شناسهٔ خبر: 66766625 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار کنکور و آزمون ها

آزمون آیلتس چیست؟ همه‌چیز درباره آزمون IELTS

صاحب‌خبر -

باتوجه به اطلاعیه سازمان سنجش، امکان برگزاری مجدد آزمون کاغذی علاوه‌بر آزمون کامپیوتری آیتلس فراهم شد. این آزمون مانند یک رژیم غذایی عمل می‌کند. درحالی‌که برای برخی جذاب است و بدنشان را روی فرم می‌آورد، برای افرادی دیگر حکم آب کرفس تلخ و زننده را دارد که هیچ چاره‌ای جز سرکشیدنش ندارند. در این مطلب، به بررسی مقدمه‌ای بر انواع بخش‌های آزمون پرداختیم. همچنین مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع آیلتس را در انتها معرفی خواهیم کرد.

آیلتس (IELTS مخفف International English Language Testing System)  به‌عنوان معتبرترین آزمون زبان، کلید ورود شما به دنیای فرصت‌های تحصیلی، کاری و مهاجرتی در کشورهای انگلیسی زبان است. با کسب نمره مطلوب در آیلتس، می‌توانید با اعتمادبه نفس کامل وارد عرصه‌های بین‌المللی شوید.

بیش از ۱۰ هزار سازمان در سراسر جهان، نمره آیلتس را به رسمیت می‌شناسند و آن را تضمینی برای مهارت واقعی شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی می‌دانند. علاوه‌براین، آیلتس به‌صورت جامع چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن شما را می‌سنجد و تصویری کامل از توانایی‌های زبانی‌تان ارائه می‌دهد. این آزمون به‌صورت کامپیوتری یا کاغذی برگزار می‌شود و حق انتخاب آن، شرایط راحت‌تری هنگام ثبت نام آیلتس دراختیارتان می‌گذارد.

آزمون آیلتس (IELTS) به نوعی حکم گذرنامه ورود به دنیای انگلیسی زبانان را دارد. فرقی نمی‌کند هدفتان مهاجرت تحصیلی، کاری یا حتی زندگی در کشوری انگلیسی زبان باشد. درهرصورت، آیلتس کلید طلایی برای باز کردن قفل این درهاست. اما این آزمون چطور مهارت‌های شما را زیر ذره‌بین می‌برد؟

اولین مرحله آزمون، بخش شنیدن است. در این بخش، باید به چهار مکالمه و سخنرانی از انگلیسی زبانان نیتیو گوش داده و به سوالات مربوط به آن‌ها پاسخ دهید. نگران لهجه‌های خاص نباشید؛ قرار است با انگلیسی واقعی روبرو شوید. البته که برای این رویارویی در کلاس‌های آمادگی آیلتس آماده خواهید شد.

در بخش خواندن، نبردی با متون انگلیسی خواهید داشت. در این بخش با سه متن با حجم متوسط روبرو می‌شوید که باید در مدت ۶۰ دقیقه به ۴۰ سوال متنوع پاسخ دهید. پس در این بخش نیاز است تکنیک‌های خواندن سریع و درک مطلب کلیدی را حسابی تمرین کنید.

ثبت نام آیلتس

در بخش نوشتن، نوبت جادوگری با کلمات است. در این قسمت، باید دو موضوع تحت عنوان تسک ۱ و تسک ۲ را به رشته تحریر درآورید. فرقی نمی‌کند موضوع درباره علاقتان به آشپزی باشد یا راه‌حل‌های مقابله با گرمایش زمین؛ آنچه اهمیت دارد، توانایی شما در سازماندهی ایده‌ها، استفاده از واژگان مناسب و رعایت قواعد گرامری است.

بخش نهایی آزمون آیلتس، بخش مهیج صحبت کردن است. در این بخش، با یک ممتحن انگلیسی زبان به گفتگو می‌نشینید و مهارت‌های گفتاری خود را به نمایش می‌گذارید. نگران نباشید؛ این گفتگو در سه بخش مجزا و با موضوعاتی متنوع پیش می‌رود. نیازی به استفاده از لغات و اصطلاحات قلمبه سلمبه انگلیسی نیست. چیزی که اهمیت دارد این است که به ممتحن نشان دهید خیلی روان و راحت صحبت خواهید کرد.

بخش‌های شنیداری، خواندن و نوشتن در یک روز و بدون وقفه برگزار می‌شوند، در حالی که تاریخ برگزاری بخش اسپیکینگ می‌تواند در همان روز یا تا ۷ روز قبل یا بعد از بخش‌های دیگر باشد.

حالا که با فرمت آزمون آیلتس آشنا شدید، وقت آن رسیده که با یک برنامه‌ریزی درست  و استفاده از منابع آموزشی معتبر، گام‌های محکمی برای موفقیت در این آزمون بردارید. فراموش نکنید که کلید اصلی در دست شماست؛ پشتکار، تمرین و البته دوری از استرس!

منابع آیلتس چیست

اگر دنبال منابع آزمون آیلتس هستید، پس احتمالا جزو افرادی باشید که میان سیل منابع آیلتس گم شدند. اغراق نیست اگر بگوییم بیشتر از متقاضی آیلتس، منابع مختلف آیتلس وجود دارد که بسیاری از آن‌ها استاندارد نیستند. مهم‌ترین و بهترین منبع کاربردی آزمون آیلتس کتاب‌های کمبریج هستند که چندین نسخه‌ دارند.

دومین منبع موثق و کاربردی، کتاب‌های آیتلس جرنی مرکز تخصصی آیلتس آفرینش است که در ۴ سطح ارائه می‌شود. تسلط بر این کتاب‌ها سطح زبان شما را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. از جمله منابع دیگر آیلتس می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

The Official Cambridge Guide to IELTS

Road to IELTS

English Collocations in Use

English Vocabulary in Use

Cambridge Vocabulary for IELTS

Cambridge Grammar for IELTS

Barron’s IELTS Superpack

Cambridge IELTS Trainer

Simone Braverman’s Target Band 7

مراکز مجاز آیتلس در ایران توسط سایت سازمان سنجش معرفی می‌شوند. با ورود به سایت سازمان سنجش می‌توانید لیست مراکز آزمون‌ آیلتس در تهران و شهرستان‌ها را مشاهده کنید. از جمله معروف‌ترین مراکز شامل موارد زیر است:

    مرکز آیلتس تهران

    موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام

    موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش

طبق توصیه زبان‌آموزان برتر آزمون آیتلس که توانستند به بهترین نمره آیلتس یعنی نمره ۹ دست پیدا کنند، به‌جای توجه به انواع ترفندهای تبلیغاتی و جستجو میان هزاران منبع و استاد، بهتر است مسیر اخذ نمره آیلتس را با اصلی‌ترین منابع و باتجربه‌ترین مرکز تخصصی آیتلس پیش ببرید. به‌این‌ترتیب، علاوه‌بر تسلط کافی در زمان، انرژی و سرمایه‌تان نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

نظر شما