شناسهٔ خبر: 66768160 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

افزایش ۱۲ درصدی دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها در "تنوین"/ شناورکردن نرخ بهره برای اولین بار توسط تامین سرمایه نوین/ تغییر فعالیت صندوق‌ها از تاسیس صندوق‌ها سخت‌تر است

مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: بازار سرمایه تنها زیرساختی است که متولی تامین مالی بلندمدت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، مجتبی عزیزیان، مدیرعامل تامین سرمایه نوین در نشست خبری اظهار کرد: سازوکار‌های مدیریتی ما سازوکار‌های مهندسی بود. ما دنبال این هستیم تا جایی که امکان دارد زیرساخت‌ها را مدیریت کنیم. استقرار سامانه‌های پشتیبانی یکی از اتفاقاتی است که در تامین سرمایه نوین رقم خورده است.

وی افزود: ما روی سلوشن‌هایی کار کردیم که می‌توانند با توجه به شرایط بازار به ما بگویند چه تصمیماتی بگیریم. من اعتقاد دارم توسعه سیستم‌های پشتیبانی تامین سرمایه نوین به عنوان اولین تامین سرمایه‌ای که به سمت این سیستم رفت، بتوانیم نتایج و فواید آن را ببینیم.

عزیزیان بیان کرد: باتوجه به اینکه حجم مجوز‌هایی که سازمان صادر می‌کند زیاد است و اکثر آن‌ها می‌توانند فعالیت تامین سرمایه‌ها را انجام دهند، کسب و کار تامین سرمایه‌ها به دلیل نوع مجوز‌ها فضای چالشی تری می‌گیرد. اتفاقی که در سال گذشته رقم خورد به دلیل افزایش نرخ بهره و متناسب با آن مشکلات بانک‌ها درخصوص اضافه برداشت که بانک‌ها نرخ‌های تعدیلی بالاتری نسبت به نرخ بازدهی رایج در صندوق‌ها می‌دادند نیز به این موضوع دامن زده است؛ بنابراین اگر مقبولیت نرخ بازدهی بانک‌ها را ببنید، متوجه می‌شوید که منابع در بانک‌ها متمرکز شده است. 
مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: علیرغم این اتفاق ما توانستیم برای سال ۱۴۰۲ دارایی تحت مدیریت صندوق را ۱۲ درصد افزایش دهیم. البته هنوز این رشد شروع نشده و در نیمه دوم خردادماه به بهره برداری خواهد رسید. 

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه سیاست ما نسبت به انتشار و مدیریت اوراق در صندوق هاست. زیرا منافع تامین سرمایه بیشتر دیده می‌شد. ما اوراق را منتشر می‌کردیم و به منافع انتشار اوراق می‌اندیشیدیم. بخش محدودتری را برای بازارگردانی می‌گذاشتیم. این طور می‌شد که اوراق در تامین سرمایه با ارزش اسمی بالاتری نگهداری می‌شد. 

عزیزیان افزود: در اوراق چند سیاست تغییر کرد: اوراق منتشر شده در تامین سرمایه را صرفا به صندوق خود نمی‌دهیم. اگر مشاهده کرده باشید ۵۰ درصد اوراق منتشر می‌شود. اوراق موجود در صندوق را با پریمیوم‌هایی که به آن اختصاص دادیم و اوراق قدیمی را با اوراق کیفی و نرخ بالاتر قرار دادیم. وقتی بازار در شرایطی قرار می‌گیرد که نرخ بهره صعودی است، باید دیرش اوراق را کاهش دهیم.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: باید اوراقی که دیرش طولانی تری دارد را کمتر کنیم. ما اولین بار اوراق با نرخ شناور را منتشر کردیم. یکی از مسائلی که در مدیریت ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری کمک می‌کند، شناورکردن نرخ بهره است. این موضوع کمک می‌کند با توجه به شرایط بازار بازده موردانتظار اوراق تغییر کند و ما دیگر مثل بازه‌های گذشته چالش نداشته باشیم. قدمت، شانس توفیق در جذب مشتری و بازدهی را بیشتر می‌کند. اما به دلیل اینکه نرخ اوراق شناور نبوده و با تورم تغییر نمی‌کرد، حتی آن‌هایی که قدیمی بودند، چالش‌های بیشتری داشتند، در حالی که نرخ بهره رفتار صعودی داشته است؛ بنابراین ما شناورکردن نرخ بهره را برای اولین بار در کشور در پیش گرفتیم تا مدیریت ریسک نوسانات نرخ بهره را به شکل مطلوب تری انجام دهیم.

عزیزیان گفت: موضوع مهم دیگر ساخت درآمد، تداوم و استمرار درآمد است. امسال در بخش شناسایی سود نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم. ما مجبور شدیم بخشی از هزینه‌ها را برای اصلاح پورتفوی جاری خود بپردازیم. ما نمی‌توانستیم اجازه دهیم شرایط گذشته ادامه یابد. نکته دیگر این که در شهریورماه ۱۴۰۱، شرکت طی بازه یک هفته معامله سنگینی از طریق اوراق فروش دولتی به سه بانک اقتصاد نوین، ملل و آینده انجام داده است. هزینه متعهد پذیره نویسی این اوراق را یکجا شناسایی کرده و اوراق را به ارزشی بیش از ارزش اسمی فروخته که ۹۷۲ میلیارد تومان منافع یکجا داشته است. 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بانک‌ها برای تامین تجهیز کسری و تامین ۳ درصد اوراق با تامین سرمایه‌ها تعامل کردند و منافع را انتقال دادند. اگر این ۳ درصد دائمی نبوده و یک بار اتفاق می‌افتد. 

مدیرعامل "تنوین" توضیح داد: در موضوع شناسایی سود مهم است که هم ریسک‌ها را در نظر بگیریم و هم رفتار ما در شناسایی سود طوری باشد که مباحث آتی را نیز در نظر بگیریم. سیاست شناسایی سود منتهی به دوره یک ساله می‌شود. سیاست ما در تامین سرمایه نوین این نبوده و هر سیاستی که در انتشار اوراق داشتیم نیز در موضوع مدیریت دارایی‌ها اعمال کردیم. نماد این است که ما به مباحث بلندمدت فکر می‌کنیم. در سال گذشته حتی اوراق کمتری منتشر کردیم. در سال گذشته متوسط نرخ انتشار اوراق ۳۳ درصد می‌شد. امسال متوسط نرخ انتشار اوراق ۴۳ درصد خواهد شد. در سال گذشته هرچه اوراق منتشر می‌کردیم باید ۴ درصد روی سود آن می‌گذاشتیم تا اوراق را بتوانیم امسال در بازار بفروشیم. پس ما باید هزینه فرصت اتفاقات آتی را در سیستم در نظر بگیریم. به جای اینکه منابع را صرف انتشار اوراق کنیم، فعلا از اوراق کوتاه مدت سایرین استفاده کنیم تا از بعد اطمینان و هزینه بتوانیم از منافع بهتری استفاده کنیم. پس توجه به موضوع هزینه فرصت، نکته اساسی است. 

عزیزیان بیان کرد: برنده بودن در یک بازه کوتاه یکساله رویه خوبی نیست. ضمن اینکه ازابتدای سال ۹۰ تاکنون هیچ ابزار و سلوشن جدیدی نداشته و حتما باید تنوع و تغییر سیاست‌ها در ابزار‌ها را به صورت جدی دنبال کنیم. تامین سرمایه نوین یک تامین سرمایه بانکی بوده که امکان تاسیس صندوق جدید را نداشته است. ما می‌توانیم موضوع فعالیت ۵ صندوق فعلی را تغییر دهیم. موضوع تغییر فعالیت صندوق‌ها از تاسیس صندوق‌ها سخت‌تر است. 

 مدیرعامل "تنوین" گفت: نکته مهم دیگر در موضوع مدیریت تامین سرمایه این است که باید تنوع محصولات تامین سرمایه به گونه‌ای باشد که در شرایط مختلف اقتصادی بتوانیم سطح AUM را در سطح مطلوبی حفظ کنیم. با طراحی ابزار‌های مالی متنوع بتوانیم AUM را ثابت نگه داریم. این، یکی از سیاست‌هایی است که در تامین سرمایه نوین در حال اجراست. هزینه بازاریابی تامین سرمایه نوین تغییر نکرده است. ما در بعد هزینه بازاریابی بسیار محدود هستیم. اما از بعد توسعه تغییرات به صورت جدی عمل می‌کنیم. تامین سرمایه نوین اکنون واحد ریسک، واحد تحقیق و توسعه و ... دارد. ما مطالعاتی روی سرمایه گذاری جدید انجام می‌دهیم. 

عزیزیان توضیح داد: اگر تامین سرمایه نوین بخواهد در بازار آینده نقش راهبری سابق را داشته باشد، بهتر است که در حوزه‌هایی ورود کند تا سایرین به آن مسلط نیستند. در نهایت این را به سهامداران می‌گویم که تامین سرمایه نوین با سازوکاری را در پیش گرفته و به واسطه توسعه پلتفرم‌ها و زیرساخت‌ها شرکتی است که با دید آینده نگرانه به آن نگاه کنند. تاثیر توسعه زیرساخت‌ها در هیچ شرکتی در کوتاه مدت نیست. وقتی توجه به زیرساخت‌ها در دستور کار قرار بگیرد به دنبال کار پایدار، بلندمدت و استوار خواهیم بود تا اینکه اتفاق کوتاه مدت و گذرا در تامین سرمایه نوین رخ دهد. تاثیر تغییرات در نرخ اوراق و سیاست‌ها ملموس است. بازده صندوق‌ها متناسب با بازار اصلاح شده است. 

وی درخصوص شناوری نرخ بهره بیان کرد: ترکیب پورتفوی ما صندوق، سهام و اوراق است. درقرارداد اوراق، نرخ را شناور کردیم نرخ سپرده بانکی را می‌توانیم ظرف بازه زمانی یک ماهه نسبت به شرایط بازار به روز کنیم. موضوع روی اصلاح نرخ اوراق است. 

وی درباره نرخ بازده اوراق خاطرنشان کرد: موضوع این است که وقتی شرایط تورمی می‌شود منافع نیز تابع تورم می‌شود. اگر کسی اینقدر درایت نداشته باشد که در کسب و کار خود عامل تورم را نبیند نباید بیاید. اما اگر کسی کسب و کاری انجام می‌دهد که تابع تولید باشد، تاثیر آن را خواهد دید. 

مدیرعامل تامین سرمایه نوین بیان کرد: بازار سرمایه تنها زیرساختی است که متولی تامین مالی بلندمدت است. اگر کسی تامین مالی ۳، ۴ ساله داشته باشد، از طریق بانک صورت نمی‌گیرد. اما کسی که تامین مالی بلندمدت انجام می‌دهد از طریق تامین سرمایه انجام می‌شود، جایی که توان پرداخت اقساط را بالا می‌برد، تامین سرمایه است. زیرا تامین سرمایه طی دوره، اصل پول را نمی‌گیرد، اما بانک این طور نیست. اینکه تنها بازوی تامین مالی بلندمدت کشور تامین سرمایه‌ها و بازار سرمایه است نکته‌ای است که باید به آن دقت کرد. اما چالش اینجاست وقتی صحبت از تامین مالی بلندمدت می‌شود، یعنی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها استفاده می‌شود. وقتی نرخ به بیش از ۴۰ درصد می‌رود، یعنی باید قبل از سررسید سیستم خود را تجهیز کند. این موضوع، چالش تغییر نرخ بهره در ایجاد توسعه زیرساخت هاست.

وی افزود: برای کسی که خودش می‌خواهد منابع و منافع را صرف ایجاد یک زیرساخت جدید کند، نمی‌تواند تا انتهای دوره دوام بیاورد. زیرا معادل مبلغی که قرار است صرف تجهیز کند باید اصل و سود دهد. 

عزیزیان گفت: تامین سرمایه نوین پس از انتشار اوراق ۳۰ درصدی بین تامین سرمایه‌های دیگر کمترین خروجی را داشته است. بخشی ازاین کار به سیاست‌هایی بر می‌گردد که تامین سرمایه نوین بیشتر متمرکز بر تامین و تجهیز منابع خرد پایدار است؛ بنابراین در بازه بهمن و اسفندماه سال گذشته که موضوع انتشار اوراق ۳۰ درصد رقم خورد نه تنها خروجی منابع نداشتیم بلکه ورود منابع داشتیم.

وی ادامه داد: بازار سرمایه امروز شاهد رقابت‌های عجیب و غریب است. وقتی تفاوت‌ها تفاوت قابل لمسی باشد، در نرخ تامین مالی نباید به دنبال این باشیم که برای جذب منابع نرخ را افزایش دهیم و منابع را بیشتر کنیم. سیاست‌ها باید طوری باشد که افراد درگیر تامین سرمایه‌ها شوند بدون اینکه نرخ بهره تغییر یابد. از این سیاست‌ها زیاد می‌توان در بازار سرمایه استفاده کرد. 

مدیرعامل "تنوین" در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز، در خصوص سود شرکت تامین سرمایه نوین در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: فکر می‌کنم ظرف سه سال بتوانیم سود تامین سرمایه را تا ۵ برابر افزایش دهیم. این مستقل از نرخ تورم است. یعنی باید نرخ تورم را جدا کنیم و ظرف سه سال سود متوازن شده از تورم کسب کنیم. سود شناسایی شده تامین سرمایه نوین ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. از نظر کیفیت سود می‌توانیم به صورت مالی و گزارشات دوره‌ای مراجعه کنیم. باید دید که سیاست مجمع چگونه است و اینکه چه میزان از این ۱۲۰۰ میلیارد تومان را بین سهامداران تقسیم می‌کند.

اشتراک گذاری :

نظر شما