شناسهٔ خبر: 66768917 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته خبری علم و فناوری

درمان سرطان با یک ویروس/سفر به مریخ در عرض تنها ۲ ماه

هستی وفایی

اخبار امروز بیشتر تحت تاثیر حادثه سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهوری و همراهان بود و در این راستا پیام‌های تسلیت متعددی نیز از سوی مقامات و سازمان‌ها منتشر شد. سرویس علم و فناوری نیز امروز ۳۱ اردیبهشت متاثر از اخبار این حادثه، اخبار مختلفی از تولیدات داخلی و برگزاری رویداد ایران هلث گرفته تا اکتشافات خارجی و سفرهای فضایی بود که گزیده‌ای از این اخبار را مرور خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت گفت و از آیت‌الله رئیسی  به عنوان پشتیبان استوار زیست‌بوم علم و فناوری کشور یاد کرد. همچنین دکتر مرتضی توکلی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، دکتر حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین پارک فناوری پردیس مراتب تسلیت خود را ابراز کردند.

از اخبار علم و فناوری جهان نیز می‌توان به نقص فنی یک کاوشگر فضایی، پرتاب ۶ گردشگر فضایی در ماموریت بلواوریجین، سفر به مریخ در عرض ۲ ماه و چاپ سه‌بعدی لنزهای تماسی اشاره کرد. علم و فناوری ایران نیز میزبان اخبار دیگری همچون کاهش مصرف آب در بیمارستان‌ها از طریق شیرآلات کم مصرف، ساخت دستگاه پمپ تزریق دارو در ایران و لغو برخی رویدادهای ایران هلث بود.

در ادامه مروری می‌کنیم بر اخباری که تا به این ساعت در سرویس علم و فناوری ایسنا منتشر شده است. برای مطالعه بیشتر هر یک از اخبار کافی است روی تیتر خبر کلیک کنید.

سفر ۲ ماهه به مریخ با موشک جدید ناسا

ناسا با ساخت یک موشک جدید در نظر دارد تا فضانوردان را طی دو ماه به مریخ بفرستد و به زمین بازگرداند.

دستگاه پمپ تزریق دارو ایران‌ساخت شد

گروهی از فناوران یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، موفق به طراحی و ساخت دستگاه پمپ الاستومری برای تزریق کنترل‌شده دارو شدند.

«بلو اوریجین» ۶ گردشگر را به لبه فضا پرتاب کرد

شرکت «بلو اوریجین» پس از حدود دو سال وقفه، شش گردشگر را با موشک «نیو شپرد» به لبه فضا فرستاد.

برخی رویدادهای نمایشگاه ایران‌هلث لغو شد

در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، برخی رویدادهای امروز نمایشگاه ایران‌هلث لغو شدند.

از کاهش تداخلات دارویی با هوش مصنوعی تا درمان تومور مغز با ویروس

تردمیل آبی، درمان تومورهای بدخیم مغز با ویروس، شبکه‌سازی داروخانه‌ها برای دسترسی به داروهای کمیاب و نایاب و پایش علائم حیاتی و تداخلات دارویی با هوش مصنوعی از ایده‌های نوین صنعت سلامت است که از سوی ۷ تیم فناور به سرمایه‌گذاران در رویداد تکنووست معرفی شدند.

درمان امیدوارکننده سرطان با استفاده از ویروس گیاه لوبیا چشم‌بلبلی

پژوهش جدیدی که از ویروس گیاه لوبیا چشم‌بلبلی برای درمان سرطان در موش‌ها استفاده کرده، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است.

کاهش مصرف آب در بیمارستان‌ها از طریق شیرآلات کم مصرف

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور توانسته‌اند با تولید محصولات بیمارستانی کشور را به سمت ایجاد بیمارستان‌های سبز هدایت کنند.

چاپ ۳ بُعدی لنز چشمی با یک رزین جدید ممکن می‌شود

محققان دانشگاه آنگلیا شرقی(UEA) از رزینی رونمایی کردند که می‌تواند نحوه تولید لنزهای چشمی(IOL) را تغییر دهد. این لنزهای مصنوعی به بازیابی شفافیت دید و سایر بیماری‌های چشمی پس از جراحی کمک می‌کنند.

کاوشگر «بپی‌کلمبو» اروپا دچار نقص فنی شد

ماموریت مشترک ژاپن و اروپا برای کاوش سیاره عطارد موسوم به بپی‌کلمبو(BepiColombo) دچار نقص فنی در پیشران شد و ماژول انتقال آن نتوانست نیروی الکتریکی کافی را برای پیشرانش فضاپیما فراهم کند.

آغاز به کار رویداد سرمایه‌گذاری در نمایشگاه ایران هلث

پارک فناوری پردیس در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه «ایران هلث»، رویداد سرمایه‌گذاری «تکنووست» را در حوزه سلامت برگزار ‌کرد.

مصرف گاز ایران ۶ برابر متوسط جهانی

به اعتقاد مهندسان کشور یکی از چالش‌های کشور مصرف بالای انرژی است، به گونه‌ای که بر اساس آمارها سرانه مصرف در بخش صنعت ۱.۵ برابر متوسط جهانی و سرانه مصرف در بخش حمل و نقل ۱.۵ برابر متوسط جهانی و سهم ایران در استفاده از انرژی باد یک صدم درصد نسبت به جهان است.

انتهای پیام

نظر شما