شناسهٔ خبر: 66770425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین از آمریکا خواست تا از بحران اوکراین به نفع خود استفاده نکند

معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت اعلام کرد آمریکا از درگیری در اوکراین برای ترویج استراتژی ژئوپلیتیک خود استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین از ایالات متحده می‌خواهد که از درگیری در اوکراین برای ترویج استراتژی ژئوپلیتیک واشنگتن استفاده نکند.

او گفت: ما توصیه می‌کنیم که ایالات متحده از بحران اوکراین به نفع خود و به منظور پیشبرد استراتژی ژئوپلیتیک خود استفاده نکند. 

وی همچنین از آمریکا خواست در همکاری‌های دوجانبه پکن و مسکو دخالت نکند. به گفته وی، چین حق دارد با همه کشور‌ها از جمله روسیه همکاری اقتصادی و تجاری عادی انجام دهد و در چنین همکاری‌هایی نباید مداخله شود، نباید تضعیف شود. 

شوانگ افزود: چین همیشه صادرات اقلام دو منظوره را با دقت کنترل می‌کند. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که از حمله به چین، تحقیر و تهمت زدن به جمهوری خلق چین دست بردارد و خواستار پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه و آزار و اذیت بی‌اساس علیه سازمان‌های چینی هستیم. 

پیشتر، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه آمریکا عامل تشدید بحران در اوکراین است توصیه کرد که آمریکایی‌ها به آتش جنگ سوخت نریزند. به گفته وی، آمریکا موضع «جستجوی دشمنان به جای جستجوی صلح» را اتخاذ کرده است. اوهمچنین تاکید کرد که چین آغازگر یا طرف بحران اوکراین نیست، بلکه همیشه در کنار صلح و گفتگو ایستاده است، به مذاکرات متعهد است و فعالانه از ایجاد یک معماری امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی حمایت می‌کند.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما