شناسهٔ خبر: 66768986 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

اقتصاد ایران: عصر خودرو- بعد از تصمیم دولت آمریکا برای افزایش سنگین تعرفه‌ها بر واردات خودروهای برقی چینی، وزیر تجارت کانادا نیز اعلام کرده است که اتاوا اعمال تعرفه‌های جدید بر این خودروها را بررسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، خانم مری نگ که در حاشیه مجمع سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در پرو سخن می‌گفت، ‌تاکید کرد: «به‌‌دقت در حال بررسی این موضوع هستیم و گفت‌وگوهای بی‌پرده‌ای را با شرکای خود در آمریکا انجام داده‌ایم.» دولت بایدن هفته گذشته تعرفه‌های جدید و گسترده‌ای را بر کالاهای با فناوری پاک چینی اعلام کرد، که هدف اصلی آن محصولات نیمه‌هادی، سلول‌های خورشیدی و خودروهای برقی است. تعرفه جدید ایالات متحده بر خودروهای الکتریکی ساخت چین در سال جاری اجرایی خواهد شد و در اثر آن نرخ تعرفه نهایی وضع‌شده از 27.5درصد به 102.5درصد افزایش خواهد یافت. علاوه بر افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی، عوارض واردات سلول‌های خورشیدی هم از 25درصد به 50درصد افزایش خواهد یافت.

کاخ سفید علت اتخاذ این تصمیم را سیاست‌های «غیرمنصفانه» چین و حفاظت از مشاغل در ایالات متحده عنوان کرده است. تصمیم اخیر بایدن به معنی افزودن بر مجموعه عوارض گسترده‌ای است که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و با استناد به گزارش «شیوه‌های تجاری غیرعادلانه چین» بر صادرات آن کشور به آمریکا وضع شد. این تصمیم‌ در پی چندین ماه‌ انتقاد از سوی رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب انتخاباتی جو بایدن اتخاذ شد. ترامپ، بایدن را متهم کرده بود که سیاست‌های محافظه‌کارانه او در برابر چین عملا صنعت خودرو در آمریکا را از بین برده است.

به اعتقاد تحلیلگران، تعرفه‌های وضع‌شده عمدتا جنبه نمادین دارد و انگیزه این تصمیم مقابله با شرایط دشوار سال انتخاباتی است. آمریکا و اتحادیه اروپا، چین را متهم می‌کنند که با قیمت‌شکنی و یارانه‌های دولتی عملا امکان رقابت سالم محصولات غربی با چینی را در بازارهای جهانی از بین می‌برد.کانادا اکنون تعرفه اندک و حدود 6درصدی بر خودروهای چینی اعمال می‌کند. نگ در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است کانادا تعرفه‌های خود بر کالاهای چینی را با ایالات متحده هماهنگ کند، این جمله را تکرار کرد که دولت با مقامات آمریکایی در مورد این سیاست گفت‌وگو خواهد کرد.

به گفته او، تمرکز اصلی کانادا روی تولید خودروهای برقی داخل خاک این کشور است. او همچنین به توافقاتی اشاره کرد که دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، با شرکت‌های خودروسازی هوندا موتور و فولکس‌واگن برای ساخت وسایل نقلیه برقی، باتری‌ها و قطعات مربوطه در انتاریو، پرجمعیت‌ترین استان کانادا، امضا کرده است.
صدای اعتراض

بخش خودروی کانادا تا حد زیادی با خودروسازان آمریکایی ادغام شده است. قطعات و خودروهای تکمیل‌شده و کامیون‌ها به‌راحتی از مرز بین انتاریو و ایالت‌های کلیدی تولید خودرو در آمریکا (میشیگان و اوهایو) به کانادا وارد می‌شوند. در واقع کارخانه‌های چینی سهم بسیار اندکی از بازار خودروی کانادا دارند؛ اما این کشور اخیرا شاهد افزایش واردات مدل‌های ساخت چین تسلا که در شانگهای تولید می‌شوند، بوده است. تعداد خودروهای واردشده از چین به بندر ونکوور کانادا، سال گذشته بیش از پنج‌برابر افزایش یافت و به بیش از 44هزار دستگاه رسید. این شرایط اعتراض‌هایی را در میان برخی از بازیگران صنعت خودروی این کشور برانگیخته است، که می‌خواهند نخست‌وزیر ترودو از کاخ سفید پیروی کرده و برای محافظت از صنعت داخلی تلاش بیشتری انجام دهد.

کانادا در مقایسه با مکزیک، که طی دهه گذشته محل جولان شرکت‌هایی از جمله «بی‌وای‌دی» و گروه خودروسازی «جک» بوده است، بازار نسبتا نوپایی برای خودروهای ساخت چین محسوب می‌شود. در میان کشورهای آسیایی صادرکننده خودروهای برقی به کانادا، ژاپن و کره همچنان دست برتر را دارند. مانند ایالات متحده، وسایل نقلیه الکتریکی بخش نسبتا کوچکی از بازار خودروی کانادا را تشکیل می‌دهند. کانادایی‌ها سال گذشته حدود 185هزار خودروی برقی با باتری و هیبریدی پلاگین را شماره‌گذاری کردند، که افزایشی نزدیک به 50درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد؛ اما این سهم هنوز تنها 11درصد از همه خودروهای جدید شماره‌گذاری‌شده را تشکیل می‌دهد.

پرداخت یارانه دولتی به خریداران، بخشی از تلاش‌ دولت برای افزایش این آمار است. در واقع دولت ترودو یک هدف بلندپروازانه را تعیین کرده است: 60 درصد از همه خودروهای سبک جدیدی که در این کشور فروخته می‌شود باید تا سال 2030 بدون آلایندگی باشد، و این نسبت باید تا سال 2035 به 100درصد برسد. به گفته هاو ویلیامز، لابی‌گر انجمن فروشندگان خودروی کانادا، فروشندگان خودرو در کانادا شاهد حضور فزاینده‌ تسلاهای تولید چین در بازار خودروهای کارکرده این کشور نیز هستند. او انتظار دارد رویکرد سیاستی متفاوت کانادا و ایالات متحده در مورد خودروهای چینی در آینده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. به گفته این فعال حوزه خودرو، سیاستگذاران کانادایی باید برای یک سوال مهم پاسخی مناسب پیدا کنند: اثر رویکرد جدید آمریکا و در نتیجه هجوم برخی محصولات چینی به سایر کشورها بر بازار خودرو کانادا چه خواهد بود؟

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما