شناسهٔ خبر: 66772848 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دلایل مهمی که نباید چای و قهوه را نزدیک به وعده‌های غذایی خود بنوشید

نوشیدن چای و قهوه در نزدیکی زمان غذا ایده خوبی نیست زیرا می تواند توانایی بدن در جذب مواد مغذی را مختل کند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از health shots، در حالی که چای و قهوه ممکن است شروع خوبی برای روز باشد، بسیاری از مردم نیز دوست دارند قبل یا بعد از وعده های غذایی خود از یک فنجان لذت ببرند. حالا ممکن است این ایده چندان عالی نباشد. لذت بردن از یک فنجان چای یا قهوه بسیار نزدیک به وعده های غذایی می تواند بر نحوه واکنش بدن شما به کافئین تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است بر نحوه جذب ویتامین ها و مواد معدنی مختلف توسط بدن ما تأثیر بگذارد.

اخیرا، شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) یک سری دستورالعمل های غذایی برای هندی ها صادر کرده است که نشان می دهد چای و قهوه نباید درست قبل و بعد از غذا مصرف شود.

چرا نباید قبل و بعد از غذا چای و قهوه بخورید؟
طبق ICMR، چای و قهوه را نباید با فاصله یک ساعت قبل و بعد از غذا میل کرد. دلیل این امر این است که مصرف بیش از حد کافئین موجود در چای و قهوه می تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و منجر به وابستگی فیزیولوژیکی شود. همچنین می تواند بر نحوه جذب آهن توسط بدن ما تأثیر بگذارد.

هم چای و هم قهوه و همچنین سایر نوشیدنی های کافئین دار حاوی تانن هستند، ترکیباتی که می توانند آهن را به معده متصل کنند. بنابراین وقتی چای و قهوه خیلی نزدیک به وعده های غذایی خود نمی خوریم، به بدن خود فرصت می دهیم تا آهن را به خوبی جذب کند. این می تواند از شرایطی مانند کم خونی جلوگیری کند.

چای و قهوه: مقدار مصرف
دوز توصیه شده برای چای و قهوه، طبق دستورالعمل ICMR، ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز است. یک فنجان ۱۵۰ میلی لیتری قهوه دم کرده ۸۰ تا ۱۲۰ میلی گرم کافئین دارد، در حالی که قهوه فوری ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم کافئین دارد. وقتی نوبت به چای می رسد، ۳۰ تا ۶۵ میلی گرم کافئین در هر وعده وجود دارد. مهم است که این ارقام را در هنگام تصمیم گیری برای نوشیدنی مورد علاقه خود در نظر داشته باشید.

عوارض جانبی کافئین موجود در چای و قهوه
کافئین یک محرک طبیعی است و در چای و قهوه و همچنین شکلات داغ، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها وجود دارد. در حالی که مصرف در حد اعتدال می تواند شما را هوشیارتر کند و خستگی را از بین ببرد، نیاز به تنظیم میزان مصرف کافئین وجود دارد. از تحریک بیش از حد مغز گرفته تا مسائلی مانند بی خوابی و مشکلات گوارشی، مصرف بیش از حد کافئین می تواند به شدت برای سلامتی شما مضر باشد.

سالم‌ترین راه برای نوشیدن چای و قهوه چیست؟

۱. چای یا قهوه را با معده خالی مصرف نکنید
چای و قهوه حاوی تانن هستند و اسیدی هستند. اگر فردی قبلاً از اسیدیته رنج می برد، چای و قهوه با معده خالی، اول صبح می تواند مشکل را تشدید کند. تلخی قهوه همچنین می تواند باعث ترشح اسید در معده و سوزش سر دل و ریفلاکس اسید شود.

۲. چای را زیاد نجوشانید یا قهوه را بیش از حد دم نکنید
از جوشاندن بیش از حد چای خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به انتقال آلاینده ها از برگ های چای به دم شود. در مورد قهوه، دم کردن بیش از حد آن می تواند منجر به انتشار مواد شیمیایی تلخ شود.

۳. نزدیک به زمان خواب خود چای و قهوه ننوشید
هم قهوه و هم چای حاوی مقدار قابل توجهی کافئین هستند و خوردن یک فنجان بسیار نزدیک به زمان خواب می تواند در الگوی خواب شما اختلال ایجاد کند. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، کافئین نباید چهار تا شش ساعت قبل از خواب مصرف شود.

۴. دوز مصرف را کاهش دهید
مطمئن شوید که بیش از حد توصیه شده کافئین مصرف نمی کنید. توصیه می‌شود ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید که حدود چهار تا پنج فنجان چای یا قهوه است. با این حال، همه چیز به میزان حساسیت بدن شما به کافئین بستگی دارد. همچنین، اگر از برخی بیماری های زمینه ای رنج می برید یا باردار یا شیرده هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

۵. به چای سیاه و قهوه روی آورید
چای سیاه دارای فواید زیادی برای سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و روده، سرطان و همچنین گردش خون است. قهوه سیاه همچنین دارای فواید زیادی برای سلامتی مانند کالری کمتر و همچنین افزایش آگاهی ذهنی و شفافیت و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی است. با این حال، اینها نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند.

نتیجه
در حالی که نوشیدن چای و قهوه می تواند به شما کمک کند تا بر احساس خستگی و استرس غلبه کنید، مهم است که این نوشیدنی ها را در زمان مناسب، به مقدار و روش مناسب بنوشید. چای و قهوه نباید نزدیک به زمان غذا باشد و فاصله یک ساعتی را باید فاصله بگذاریم. علاوه بر این، چای و قهوه نباید بیش از حد دم شوند و مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها می تواند منجر به افزایش مصرف کافئین شود.

نظر شما