شناسهٔ خبر: 66771678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ملت ایران هر بار مانند ققنوسی جاوید از خاکستر اندوه برخاسته است

بُهت و بغض سیاسیون از عروج شهادت‌گونه ابراهیم رئیسی و همراهانش +جدول

جمعی از شخصیت‌های سیاسی و مقامات کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت ابراهیم رئیسی و هیأت همراه او را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هنوز خبر شهادت حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیسی و سه خلبان کادر پرواز، سرخط اصلی خبرها نه در ایران که در جهان است.

با قطعی شدن شهادت رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراهش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. در بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب آمده است: «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی شد. در این حادثه‌ سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می گویم.»

همچنین در این میان، چهره‌های سیاسی هر کدام با انتشار پیام‌هایی به این خبر تلخ واکنش نشان دادند.

علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب در پیامی نوشت: «حادثه تأثرآور شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام جمعه بزرگوار تبریز و وزیر خارجه تلاشگر و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان رحمت واسعۀ الهی را خواستارم. إن‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است. محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانوادۀ محترم عزیزان، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.»

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در پیامی نوشت: «حافظه تاریخی ایران عزیز امروز یادآور حوادث و رخدادهایی به مانند وقایع تروریستی هفتم تیر ماه و هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شخصیت‌های برجسته کشور از جمله شهیدان رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر محبوب و مردمی وقت کشور و نیز آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و امت است که با الطاف خداوندی بر خلاف خواست دشمنان خبیث انقلاب و نظام، تقویت وحدت و اتحاد ملی و تولید سرمایه و اراده قدرتمند و نافذ برای تداوم انقلاب و گشایش دروازه‌های پیشرفت ایران عزیز را رقم زد. سبک و سیره عملی رئیس جمهور شهید که به گوهر تقوا ،اخلاص ،ساده زیستی ،عدالت طلبی، فساد ستیزی، توکل به خدا و ولایتمداری مزین است، زیست تراز سبک زندگی و مدیریت علوی را برای آحاد شیفتگان خدمت بی‌منت و صادقانه به ملت معنا بخشید و پرچم ایثار و جان دادن در "خیمه ولایت" و "میدان خدمت" را در این سرزمین همچنان برافراشته و راهنمای ایرانیان در آینده پیش رو قرار داده است.»

عبدالحسین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، هم در پیامی نوشت: «شهادت خادم الرضا علیه السلام و خدمتگزار ملت ایران اسلامی، آیت‌الله رئیسی ، آیت الله آل هاشم، امام جمعه ونماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی، دکترحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی ، تیم ایثارگر حفاظت و کادر خدوم پرواز و سایر همراهان ایشان را به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و ملت بزرگوار ایران تسلیت می‌گویم. بی‌تردید تلاش‌ها، فعالیت‌ها و دلسوزی‌های جهادی این مرد انقلابی در تاریخ انقلاب اسلامی ما و پیش و بیش از آن در نزد خداوند متعال خواهدماند.»

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم در پیامی نوشت: «مخلص و مظلوم بود و مخلص و مظلوم شهید شد، و انا ان شاءالله بهم لاحقون.»

* اهم واکنش‌های چهره‌های سیاسی را به شهادت ابراهیم رئیسی در جدول زیر بخوانید؛

ردیف

نام/ سمت

واکنش‌ها

1

علی لاریجانی/ مشاور رهبر انقلاب

حادثه تأثرآور شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام جمعه بزرگوار تبریز و وزیر خارجه تلاشگر و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان رحمت واسعۀ الهی را خواستارم. إن‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است. محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانوادۀ محترم عزیزان، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.

2

سرلشکر محمدحسین باقری/ رئیس ستادکل نیروهای مسلح

* "مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا"

* شهادت "حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور محبوب و مردمی ایران اسلامی و همراهان ایشان در سانحه بالگردی در مسیر خدمت به ملت و کشور، مقارن با سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای، خانواده‌های مکرم شهیدان و آحاد مردم شریف و قدرشناس تبریک و تسلیت می‌گویم.

* تاریخ پرشکوه و پر مخاطره انقلاب شکوهمند اسلامی همواره شاهد رخدادهای تلخ و شیرین و فراز نشیب‌های فراوانی بوده که هر یک در تحکیم انسجام و وحدت ملی برای مردمان این سرزمین پیام‌های الهام‌بخش و قوت‌آفرینی در راه پیشروندگی انقلاب و کشور به سمت اهداف آرمانی داشته است و عبور عزتمندانه و پیروزمندانه ایران مقتدر از میان حوادث بهت‌آوری چون شهادت شهیدان رجایی، باهنر و آیت الله دکتر بهشتی را یادآور می‌شود.

* بی شک این رخداد غم‌انگیز به فضل الهی با تقویت وحدت، همبستگی و یکپارچگی ملی، خدمتگزاران و کارگزاران نظام را برای تداوم راه و مسیر پرافتخار و عزت آفرینی که سیدالشهدای خدمت به ملت به ودیعت نهاده است را مصمم‌تر می‌سازد.

3

سردار حسین سلامی/ فرمانده کل سپاه پاسداران

* در سالروز فرخنده میلاد حضرت علی بن موسی الرضا ( علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ) امام رئوف و مهربان ، ملت شریف و نجیب ایران اسلامی شهادت مظلومانه " خادم الرضا (ع) "، حماسه ساز میدان پیشتازی خدمت بی‌منت به ملت و مملکت، "حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی" و شهیدان گرانقدری را شاهد است که هر یک در زمره نمادهای زرین و تابناک وفاداری و فداکاری صادقانه پای کار انقلاب ، نظام و میهن اسلامی در تاریخ این سرزمین ماندگار و جاودانه شدند.

* حافظه تاریخی ایران عزیز امروز یادآور حوادث و رخدادهایی به مانند وقایع تروریستی هفتم تیر ماه و هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شخصیت‌های برجسته کشور از جمله شهیدان رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر محبوب و مردمی وقت کشور و نیز آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و امت است که با الطاف خداوندی بر خلاف خواست دشمنان خبیث انقلاب و نظام، تقویت وحدت و اتحاد ملی و تولید سرمایه و اراده قدرتمند و نافذ برای تداوم انقلاب و گشایش دروازه‌های پیشرفت ایران عزیز را رقم زد.

* سبک و سیره عملی رئیس جمهور شهید که به گوهر تقوا ،اخلاص ،ساده زیستی ،عدالت طلبی، فساد ستیزی، توکل به خدا و ولایتمداری مزین است، زیست تراز سبک زندگی و مدیریت علوی را برای آحاد شیفتگان خدمت بی‌منت و صادقانه به ملت معنا بخشید و پرچم ایثار و جان دادن در "خیمه ولایت" و "میدان خدمت" را در این سرزمین همچنان برافراشته و راهنمای ایرانیان در آینده پیش رو قرار داده است.

4

سردار اسماعیل قاآنی/ فرمانده سپاه قدرس

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

5

سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی زاده/ فرمانده نیروی هوافضای سیاه پاسداران انقلاب اسلامی

* سربلندی، ایران، اسلامی مرهون مجاهدت علما و فرزندان برومندی است که در مکتب انسان ساز اسلام درس عشق و ایثار آموخته‌اند و با شهامت و رشادت در صحنه‌های انقلاب اسلامی حماسه آفرینی می‌کنند و یک ملت را در طول تاریخ سربلند و بلند آوازه می‌نمایند.

* شهادت خادم الرضا سید شهیدان اهل خدمت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و جمعی از همراهان انقلاب اسلامی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

* حادثه دلخراش سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی و همراهانشان، مایه تأثر شدید همگان گردید.

* از خداوند قادر متعال علو درجات برای این شهیدان خدمتگزار و مخلص مسئلت می‌نمایم و امیدوارم در اعلا علیین با خوبان درگاهش محشور و صبر و بردباری و سکینه قلبی به خانواده بزرگوار آنان و ملت شهید پرور ایران عطا فرماید.

6

سرتیپ پاسدار محمد پاکپور/ فرمانده نیروی زمینی سپاه

* شهادت پاداش بزرگ مردان سختکوش است که مخلصانه, سرمایه ارزشمند عمر و مطاع جان خویش را در طریق ادای تکلیف و کسب رضای الهی در طبق اخلاص نهاده‌اند.

* خبر غم انگیز شهادت پرافتخار رئیس جمهور انقلابی و خستگی‌ناپذیر ایران اسلامی و جمعی از مسئولین و خدمتگزاران به مردم و نظام و انقلاب، در سالروز ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام موجب تالم و تأثر فراوان گردید.

* اینجانب با قلبی آکنده از غم و اندوه، ضایعه بزرگ شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور مردمی، انقلابی و محبوب ایران اسلامی، جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی و جمعی از مسئولین عزیز خدمتگزار همراه ایشان در حین انجام وظیفه و تلاش بی‌وقفه برای اعتلای کشور را به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و امت شهید پرور ایران عزیز اسلامی تسلیت عرض نموده، علو درجات ایشان و سایر شهدای گرانقدر این حادثه، شکیبایی و سلامتی خانواده‌های معظم شهدا، طول عمر با برکت فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، پیشرفت و سربلندی مردم قدرشناس و اقتدار روز افزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

7

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی/ فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

* من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظرو ما بدلوا تبدیلا

* در قاموس سالکان الی الله و اهالی خدمت و ایثار، رزقِ لایحتسبِ سعادت و شهادت، بالاترین پاداش است.

* شهادت ریاست محترم و محبوب جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله رییسی، نماینده مخلص و مردمی مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی حضرت آیت الله آل هاشم، وزیرانقلابی و جهادی امور خارجه دکتر امیر عبداللهیان، استاندارمتعهد و متدین دکتر مالک رحمتی، سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی موسوی، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش، سرگرد فنی بهروز قدیمی و جواد مهرابی با گنجینه‌ای ارزشمند از خدمت به مردم، اگر چه داغی سنگین بر دل ملت شریف ایران سربلند اسلامی است، اما مردم بزرگ کشورمان، درس آموز مکتب اسلام و تعالیم دینی و آبدیده حوادث و آزمونهای بزرگند وبا توکل به خدای متعال و هدایت هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی و اهتمام رهروان راستین آن شهیدان والامقام، در جای جای کشورمان، با روحیه جهادی، مسیرمتعالی آن بزرگواران را در پیشرفت و تعالی کشور صاحب الزمان ارواحنا فداه، ادامه خواهد داد.

* تسلیت فراق رییس جمهور خدمتگزار، صادق الوعد و خستگی ناپذیر وجهادگران خدوم، ازسوی آحاد ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب برحقشان، حضرت امام خامنه‌ای عزیز که سایه پربرکتشان مایه امید و حرکت در سختترین شرایط بوده و همچنین به ملت شریف و بصیر ایران که همواره قدردان ایثارگران جبهه خدمت به محرومانند.

8

علی شمخانی/ مشاور سیاسی رهبر انقلاب

شهادت تسلیت باد

ناباورانه است لیکن تقدیر الهی اینچنین رقم خورد

فقدان این عزیزان؛

ریاست محترم جمهور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رئیسی، سخت کوش و مجاهد و خستگی ناپذیر، روحانی مردمی و دوست داشتنی

رفیق قدیمی ام؛ آل هاشم که الحق از تبار آن آل بود

دوست و برادر گرامیم؛ حسین امیر عبداللهیان که میدان و دیپلماسی را عملا و هنرمندانه در هم آمیخت

استاندار معزز و گرامی، برادر پاسدار موسوی؛ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، هماره تکیه گاه همچون کوه ملت عظیم الشان ایران، تسلیت عرض می کنم.

9

احمد جنتی/ دبیر شورای نگهبان

شهادت رئیس جمهور جهادی و انقلابی؛ خادم الرضا(ع) آیت الله آقای حاج سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج «علیه آلاف التحیة و الثناء» اگر چه پاداش خدمات و تلاشهای شبانه روزی ایشان نزد پروردگار متعال بود، ولی موجبات تأثر و تألم مردم ایران و آزادگان جهان که دل در گرو نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند را فراهم آورد. این رئیس جمهور خدوم و خستگی ناپذیر در تمام عرصه هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خدمتگزاری مشغول بود نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی بود و در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید و با شهادت در راه خدمت رسانی به این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت نائل آمد و مصداق آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» گردید.

10

آیت‌الله سیستانی/ مرجع تقلید شیعیان

(إنا لله وإنا الیه راجعون)

خبر درگذشت جناب حجة الإسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید.

ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌های داغ‌دار، از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.

ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.

11

آیت الله حسین مظاهری/ مرجع تقلید

* سانحۀ هولناک هوایی که منجرّ به عروج شهادت‌گونۀ رییس‌جمهور خدمت‌گزار و پرتلاش، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و نیز وزیر محترم امور خارجه و امام‌جمعۀ مکرّم تبریز و استاندار گرامی آذربایجان شرقی و سایر همراهانشان، در حین خدمت گردید، موجب تأسّف و نگرانی است و امید است لطف و عنایت خاصّ خداوند سبحان و استقامت و وحدت ملّت بزرگوار ایران این حادثۀ ناگوار را جبران فرماید.

* رییس محترم جمهور، شخصیّتی متواضع و مردمی و پرکار بود که همواره شوق خدمت به ملّت را داشت و در این مسیر، تمام توان خود را مصروف نمود و ان‌شاءالله تعالی این تلاش صادقانه و صمیمانه در کارنامۀ ایشان در پیشگاه خداوند متعال و اولیاء حق«علیهم‌السّلام» به نحو احسن، مورد قبول و عنایت واقع گردد.

* ضمن عرض تسلیت به ملّت شریف ایران و مقام معظّم رهبری و خصوصاً به همۀ بازماندگان و خانواده‌های داغدار، از خداوند رحمان و رحیم، رحمت و رضوان و حشر با حضرت علی‌بن موسی‌الرّضا«علیه‌السّلام» را برای آن مهاجران خدمت‌گزار و نیز صبر و اجر و تسلّا برای خاندان‌های مُصاب را مسألت کرده و امید است میهن اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، با امداد و دعای مستجاب حضرت بقیة‌الله‌الاعظم«ارواحناله‌الفداء» از این حادثۀ پرتلاطم و دورۀ اضطراب، با پایمردی و هوشیاری و انسجام ملّی، عبور نموده و به آرامش و سربلندی و نیک‌بختی و صلاح و سداد الهی نائل آید. ان‌شاءالله تعالی.

12

آیت‌الله جعفر سبحانی/ مرجع تقلید

* ضایعه جانگداز شهادت رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران حجة‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی (قدس سره)، و هیأت همراه، دلهای بیدار را تکان داد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.

* آن عزیز از دست رفته انسانی فداکار و پرتلاش بود که به شهادت همگان وقت خود را در دوران ریاست جمهوری بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی وقف نمود و بحمدالله تا آنجا که شرائط اجازه می‌داد موفقیت بالایی داشت.

* اینجانب شهادت ایشان و هیأت همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم، و جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان و دکتر رحمتی استاندار تبریز را به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و ملت سرفراز ایران و خانواده های معزز آنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم.

13

زهرا مصطفوی/ فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

* اینجانب عروج شهادت گونه رئیس جمهور خدوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی را که به واقع با تمام وجود توجهش به کار برای مردم بود، به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله و ملت غیرتمند ایران عزیز و خانواده ایشان تسلیت عرض می کنم و برای همه این عزیزان علو درجات را از خداوند منان خواستارم.

* برخود لازم میدانم همچنین یاد و نام وزیر خارجه مجاهد و حامی فلسطین عزیز جناب آقای دکتر و سایر همراهان را گرامی بدارم و شهادت این عزیزان را به خانواده های مکرمشان عرض تسلیت داشته باشم.

* اگرچه فقدان این خادمان ضایعه ای جبران ناپذیر است اما تاریخ انقلاب اسلامی ایران مملو از ایثار و جانفشانی خدمتگزارانی بوده است که پرچم پیشرفت انقلاب را در دو عرصه داخلی و خارجی به اهتزاز درآورده و پس از این نیز به دست خدمتگزاران دیگری به یمن وجود پر برکت و با صلابت ولی فقیه حضرت آیت الله خامنه ای، اعتلا خواهند بخشید. ان شاءالله

14

مولوی عبدالحمید/ امام جمعه اهل سنت زاهدان

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور که منجر به درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیئت همراه شد، موجب تأثر و تألم گردید.

بنده ضمن تسلیت این حادثۀ ناگوار به رهبری، ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدیده، برای جان‌باختگان این حادثه مغفرت و برای بازماندگان اجر و صبر از بارگاه الهی مسئلت دارم.

15

صادق آملی لاریجانی/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

* ارتحال شهادت گونه و مظلومانه رئیس‌جمهور محترم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان‌شان در پی حادثه سقوط بالگرد در ورزقان غمی جانکاه بر امت و ملت ایران اسلامی رقم زد.

* مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمت‌گذاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال های خدمت در قوه‌قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

* از حق متعال مسئلت دارم همان‌گونه که در عرصه‌های مختلف عنایات خاصه خویش را بر نظام اسلامی و مردم عزیز ارزانی داشته است، در این حادثه اخیر هم با الطاف رحیمانه خویش ملت شریف و بزرگ ایران را مورد امتنان ربوبی قرار دهد و آن خادمان عزیز پرتلاش را در جوار رحمت خویش متنعم سازد.

16

علی اکبر ولایتی/ مشاور رهبر انقلاب

* حادثه ای تلخ که باعث از دست دادن عزیزانی شد که همه عمر خود را صرف خدمت صادقانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شجاع ایران کردند.

* اینجانب سالهای متمادی و طولانی از جمله در هیئت امنای آستان مقدس حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع)، از نزدیک افتخار آشنایی با آن شهید بزرگوار، دکتر رئیسی را داشته و از نزدیک شاهد اخلاص، صفای باطن و شوق خدمتگزاری او در تمام این دوران بودم که در مسئولیت های مختلف متبلور بوده است و از دست دادن ایشان، ضایعه بزرگی خواهد بود.

* تلاشهای شبانه روزی همکارم شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان در سنگر وزارت خارجه که بی تردید تلاش فراوانی را در این سالها از خود به نمایش گذاشت و ثمرات زیادی در حوزه دیپلماسی به ویژه در جبهه مقاومت به ارمغان آورد و همچنین امام جمعه محبوب، مردمی و ولایت مدار تبریز که طی این سالها شاهد کار و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر وی در رفع مشکلات و دغدغه های مردم اصیل و غیرتمند خطه آذربایجان بوده ایم تاسف برانگیز بوده است و البته تلاش ها و ایثارگری های این مجاهدان فی سبیل الله در نزد خداوند و ائمه اطهار(ع) ثبت و ضبط خواهد ماند.

17

احمد وحیدی/ وزیر کشور

* رییس جمهور خدمتگزار ملت ایران و همراهانشان به آرزوی دیرینه خود رسیدند و به خیل شهدا پیوستند.

* سیدالشهدای خدمت و خادم الرضای ملت ایران مسیر خدمت را با اخلاق، اخلاص، مردم داری و پرتلاش پیمودند و مصداق «عاش سعیدا و مات سعیدا» شدند که در یاد و خاطر ایرانیان همیشه ماندگار خواهد بود.

* ملت ایران در عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی و بحران‌های مختلف همچون شهادت شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر نشان داده‌اند که با انسجام، وحدت و همدلی تحت رهبری امامین انقلاب از حرکت به سوی هدف الهی خود باز نخواهد ایستاد و فرزندانشان در دولت مردمی حضرت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی نیز با تبعیت از فرمان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، لحظه ای در خدمت گزاری و انجام وظایف خود درنگ نخواهد کرد.

* اینجانب با کمال تاسف و اندوه فراوان شهادت رییس جمهور انقلابی ایران اسلامی، وزیر امور خارجه مجاهد و حامی جبهه مقاومت، امام جمعه مخلص، با اخلاق و بصیر تبریز، استاندار جوان و جهادی آذربایجان شرقی و سرتیم فداکار حفاظت رئیس‌جمهوری و همراهان را به محضر بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و خانواده‌های معزی تسلیت عرض می کنم و اطمینان می‌دهم همگام با استانداران و مجموعه وزارت کشور، راه این شهدای عزیز در خدمت به مردم شریف ایران را با توان مضاعف ادامه دهیم.

18

غلامعلی حدادعادل/ مشاورعالی رهبر انقلاب

از تو با مصلحت خویش نمی‌پردازم

همچو پروانه که می‌سوزم و در پروازم

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور پرتلاش و دلسوز که شخصیتی معنوی و مردمی داشت در دفاع از اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی سر از پا نمی‌شناخت و هرگز به مصلحت شخصی خود نمی‌اندیشید، سرانجام پروانه‌وار در راه خدمت به مردم و کشور به شهادت رسید.

فقدان تلخ و دردناک ایشان و همراهان ارجمندشان را به حضرت بقیه‌الله‌الاعظم و مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت می‌گویم و برای همگان در تداوم بخشیدن به راه شهیدان از خداوند طلب توفیق می‌کنم.

19

محمود احمدی‌نژاد/ رئیس جمهور در دوره‌های نهم و دهم

حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای رییسی رییس جمهور، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذربایجان شرقی ، کادر پروازی و تیم حفاظت را به مقام معظم رهبری ، همکاران ایشان در دولت، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می نمایم.

20

علی مطهری/ نماینده ادوار مجلس

* از دیروز که خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور منتشر شد، نگرانی شدید در همه اقشار مردم به وجود آمد و حتی رقبای سیاسی هم با نگرانی این وضعیت را دنبال می‌کردند.

* آیت الله رئیسی بالاترین مقام اجرایی کشور دارای شخصیتی متواضع و برای مردم احترام قائل بودند و در بین مردم می‌رفتند و نسبت به حق آنها حساس بودند.

* آیت الله رئیسی شخصیتی ساده زیست و دوست داشتنی است، انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون حوادث اینگونه بسیار دیده است؛ از شهادت شهید مطهری که امام (ره) خیلی به ایشان امید داشتند و شهادت ۷۲ تن، شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر و شهادت مرحوم شهید محلاتی که اتفاق افتاده، اما این حوادث نمی‌تواند آسیبی به انقلاب بزند و تزلزلی در نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند چون مردم اساس انقلاب را دوست دارند و حافظ انقلاب خواهند بود.

* همان طور که رهبر انقلاب در مورد این حادثه فرمودند که اختلالی در امور کشور به وجود نخواهد آمد. روال اداره کشور بر آهنگ خود استوار بوده و قانون اساسی تکلیف را روشن کرده است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

* در این سانحه شخصیت بزرگی چون حجت الاسلام آل هاشم که شخصیت مردمی و محبوب بود را از دست دادیم همچنین حسین امیر عبداللهیان شخصیت محبوب و مردمی بود که امید است مردم ما این شرایط حساس را درک کنند و بر فعالیت خود بیفزایند.

21

محسن رضایی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

* رئیس جمهور مجاهد، خدوم، خستگی ناپذیر و خادم الرضا آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی در سالروز میلاد مولای خود، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا با سرافرازی، پاداش عمری تلاش و مجاهدت در راه خدمت به اسلام را دریافت کند.

* حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

* اینجانب که سالها با ایشان مراودت داشته و طی سه سال اخیر از نزدیک در کنار ایشان بودم، عشق و فداکاری کم‌نظیر به نظام، رهبری و مردم، و تلاش خستگی ناپذیر ایشان را شاهد بودم.

* شهادت رئیس جمهور مردمی آیت الله رئیسی، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه مردمی تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس جمهور و سایر همراهان ایشان را به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف و قدرشناس ایران و به عموم خانواده‌های ارجمندشان صمیمانه تبریک و تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق برای آن عزیزان، حشر با سالار شهیدان و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر طلب می‌کنم.

22

محمدباقر نوبخت/ دبیرکل حزب اعتدال و توسعه

قال الله تعالی :

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

با غمی عمیق ، درگذشت شهادت گونه خادم الرضا ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی ، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب مردم غیور تبریز ، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امورخارجه ، استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان خدوم را در سالروز مسعود ولادت امام رئوف حضرت رضا سلام الله علیه را محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، مردم پرعاطفه و خانواده صبور ان شهید ، تسلیت عرض می کنم.

23

محمود واعظی/ رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه

بسم الله الرحمن االرحیم

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

به گواه قرآن ، «شریفترین و بالاترین نوع ترک دنیا "شهادت"است»

خبر درگذشت شهادت گونه و مظلومانه رییس جمهور محترم و همراهانشان خصوصا , حضرت آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب مردم غیور تبریز ، برادر گرانقدر و دیپلمات عزیزم دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر تلاشگر امور خارجه ، استاندار محترم آذربایجان شرقی موجب تالم و تاثر مردم فهیم واینجانب شد.

با تالم وسیع ، رخ داد این ضایعه دلخراش را محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، خانواده های مکرم و معزز شهدای این سانحه و ملت نجیب و شریف ایران صمیمانه تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال ، علو درجات و غفران و رحمت واسعه الهی را برای شهدای راه خدمت مسئلت می نمایم.

24

سعید جلیلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

* مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

* هم‌زمان با ولادت امام هشتم علیه‌السلام، خادم آن حضرت و رئیس جمهور محبوب ملت ایران پس از سال‌ها مجاهدت به شهادت رسید.

* تلاش مستمر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به ملت شریف ایران، سرمایه گران‌سنگ ایشان در پیشگاه خداوند متعال است.

* بی‌گمان جمهور مردم مسیر تعالی و پیشرفتی را که با انقلاب اسلامی انتخاب نموده‌اند، تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با قدرت و شتاب لازم خواهند پیمود.

* اینک ایشان همراه با شهدای بزرگوار، امام جمعه مردمی آیت‌الله آل هاشم، وزیرخارجه خدوم دکتر امیرعبداللهیان، استاندار پرکار دکتر رحمتی، سردار موسوی و عزیزان کادر پرواز مهمان امام هشتم هستند. «وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ»

25

عبدالحسین معزی/ نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

* شهادت خادم الرضا علیه السلام و خدمتگزار ملت ایران اسلامی، آیت‌الله رئیسی ، آیت الله آل هاشم، امام جمعه ونماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی، دکترحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی ، تیم ایثارگر حفاظت و کادر خدوم پرواز و سایر همراهان ایشان را به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و ملت بزرگوار ایران تسلیت می‌گویم.

* بی‌تردید تلاش‌ها، فعالیت‌ها و دلسوزی‌های جهادی این مرد انقلابی در تاریخ انقلاب اسلامی ما و پیش و بیش از آن در نزد خداوند متعال خواهدماند.

* لازم است از تلاش‌های عزیزانم در جمعیت هلال احمر بابت تلاش بی‌دریغ و فداکاری دلسوزانه و فنی‌ای که در این سانحه انجام دادند و تا رسیدن به نتیجه دست از جهاد نکشیدند، تشکر و قدردانی نمایم.

26

عبدالرضا رحمانی فضلی/ وزیر سابق کشور

شهادت و عروج خادمانه و خالصانه مرحوم آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران و آقایان آیت الله سید محمد علی آل هاشم نماینده مقام معظم رهبری در آذربایجان شرقی، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و استاندار آذربایجان شرقی و همراهان ایشان را به حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و سکاندار و آرامبخش دلهای طوفان زده و غمگین، مقام معظم رهبری ، ملت عزیز و شریف ایران و خانواده این شهدای طریق خدمت و صداقت تسلیت می گویم.

27

محمد شریعتمداری/ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

* در سالیان طولانی رفاقت با ایشان، ایمان و اعتماد به خدا، اخلاص، تواضع و آرامش در حوادث را در آن مرد شریف کم نظیر دیدم.

* خداوند در روز ولادت حضرت علی بن موسی الرضا ع این شهید بزرگوار و سایر شهدای همراهش، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و سایر همراهان را در جوار رحمتش با امام رئوف ع محشور فرماید.

* با اینکه این حادثه تلخ، دردناک و فقدانی عظیم است، اما جمهوری اسلامی ایران در طول حیات با برکت خود با حوادث بسیار سختی روبرو بوده است و این کشور امام رضا ع از تمام آن‌ سختی ها با پایمردی ملت شریف ایران ، به سلامت عبور کرده است. امروز نیز با حضور و تدبیر رهبری معظم انقلاب و انسجام اجتماعی و اتحاد مردمی، از سختی این ایام نیز عبور خواهدکرد. ان شاءالله.

* اینجانب شهادت این دولتمرد بزرگ و همه همراهانش را به امام زمان عج و رهبر معظم انقلاب و خانواده معزز این شهیدان والامقام، تسلیت عرض می کنم و برای همه ملت ایران و دوستداران آن شهیدان عزیز و صبر و آرامش از درگاه ربوبیش مسئلت دارم.

28

علی ربیعی/ سخنگوی دولت دوازدهم

* سالهای مدیدی است که ملت و ایران بزرگ شهدای بسیاری را در راه کشور و خدمت تقدیم کرده است. از شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی تا خدمتگذارانی که در راه خدمت به فیض عظیم نائل آمدند. در تمام این سالها، همدلی عمومی بدرقه راه این عزیزان بوده است.

* اینجانب به سهم خود شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان را ویژه به خانواده‌های مصیبت دیده تسلیت میگویم.

29

مهرداد بذرپاش/ وزیر راه و شهرسازی

خداحافظ حلیم و خستگی ناپذیر و باغیرت،

خیلی زود برای حسن خلق و مردم‌دوستیت دل تنگ می‌شویم.

سید دوست داشتنی و امام‌رضایی من

این قرارمان نبود...

30

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی/ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور

مخلص و مظلوم بود و مخلص و مظلوم شهید شد، و انا ان شاءالله بهم لاحقون

31

انسیه خزعلی/ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

* حادثه سانحه بالگرد که موجب شهادت آیت الله رییسی و همراهان شد را خدمت ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می‌کنم.

* همه ما از این حادثه ناگوار درد و رنج داشته و ناراحت هستیم اما کار را بر روی زمین نمی‌گذاریم و با قوت و قدرت به پیش خواهیم رفت و چالش‌ها را تبدیل به فرصت می‌کنیم.

* به قول شهید عزیزمان سردار سلیمانی باید از هر لحظه استفاده کنیم و از همه آنچه که پیش می‌آید، فرصتی برای ارتقا و رشد انقلاب اسلامی، فراهم کنیم.

32

مسعود پزشکیان/ نماینده تبریز در مجلس

شهادت در راه خدمت به مردم، افتخار است. سنگینی غم شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه، استاندار و دیگر سرنشینان بالگرد وصف نشدنی است. اینجانب ضمن تسلیت به خانواده درگذشتگان، مردم ایران و مقام معظم رهبری؛ از خدا برای شهدا علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل خواستارم.

33

محمدعلی موحدی کرمانی/ عضو مجلس خبرگان

* شهادت حضرت حجه الاسلام والمسلمین رییسی رییس جمهور پرتلاش ، خدوم و مردمی و جناب حجه الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه محبوب و ارزنده تبریز و دیگر همراهان را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و مردم شریف ایران و رهبری معظم و خانواده این عزیزان صمیمانه تسلیت می گوییم.

* رییس جمهور شهید درعمر پربارخود منشاء خدمات فراوان و ماندگار بود . عاش سعیدا ومات سعیدا

* شهید آل هاشم نماد روحانی خلیق ، مردمدار، ساده زیست و دوست داشتنی بود این هر دو بزرگوار از اعضای موثر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بودند و تا لحظه آخر عمر شریفشان جز خدمت به اسلام ، مردم و اعتلای ایران عزیز نیاندیشیدند، نگفتند و نپیمودند.

* ملت شریف و صبور ایران در طول انقلاب اسلامی پیوسته شاهد تلاشها و جانفشانی های خدمتگزاران صادق خود بوده است و بی تردید این مسیر عزتبخش تداوم خواهد داشت و این حوادث کوچکترین خللی در استواری آرمانهای انقلاب و امام و امت و مسیر مقاومت و ولایت پدید نمی آورد.

34

عبدالرضا داوری/ فعال سیاسی اصولگرا

وطنم ای شکوه پابرجا

در دل التهاب دوران ها

کشور روزهای دشوار

زخمی سربلند بحران ها...

خدای سال ۶۰، همان خدای امسال است.

35

علی طیب نیا/ وزیر اسبق اقتصاد

* خبر ناگوار عروج شهادت گونه رییس جمهور خدوم، دولتمردان و خدمتگزاران در حادثه اخیر، مصیبت دردناکی برای آحاد ملت بزرگ ایران و دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که همه‌ ما را در حیرت اندوهناکی فرو برد.

* آیت الله رئیسی، رییس جمهور پر تلاش و دلسوزی بود که در طول دوره مسولیتش با نهایت اخلاص و از خودگذشتگی برای خدمت به مردم و گره گشایی از مشکلات آنان لحظه ای درنگ نکرد و به یقین اجر این تلاش های خالصانه نزد حضرت باری تعالی محفوظ خواهد بود.

* ایران عزیز از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز روزهای سخت و اندوهبار فراوانی همچون شهادت آیه الله بهشتی و ۷۲ یار باوفایش و نیز شهادت دولتمردان مخلص چون شهیدان رجایی و باهنر را تجربه کرده است لکن شهادت آنان نه تنها خللی در حرکت مقتدرانه ملت ایران بوجود نیاورد بلکه همواره موجب تقویت وحدت و انسجام ملی و پشتیبانی مردم قدرشناس از نظام جمهوری اسلامی بوده است.

36

محمدصالح جوکار/ نماینده یزد در مجلس

* حضرت آیت الله رئیسی خادم ملت بود. بنده زمانی که ایشان تولیت آستان قدس بودند نماینده استان یزد بودم، نگاه ایشان در جایگاه تولیت آستان قدس این بود که کرامت امام (ع) باید شامل حال همه ملت ایران شود. یکی از اقدامات خوبی که ایشان داشتند بحث خادمی یاران امام رضا بود که به کل کشور بست دادند.

* ایشان همواره برای مردم و محرومان دغدغه خاطر داشت. می‌توان به ایشان لقب سید محرومان و خادم ملت ایران را داد. در طول این سه سال ریاست جمهوری ایشان حضور آیت الله رئیسی در بین مردم بی سابقه بود. ایشان همواره در کنار مردم بود. یادم هست زمانی که ایشان برنامه هفتم را به مردم ارائه کردند، تاکید داشتند که مبتنی بر مسائل کشور تنظیم شده است. دغدغه خاطر ایشان حل مسائل و مشکلات کشور بود.

37

مصطفی ‏پورمحمدی/ ‏دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز

شهادت رئیس جمهور خدمتگزار و امام جمعه محبوب تبریز و دیگر همراهان تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.

یاد این دو عزیز که استوانه های جامعه روحانیت مبارز بودند، همیشه زنده است. ملت ایران با صبر و توکل به خداوند متعال راه عزت و تعالی را همچنان خواهد پیمود.

38

احمد توکلی/ فعال سیاسی اصولگرا

* کوچ رنج‌آور رئیس‌جمهور متواضع و خدوم جمهوری اسلامی و مسئولان بلندپایه دیگر و خدمه حفاظتی و پروازی به سرای جاوید را به امام مهدی (خداوند در ظهورش شتاب فرماید) و رهبر انقلاب، مردم شریف آذربایجان شرقی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.

*خداوند در کتابش پاداش کسانی را که پا از خانه برون می‌گذارند تا قدمی در راه خدمت به بندگان خدا و مؤمنان به پیامبر (درود خدا بر وی و خاندانش باد) بردارند به گردن گرفته است و وعده گشایش به آنان داده است حتی اگر مرگ‌شان بر خدمت‌شان پیشی گیرد (سوره نساء، آیه ۱۰۰) ما دعا و آرزو می‌کنیم که این بزرگواران مصداق تام مهاجران به سوی خدا و پیامبر باشند.

*خداوندا این میهمانان تازه‌وارد را بر سفره کرامت خویش بنشان و از شراب طهور بدانان بنوشان و شیرینی صبر جمیل را بر عزاداران به‌ویژه خانواده‌های محترم کوچندگان در این حادثه بچشان.

40

علی فلاحیان/ وزیر اسبق اطلاعات

شهادت خادم‌الرضا آیت الله سید ابراهیم ریسی رئیس جمهور مردمی و محبوب و ایت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی اقای دکتر امیر عبد الهیان وزیر امور خارجه و اقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی دیگر همراهان در پی وقوع حادثه سقوط بالگرد را به ساحت مقدس امام عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم ایشان و عموم ملت ایران تسلیت و تعزیت می گویم. از خداوند رحمان برای شهدای این سانحه غفران الهی و علو درجات، صبر جزیل برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم داغدار ایران مسئلت دارم.

41

شورای نگهبان

* حادثه غم‌انگیز شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌آلله آل‌هاشم نماینده ولی فقیه و نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و همچنین دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان ایشان، باعث تاثر و اندوه فراوان شد و همه ملت ایران را داغدار این عزیزان کرد.

* دبیر و اعضای شورای نگهبان ضمن تبریک و تسلیت این حادثه تاسف‌بار به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، ملت غیور ایران اسلامی و همچنین خانواده بزرگوارشان، علو درجات این شهدا را از پیشگاه خداوند متعال مسالت می‌کنند.

* بدون تردید خدمات و زحمات مخلصانه و شبانه‌روزی آیت‌الله رئیسی در داخل کشور و صحنه بین‌الملل که بارها مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است، هرگز از اذهان مردم قدرشناس ایران پاک نشده و به الگویی برای سایر خدمتگزاران بدل خواهد شد.

* برای این خادم امام رضا علیه‌السلام و خدمتگزار صادق مردم و همراهان شهیدشان علو درجات و همنشینی بر سفره کرامت هشتمین کوکب آسمان امامت و ولایت را از خداوند طلب می‌کنیم.

* به مردم شریف ایران اطمینان داده می‌شود که امور جاری کشور بر اساس قانون اساسی پیش خواهد رفت و با هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با هیچ خللی مواجه نخواهد شد و مسیر افتخارآمیز خود را ادامه خواهد داد.

42

مجمع روحانیون مبارز

* حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور پرتلاش و سخت کوش در طول حیات سیاسی و اجتماعی خود با پذیرش مسئولیت های سنگین در حوزه های قضایی و فرهنگی و اجرایی تمام همّ خود را در جهت انجام وظیفه مصروف نمود و در نهایت جان عزیز خویش را در همین راه یعنی خدمت رسانی به مردم و مناطق محروم فدا کرد. و همچنین وزیر امور خارجه آقای دکتر امیر عبداللهیان که سالیان طولانی در بخش های مختلف وزارت امور خارجه با سختکوشی و حسن نیت از هیچ کوششی در جهت ساماندهی به ارتباطات بین المللی کشورمان و دفاع از منافع ملی دریغ نورزید.

* نیز حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی که از زمره عالمان ساده زیست و مردمی و پرکار بود و در فروتنی و مردم داری و تلاش برای حل مشکلات جامعه در میان ائمه جمعه کشور از حسن شهرت برخوردار و به دلیل پرهیز از افراط و تفریط در مسایل سیاسی همچون پدر بزرگوارشان، مورد علاقه و احترام خاص مردم شریف آذربایجان بود و استاندار محترم تبریز و تیم پرواز و حفاظت رئیس جمهور محترم همگی جان عزیزشان را بر سر پیمان الهی خدمت به مردم و کشور و انقلاب اسلامی نهاده به لقاء الله پیوستند خداوند همه این عزیزان را از اجر شهیدان و پاداش محسنین برخوردار نماید.

* مجمع روحانیون مبارز ضمن عرض تسلیت این مصیبت سنگین را به خانواده ها و عموم بازماندگان محترم و ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری، علو درجات آنان را از درگاه الهی مسألت نموده انتظار دارد همگان در این شرایط حساس با حفظ هوشیاری و همدلی، نمونه ای دیگر از وفاداری به آرمان های امام خمینی ( ره) و شهیدان انقلاب اسلامی را در سایه اتحاد و وفاق ملی به نمایش بگذارند.

43

بیانیه شورای وحدت

* ملت ایران در تاریخ خود روزهای پر التهاب و سوگ های متعددی را تجربه کرده و هر بار مانند ققنوسی جاوید از خاکستر اندوه برخاسته و مصمم تر به مسیر خود ادامه داده است. این خاک، داغ هایی جانسوز بسیاری را بر چهره خود به یادگار داشته و میزبان خون های نجیب آزادگانی سرافراز بوده است.

* این ایام، بار دیگر ایران اسلامی داغدار فرزندانی از خود شد که عاشقانه تا دورافتاده ترین نقاط مرزی را مام میهن دانسته و با تاسی بر آموزه های اسلامی و امیرالمومنین علی علیه السلام، حسین گونه با افتخار رنگ شهادت بر نام خود زدند که باور داشتند: والاترین مرگ‌ها شهادت است.

* شورای وحدت حادثه جانگداز شهادت رئیس جمهور محبوب و مردمی، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه، دکتر حسین امیر عبداللهیان، امام جمعه تبریز آیت الله سید محمد علی آل‌هاشم، استاندار استان آذربایجان شرقی دکتر مالک رحمتی و سردار رشید اسلام، سید مهدی موسوی را به امام زمان ارواحنا فداه ، ولی امر مسلمین و رهبر معظم انقلاب اسلامی و آحاد ملت ایران تبریک و تسلیت می گوید.

27215

نظر شما