شناسهٔ خبر: 66769456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

احیای کشت و صنعت مغان، یادگار ماندگار شهید رییسی در مغان

مردم منطقه مغان خاطره خوشی از اقدام شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ابطال واگذاری و احیای مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان دارند چرا که این واگذاری مساله‌دار با تصمیم قاطع و هوشمندانه آیت‌الله رئیسی در دوره ریاست قوه قضائیه ابطال شده و مورد تایید و رضایت مردم منطقه قرار گرفت. مردم منطقه مغان خاطره خوشی از اقدام شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ابطال واگذاری و احیای مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان دارند چرا که این واگذاری مساله‌دار با تصمیم قاطع و هوشمندانه آیت‌الله رئیسی در دوره ریاست قوه قضائیه ابطال شده و مورد تایید و رضایت مردم منطقه قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ شهید آیت‌الله رئیسی در خلال سفر سوم مهرماه سال ۱۳۹۹ به استان اردبیل در کسوت رئیس قوه قضاییه، در پاسخ به طومار ۲۰ هزار امضایی مردم، یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی این استان را محقق کرده و با صدور دستور ۶ ماده‌ای، واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی را پس از بررسی دقیق پرونده ابطال کرد و این سرمایه ملی به دامن بیت‌المال برگشت.

با گذشت نزدیک چهار سال از ابطال واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و ارزیابی اقدامات انجام شده، به جرات می‌توان ابطال واگذاری پرحاشیه این شرکت را جزو یادگارهای ماندگار شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس‌جمهور فقید و شهید راه خدمت در استان اردبیل اعلام کرد.

پس از ابطال این واگذاری از سوی شهید آیت‌الله رئیسی، هیات مدیره جدید این شرکت نیز در تاریخ ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ معرفی شده و از آن تاریخ فرایند احیای این شرکت آغاز و با وجود گذشت نزدیک ۳.۵ سال زراعی، دستاوردهای چشمگیری در این مجتمع تولیدی حاصل شد.

شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی یک سال بعد پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور ایران، در روز ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ و در جریان هشتمین سفر استانی خود در منطقه مغان حاضر شد و از مراحل احیای مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان یک سال از ابطال واگذاری آن به بخش خصوصی و بازگشت آن به بیت‌المال بازدید کرد.

ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان، یادگار ماندگار شهید رییسی در مغان

آن شهید فقید در جریان بازدید از مجموعه کشت و صنعت مغان بر حمایت دولت از پیشرفت و آبادانی این مجموعه بزرگ کشاورزی تاکید کرد و در جریان این بازدید، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشاورزی و اشتغال‌زایی مجموعه کشت و صنعت مغان گفت: دولت خود را موظف می‌داند با حداکثر توان از رونق فعالیت‌ها و افزایش میزان اشتغال در این مجموعه حمایت کند.

وی افزود: هیچ دلیلی برای ایجاد توقف و کُندی در فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت مغان وجود ندارد و دولت از ارتقا و پیشرفت این مجموعه حمایت می‌کند.

شهید رئیسی با بیان این که شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان باید بخشی از ظرفیت‌ها و درآمدهای خود را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال استان و بهبود وضعیت مردم منطقه صرف کند، بر استفاده از همه ظرفیت‌های تولیدی در این مجموعه اقتصادی تاکید کرد.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۷ هزار هکتار، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی هم اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت.

پس از طی مراحل قانونی عاقبت در سال ۹۶ در اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی فرایند واگذاری این شرکت عظیم نیز آغاز شد.

بعد از چهار فقره آگهی، در سال ۱۳۹۷ به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت اقساط ۹ ساله با ۲ سال تنفس و سود ۱۴ درصدی و آورده نقدی یک هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذار به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری از همان زمان به علت طی نشدن فرایند قانونی، تعیین قیمت پایین فروش و نیز نادیده گرفته شدن حقوق بیت المال و منافع ذیحقان و اهالی منطقه با اعتراض مردم مواجه شد.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان در جریان سفر مهر ماه سال ۱۳۹۹ شهید آیت الله رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه به استان اردبیل، بررسی واگذاری کشت و صنعت مغان و تصمیم‌گیری درباره آن به یکی از مهم‌ترین موضوعات این سفر تبدیل شد.

در نهایت شهید آیت‌الله رئیسی با استماع نظرات مسئولان استانی و بررسی کارشناسی موضوع، دستور ۶ ماده‌ای در خصوص بررسی نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان را صادر کرد و همین مساله سرآغازی برای بازگرداندن این شرکت بزرگ به مردم منطقه و رفع برخی مشکلات آن شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با تشریح وضعیت این شرکت پس از ابطال واگذاری گفت: سودآور کردن این شرکت در راس برنامه‌ها قرار گرفته و در ۳.۵ سال گذشته پس از ابطال واگذاری به بخش خصوصی، علاوه بر اجرای طرح‌های احیا و برنامه‌های توسعه، سالانه ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال سود مازاد نیز کسب شده است.

هنگام شکل گیری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان در قبل از انقلاب، تعدادی از مناطق روستایی و قشلاقات عشایر ساکن در منطقه، در محدوده اراضی این شرکت قرار گرفت و همه اراضی موجود توسط شرکت تملک شد.

از آن زمان موضوع واگذاری سهم زمین به عشایر ساکن در محدوده کشت و صنعت به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردمی مطرح شد ولی تاکنون به شکل جدی در این زمینه اقدامی نشد ولی پس از فروش و ابطال واگذاری این شرکت، مساله واگذاری زمین سهم عشایر ساکن در محدوده شرکت از سر گرفته شد.

بر اساس برنامه کاری تهیه شده، روند واگذاری اراضی زراعی و مسکونی ۴۳ روستا و منطقه عشایرنشین محدوده کشت و صنعت مغان آغاز شده و انتقال قانونی زمین‌های داخل مناطق مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست.

این اقدام هر چند با کندی جریان دارد ولی با توجه به این که از مهم‌ترین مطالبات مردمی مندرج در طومار امضا شده ۲۰ هزار نفری ابطال واگذاری این شرکت خطاب به شهید رئیسی بوده، مردم مغان پس از شنیدن خبر شهادت رئیس‌جمهور خود، اکنون آه حسرت و ندای رحمت سر می‌دهند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به آغاز واگذاری بخشی از اراضی کشت و صنعت مغان به عشایر ساکن در محدوده این شرکت پس از پنج دهه برابر تصمیم مراجع قانونی مرتبط افزود: تلاش مدیریت جدید شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان پس از ابطال واگذاری در چند سال گذشته، بر تبدیل اراضی دیم به آبی از طریق جذب منابع مالی و تسهیلات متمرکز شده است.

صمد بهزاد اعلام کرد: بر این اساس عملیات تبدیل شیوه آبیاری غرق‌آبی فعلی به آبیاری تحت فشار در محدود ۷۰۰ هکتار از اراضی این شرکت شروع شده و تلاش برای جذب تسهیلات برای نوسازی و تبدیل اراضی دیم و اصلاح شیوه آبیاری در کشت و صنعت مغان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان و دامپروری اضافه کرد: برای احیای کامل این شرکت، ۲۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه تعریف و تدوین شده است.

مردم استان اردبیل در ماه های اخیر منظر دومین سفر استانی شهید آیت‌الله رئیسی به این خطه بودند که در ادامه خدمات دولت سیزدهم، بار دیگر شاهد اقدام ماندگار دیگر وی در استان خود باشند که متاسفانه در پی حادثه جانسوز روز گذشته، چشم به راه ماندند و بالگرد حامل رئیس جمهور فقید، مردم استان اردبیل را به مقصد آرزوهای خود نرساند.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت‌الله سیّدابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود. وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

حجت‌الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

نظر شما