئیسی در امور روحانیون حج و ارائه خدمات به ضیوف‌الرحمان را یادآور شد و گفت: آیت‌الله رئیسی از همکاران رابط امور روحانیون بود و در رسیدگی به امور روحانیون و زائران اهتمام و تلاش زائدالوصفی داشت.

نواب همچنین از شخصیت شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه تجلیل کرد و گفت: ایشان علاوه بر جایگاه حقوقی، عنایت خاصی به جبهه مقاومت داشت و از جهت فردی بسیار متخلق به اخلاق حسنه بود. در مقابل دشمن با صلابت بود و با دوستان نهایت مهربانی و احترام را داشت.

او به برنامه‌های مختلف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای بزرگداشت یاد شهدای این حادثه اشاره کرد و از مجموعه مسئولان، مدیران و عوامل فرهنگی و اجرایی حوزه حج و زیارت خواست ضمن برگزاری هرچه باشکوه‌تر آیین‌های بزرگداشت و انجام اعمال به نیابت این عزیزان، تدبیر کنند تا روند عملیات حج روال طبیعی خود را طی کند و زائران در جوی آرام اعمال و مناسک خود را انجام دهند.

سیدعباس حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ نیز با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه گفت: عنایات و خدمات آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه در حوزه حج و زیارت هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد و در امور مختلف اجرایی مدیون توجهات و دستورات ایشان هستیم.

او اظهار کرد: ما راه این عزیران را در خدمت به زائران ادامه خواهیم داد و تمام همت و تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به ضیوف‌الرحمن به کار خواهیم گرفت و این ضایعه تاثیری در تلاش همکاران در عملیات حج نخواهد داشت و بیش از گذشته در انجام وظایف خود مصمم هستیم.

در ادامه این جلسه، مسئولان بخش‌های مختلف، از وضعیت خدمت‌رسانی به زائران گزارش دادند. موضوع انتقال زائران با قطار سریع السیر از مدینه به مکه که موجب رضایمندی زائران شده است، از جمله محورهای مطرح شده بود و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد که هرچه سریعتر آسیب‌شناسی درباره این اقدام صورت گیرد و نقاط ضعف احتمالی نیز رفع شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: در دو شب گذشته تمام کاروان‌های ایرانی توسط قطار از مدینه به مکه منتقل شدند و خدمات تغذیه در قطار نیز به صورت مطلوبی انجام شده ‌است.

او با بیان اینکه حضور زائران در روضه شریف طبق برنامه‌ریزیِ انجام شده ادامه دارد، افزود: تاکنون بیش از سه هزار زائر ایرانی وارد مکه شده‌اند.

دکتر سید علی مرعشی ـ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ به استقرار کادر درمانی و ‌پزشکی طبق برنامه‌ریزی انجام شده در دو شهر مدینه و مکه اشاره کرد و گفت: در حال ترخیص نهایی محموله دارویی ارسالی از ایران هستیم تا سریع‌تر در مراکز درمانی توزیع شود.

نظر شما