شناسهٔ خبر: 66771832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

«مردم سالاری» بررسی می کند

پايان شب بيداری ايران با شهادت رئيس‌جمهوری - مردم سالاری آنلاين

يکشنبه، 30 ارديبهشت ماه، حوالي ساعت 1 ظهر بود که خبر رسيد بالگرد حامل رئيس‌جمهور دچار سانحه شد.

صاحب‌خبر - گروه سياسي: يکشنبه، 30 ارديبهشت ماه، حوالي ساعت 1 ظهر بود که خبر رسيد بالگرد حامل رئيس‌جمهور دچار سانحه شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین  ،اخبار حاکي از آن بود که بالگرد بل 212 حامل آيت الله رئيسي، در منطقه ورزقان آذربايجان شرقي دچار سانحه شده است؛ حسين اميرعبداللهيان وزير امورخارجه، مالک رحمتي استاندار آذربايجان شرقي و آيت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبريز نيز در بالگرد حامل رئيس جمهوري‌ حضور داشته‌اند.
آيت‌الله رئيسي در سفري يک‌روزه به استان آذربايجان شرقي رفته بود تا به ‌همراه الهام علي‌اف رئيس جمهور آذربايجان، در مراسم افتتاح سد قيزقلعه‌سي که محصول مشترک ايران و جمهوري آذربايجان است، شرکت کند. تا ساعت‌ها خبرها سرشار از ابهام بود، برخي اخبار حکايت از سقوط داشت برخي حرف از فرود سخت مي‌زدند. برخي مدعي بودند که همراهان رئيس جمهور در بالگرد با آنها تماس داشته‌اند و بدين جهت همه اميدوار بودند پايان اين حادثه تلفات جاني در پي نداشته باشد.
نيروهاي امدادي هلال احمر و نيروهاي کمکي نظامي و انتظامي از همان ابتدا عمليات گسترده‌اي  براي يافتن بالگرد حادثه ديده آغاز کردند، اما محلي‌ها تاکيد داشتند که به دليل مه‌آلود بودن منطقه وضعيت بالگرد مشخص نيست و عمليات جست‌وجو به کندي پيش مي‌رود.
اعزام گروه هاي امدادي
به محل سانحه
5عصر: حوالي عصر بود که وزير کشور در گفت‌وگو با صداوسيما، توضيحاتي را درباره سانحه بالگرد رئيس‌جمهور در آذربايجان شرقي ارائه کرد. احمد وحيدي با تاييد سانحه براي بالگرد رئيس جمهورگفت: بالگرد رئيس جمهور بر اثر بدي هوا و وضعيتي که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت شده است.وحيدي از اعزام گروه‌هاي امدادي به منطقه خبر داد و تاکيد کرد که با توجه به مه‌آلود بودن و نامناسب بودن منطقه، ممکن است رسيدن به بالگرد رئيس جمهور زمان بر باشد. وحيدي همچنين مدعي شد که با همراهان رئيس‌جمهور ارتباط داشته ولي به دليل پيچيدگي منطقه، ارتباطات سخت است و منتظر است تا گروه‌هاي امدادي به محل حادثه و نشست بالگرد برسند.
پايان جلسه هيات دولت و اعزام اعضاي دولت به تبريز
5:45 عصر: سخنگوي دولت گفت که جلسه هيات دولت برگزار و آخرين گزارش‌ها از سانحه بالگرد رئيس جمهور ارائه شده است، بهادري جهرمي از اعزام  محسن منصوري معاون اجرايي رئيس جمهور به همراه برخي از اعضاي دولت به تبريز خبر داد.
حضور 40 تيم واکنش
سريع در منطقه
6عصر: رئيس جمعيت هلال احمر از حضور 40تيم واکنش سريع هلال احمر در در منطقه خبر داد که در حال جست‌وجو هستند. به گفته او شرايط جوي منطقه بسيار نامساعد بوده و محل صعب‌العبور است، اما با تمام تلاش اقدامات در دست انجام است. به گفته وي امکان استفاده از پهپاد و تجهيزات هوايي با توجه به شرايط بد آب و هوايي وجود ندارد. کوليوند همچنين خبر داد که از استان‌هاي معين نيز نيروهايي براي کمک‌رساني اعزام شده است.
جستجوي هوايي متوقف شد
 
6:10 عصر: سخنگوي سازمان اورژانس کشور خبر داد که با وجود مه شديد در منطقه، ادامه عمليات هوايي امکان‌پذير نسيت، به گفته او 8 دستگاه آمبولانس اورژانس تبريز راهي محل سانحه شده‌اند؛ او همچنين خبر داد که تيم‌هاي پياده 3 نفره اورژانس تبريز با تجهيزات براي تجسس و ارائه خدمات فوريت‌هاي پزشکي در منطقه هستند.
يکتاپرست به آماده‌باش اورژانس بالگردي در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: بالگرد اورژانس تبريز نيز در منطقه ورزقان در حالت استندباي قرار دارد.
استقرار همه امکانات درماني در محل سانحه
7 عصر: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در محل وقوع سانحه بالگرد رئيس جمهور حاضر شد و خبر داد همه نيروهاي امدادي مشغول جست‌وجو هستند، اما مه شديد در منطقه امکان جست‌و‌جو را سخت است. عين الهي همچنين خبر داد که  همه امکانات درماني را شامل نيروهاي امدادي، متخصصان طب اورژانس، متخصص جراحي و آمبولانس‌ها را در منطقه مستقر کرده‌ است تا پس از پيدا شدن بالگرد اقدامات درماني انجام شود.
دستور سرلشکر باقري
به نيروهاي مسلح
7:20 عصر: سردار سرلشکر محمد باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح اعلام کرد: از همه امکانات، تجهيزات و ظرفيت‌هاي ارتش، سپاه و فرماندهي انتظامي براي امدادرساني و تفحص (سانحه بالگرد رئيس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.
تکذيب جلسه
شوراي عالي امنيت ملي
8 شب: شايعاتي که در فضاي مجازي دست به دست ميشد، حکايت از برگزاري جلسه شوراي عالي امنيت ملي در حضور مقام معظم رهبري داشت، اما ساعتي نگذشته بود که تشکيل جلسه اضطراري از سوي اين شورا تکذيب شد.
آرزوي سلامتي رهبر انقلاب براي رئيس جمهور
8:45 شب: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از خانواده‌هاي سپاهيان پاسدار که به مناسبت شب ميلاد امام رضا(ع) برگزار شده بود، با ابراز تأثر از حادثه نگران‌کننده براي رئيس جمهور و همراهان ايشان گفتند: اشاره‌اي مي‌کنم به حادثه‌ي نگران‌کننده‌اي که، براي رئيس‌جمهور محترم و همراهانشان پيش آمده است. اميدواريم خداوند متعال به سلامتي کامل، رئيس‌جمهور عزيز ما و همراهان‌شان را به آغوش ملت برگرداند.
رهبر معظم انقلاب تأکيد کردند:‌ و لکن مردم عزيزمان – چه شما که اينجا نشستيد، چه کساني که بعداً عرايض ما را مي‌شنوند- مطمئن باشند که هيچ اختلالي در کار کشور به وجود نمي‌آيد. مسئولين که خبر حادثه را شنيدند با جديت چند برابري مشغول کارهاي خودشان هستند. ما هم توصيه‌هايي که بايد بکنيم به آن عزيزانمان توصيه کرديم. همه چيز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهاي کشور پيش مي‌رود؛ هم امنيت کشور، هم امنيت مرزها، هم بقيه کارهايي که در سطح کشور به وسيله قوه مجريه بايد انجام بگيرد، انجام مي‌گيرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمودند: مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند، ان‌شاءالله رئيس‌جمهور هم به دامن مردم، به آغوش مردم برمي‌گردد و کارها هم ان‌شاءالله به بهترين وجهي به جريان مي‌افتد.
اعزام تيپ صابرين سپاه
براي جستجو
 
9شب: اعزام تيپ نيروهاي ويژه صابرين پس از دستور سردار باقري به کليه نيروهاي مسلح براي کمک به جستجوي بالگرد حامل آيت‌الله رئيسي انجام گرفت.
اعزام مرزبانان به محل سانحه بالگرد
9:08شب: سردار احمدعلي گودرزي؛ فرمانده مرزباني فراجا به تسنيم خبر داد که از ابتداي دريافت خبر بروز سانحه براي بالگرد حامل رئيس جمهور، دستورات لازم جهت اعزام مرزبانان به محل سانحه صادر گرديد و مرزبانان در کنار ديگر تيم‌هاي امدادي در حال جست‌وجو هستند.به گفته وي تمامي امکانات و تجهيزات براي تسريع در عمليات جست‌وجو نيز به محل سانحه اعزام شده‌ است.فرمانده مرزباني تاکيد کرد که جغرافياي جنگلي و مرتفع منطقه و همچنين وضعيت آب و هوايي بسيار مه‌آلود همراه با بارش باران روند جست‌وجو را سخت کرده است.
منصوري:
دو نفر از بالگرد با ما ارتباط گرفتند
9:30 شب: در اين شب پر استرس معاون اجرايي رئيس‌جمهور در گفت‌وگويي تلوزيوني  اعلام کرد  که با يکي از سرنشينان بالگرد رئيس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان مي‌دهد ميزان سختيِ حادثه خيلي بالا نبوده است؛ چون دو تن از افراد در چند نوبت با ما ارتباط گرفتند.
افزايش نيروهاي امدادي
در محل سانحه
9:35شب: ستاد ملي مديريت شرايط اضطراري هلال‌ احمر در اطلاعيه‌ شماره 2 خود، آخرين اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئيس‌جمهوري را اعلام کرد: «تقويت تيم‌هاي امدادي و استمرار عمليات جست‌وجو، استفاده از تيم‌هاي امداد کوهستان براي رسيدن به محل حادثه، اعلام آماده‌باش به استان‌هاي مجاور و افزايش نيروهاي امدادي به 240 امدادگر و نجاتگر در منطقه وقوع حادثه» از جمله اقدامات انجام شده بود.
وحيدي:
هنوز به نقطه سانحه نرسيده ايم
10:09 شب: احمد وحيدي خبر داد که منطقه داراي شيب‌ تند و جنگلي است و از سوي ديگر شاهد بارش باران شديد هستيم، دامنه ديد بسيار محدود است و به همين دليل، نيروهاي امدادي متأسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسيده‌اند. وي با اشاره به اينکه ‌نيروهاي امدادي، مردمي، نظامي و بسيج در منطقه حضور وسيعي دارند، تصريح کرد:‌ اميدواريم با دعاي مردم هرچه سريع‌تر به نقطه حادثه برسيم.
حضور نيروهاي
تيپ 25 نزاجا در منطقه
10:17 شب: رزمندگان تيپ 25 تکاور نيروي زميني ارتش براي کمک به جستجوي بالگرد رئيس جمهوري در منطقه آذربايجان شرقي حضور يافتند. پيش از آنها نيز نيروهاي تيپ ويژه صابرين نيروي زميني سپاه نيز عازم منطقه شدند.
پرواز پهباد ديد در شب از ترکيه
10:19 شب: سازمان مديريت بحران ترکيه اعلام کرد: ايران از طريق وزارت خارجه درخواست هليکوپتر جستجو و نجات ديد در شب از کشورمان داشت.  32 پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و 6 وسيله نقليه از مديريت استاني وان و ارزروم براي رسيدن به منطقه حرکت کردند. علاوه بر اين، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از 15 نفر از آنکارا، دياربکر و قونيه در حالت آماده باش هستند.
فعال شدن نقشه برداري ماهواره اي اروپا براي تشخيص محل بالگرد
 
10:27 شب: کميسر اتحاديه‌اروپا در امور بشردوستانه و مديريت بحران اعلام کرد: خدمات نقشه‌برداري ماهواره‌اي اروپا براي پيدا کردن محل سقوط بالگرد حامل رئيس‌جمهور ايران فعال شد.
اعزام تکاوران سپاه اردبيل به منطقه
10:45 شب: سردار سيدعلي تدين فرمانده تيپ 37 حضرت عباس عليه‌السلام استان اردبيل به تسنيم خبر داد که بلافاصله بعد از اعلام خبر حادثه سقوط بالگرد حامل رياست جمهوري تعدادي از تکاوران و رزمندگان عاشورايي تيپ 37 به محل حادثه اعزام شدند.
صحبت با امام جمعه تبريز
بعد از سانحه
11:20 شب: مهدي صفري معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه نيز در گفتگو با شبکه خبر سيما در شرح ماجراي سانحه بالگرد رئيس جمهور گفت: در ابتدا تماسي با امام جمعه محترم داشتيم دو بار موفق به صحبت شدند که ايشان گفته بودند حالشان کمي بد است و صداي آمبولانس‌ها را مي‌شنوند.
استفاده سپاه از منورهاي مه شکن
11:25 شب: سپاه پاسداران علاوه بر اعزام يگان‌هاي استاني و تيپ ويژه صابرين براي عمليات جستجو، با توجه به شرايط جوي منطقه و مه شديد، از منورهاي مه‌شکن براي يافتن رئيس جمهور و همراهان وي استفاده کرد.
اعزام هواپيما، بالگرد و 50 نيروي امداد از روسيه
00:35 بامداد: ايگور لويتين دستيار ويژه رئيس‌جمهور روسيه بامداد دوشنبه در تماس مجدد با محمد مخبر معاون اول رئيس جمهور گفت: با دستور رئيس جمهور روسيه تا ساعتي ديگر دو فروند هواپيماي پيشرفته با بالگردهاي ويژه به همراه 50 نيروي امداد حرفه اي کوهستان به تبريز اعزام خواهد شد.
عمليات امداد ونجات در تهِ درهِ محل حادثه سقوط بالگرد
1:58 بامداد:  رئيس جمعيت هلال احمر، در آخرين مصاحبه خود در ارتباط با فعاليت تيم‌هاي امداد و نجات در محل حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهور گفت: با توجه به برآوردها و مستنداتي که به دست آورديم سعي کرديم محلي که بيشترين احتمال را دارد بالگرد دچار حادثه شده باشد در حال جست‌وجو آنجا هستيم و در تهِ درهِ کار جست‌وجو را انجام مي‌دهيم.
شناسايي نقطه احتمالي
محل سانحه بالگرد رئيسي
04:01 صبح: طبق آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته بالگرد رئيس جمهور در روستاي طويل دچار سانحه شده است. پهپاد آکينجي ترکيه يک نقطه حرارتي که احتمالا متعلق به محل سقوط بالگرد است را تشخيص داد و اطلاعات مربوطه را به طرف ايراني ارسال کرد. هم‌اکنون چند تيم عملياتي از نيروهاي مسلح، هلال احمر و مردمي در حال عزيمت به اين روستا هستند.
اعزام 73 تيم امدادي به طويل
04:46 صبح: با توجه به شناسايي 2 نقطه حرارتي توسط پهپاد ترکيه‌اي در روستاي طويل،  73 تيم  امدادي هلال‌احمر به سمت محل احتمالي فرود بالگرد حامل رئيس جمهور و همراهانش در حرکت هستند.  شرايط جوي منطقه، مه‌گرفته و باراني بوده و عمليات جست‌وجو با وجود شرايط سخت و کاهش ديد در منطقه و همچنين مخاطرات محيطي از سوي تيم‌هاي امدادي ادامه يافته است.
تيم هاي اعزامي
در مختصات اعلامي پهپاد
4:57 صبح: راضيه عاليشوندي معاون بين الملل جمعيت هلال گفت: تاکنون دو نقطه که اعلام شده بود مورد بررسي قرار گرفت که متأسفانه آثاري شناسايي نشد.
لاشه بالگرد رئيس جمهور پيدا شد
05:42 صبح: ‌لاشه بالگرد در‌ ارتفاع يک تپه پيدا شد و نيروهاي امدادي به سمت محل دقيق سانحه رفتند. پيرحسين کوليوند رئيس جمعيت هلال احمر نيز با تأييد پيدا شدن بالگرد رئيس جمهور گفت: ‌شرايط بالگرد خوب نيست و در دو کيلومتري بالگرد هستيم.
آثاري از زنده بودن
سرنشينان بالگرد مشاهده نشد
6:45 صبح: پيرحسين کوليوند رئيس جمعيت هلال احمر با اشاره به حضور نيروهاي امدادي در محل حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهور گفت: با کشف محل بالگرد سانحه ديده آثاري از زنده بودن سرنشينان بالگرد مشاهده نشده است.
تأييد شهادت رئيس جمهور
و هيات همراه
8 صبح: سرتنجام صبح دوشنبه با پيدا شدن بالگرد سانحه ديده، شهادت آيت‌الله رئيسي و هيأت همراه تأييد شد.

نظر شما