شناسهٔ خبر: 66766383 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نکات مهم در چاپ پلات

نقشه‌ها معمولا برای پروژه‌های فنی و ساختمانی به کار می‌روند. از آنجایی که در امور مهندسی و فنی به دقت بالایی نیاز است پس باید نقشه چاپ شده نیز دقت بالایی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چاپ پلات یکی از مهم‌ترین چاپ‌هایی است که امروزه بیش از قبل به آن توجه می‌شود. زیرا در یک طرح کلیه جزئیات باید خوانا و واضح باشند. به همین دلیل انتخاب نوع چاپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چاپ پلات از جمله پرکاربردترین چاپ‌ها برای انواع نقشه است که در این مطلب به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

اهمیت این نوع کار

نقشه‌ها معمولا برای پروژه‌های فنی و ساختمانی به کار می‌روند. از آنجایی که در امور مهندسی و فنی به دقت بالایی نیاز است پس باید نقشه چاپ شده نیز دقت بالایی داشته باشد. زیرا اگر دقت چاپ بالا نباشد امکان ایجاد مشکل در روند پروژه وجود دارد. از سوی دیگر چاپ نقشه باید با سرعت انجام شود. همچنین دستگاه چاپ باید قابلیت چاپ نقشه در ابعاد مختلف را داشته باشد.

زیرا نقشه‌های معماری و فنی همگی در یک ابعاد چاپ نمی‌شوند. در بعضی از موارد نیاز به چاپ نقشه رنگی است که همه دستگاه‌ها قابلیت ارائه آن را ندارند.‌ این بسیار مهم است که چاپگر نقشه انتخابی شما بتواند نقشه را به صورت رنگی ارائه دهد. با توجه به این موارد می‌توان گفت که چاپ نقشه بسیار مهم بوده و باید پیش از شروع پروژه مورد توجه قرار گیرد.

چاپ پلات چیست؟

چاپ پلات رایج‌ترین چاپ برای تهیه نقشه می‌باشد. این نوع چاپ در زمینه‌های مختلف معماری، طراحی صنعتی، نقشه‌کشی، مهندسی و طرح‌های فنی کاربرد دارد. برای این چاپ از دستگاهی به نام پلاتر یا پرینتر پلات استفاده می‌کنند. پلاتر نقشه‌ها را بر روی صفحات بزرگ، با دقت و وضوح بالا چاپ می‌نماید.

معمولا پلات با لمینت همراه است و پس از چاپ یک لایه پوششی لمینت بر سطح صفحه قرار می‌گیرد. لمینت باعث حفاظت از سطح چاپ شده و همچنین ارتقای کیفیت آن می‌شود. لمینت‌ها به دو صورت مات و براق ارائه می‌گردند. ترکیب پلات و لمینت سبب حفظ رنگ، افزایش دوام و جلوگیری از خط و خش بر روی نقشه خواهد شد.

نکات مهم در چاپ پلات

مزایای چاپ پلات برای نقشه

این نوع چاپ مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل به طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود. مزایای پلات برای نقشه به صورت زیر است:

۱- داشتن کیفیت بالا

برای خوانش و اجرای نقشه، کیفیت بالا نیاز است. چاپ پلات این کیفیت را به خوبی فراهم می‌سازد. به همین دلیل از این چاپ برای انواع نقشه استفاده می‌گردد. دقت و کیفیت پلاتر به حدی بالا است که حتی ریزترین و جزئی‌ترین موارد را می‌توان مشاهده کرد.

۲- داشتن دوام بالا

نقشه‌ها برای استفاده کوتاه مدت طراحی نمی‌شوند و در دراز مدت مورد استفاده هستند. به همین دلیل این بسیار مهم است که نقشه چاپ شده دوام بالایی داشته باشد. نقشه‌های چاپ شده توسط پلاتر از دوام بالایی برخوردار هستند.

۳- مقاوم در شرایط آب و هوایی مختلف

نقشه‌های چاپ شده با پلاتر دارای یک لایه از جنس لمینت هستند. این لایه باعث می‌شود که نقشه در انواع شرایط آب‌وهوایی ماندگار باشد. پس در هر منطقه‌ای می‌توانید از این نقشه‌ها استفاده نمایید.

۴- تمیز کردن آسان

در صورتی که مدت زمان زیادی از چاپ نقشه گذشته باشد، امکان تجمع آلودگی بر سطح آن وجود دارد. این آلودگی‌ها باعث عدم خوانش صحیح نقشه می‌شوند. می‌توان سطح نقشه را با یک دستمال به آسانی تمیز کرد. بهتر است که بازه‌های زمانی کوتاه مدت را به این کار اختصاص دهید.

۵- سرعت چاپ بالا

چاپ پلات از نظر سرعت فوق‌العاده است. زیرا جوهر مورد استفاده در پلاتر به سرعت خشک شده و قدرت جذب بالایی دارد. بر این اساس می‌توان گفت که سرعت چاپ با پلاتر بالا و مورد قبول است. برای چاپ‌های فوری نقشه می‌توانید از پلاتر استفاده کنید.

۶- قابلیت چاپ رنگی

از طریق پلاتر می‌توان نقشه‌های رنگی را نیز چاپ کرد. بر این اساس در هر یک از زمینه‌های معماری و مهندسی که نیاز به نقشه رنگی باشد، پلاتر از عهده چاپ آن بر می‌آید. چاپ رنگی نقشه بر جذابیت نقشه نیز می‌افزاید.

۷- چاپ در ابعاد بزرگ

نقشه‌ها باید در ابعاد مختلف و معمولا بزرگ چاپ شوند. بعضی از دستگاه‌ها قابلیت چاپ در ابعاد بالا را ندارند. پلاتر می‌تواند نقشه‌های شما را در ابعاد دلخواه چاپ کند. اگر نیاز به نقشه بزرگی دارید پس می‌توانید چاپ آن را به پلاتر بسپارید.

نکات مهم در چاپ پلات

فرآیند چاپ نقشه با پلاتر

در ابتدا باید طراحی نقشه در سیستم انجام شده و سپس فرمان چاپ آن به کامپیوتر داده شود. با اتصال کامپیوتر به پلاتر، فرآیند چاپ به پلاتر نیز ارائه شده و سیستم پلاتر شروع به خواندن نقشه از سیستم کامپیوتر می‌کند. در ادامه سیستم داخل دستگاه، نحوه تزریق رنگ بر سطح کاغذ را اعمال می‌نماید. ممکن است که نقشه به صورت رنگی یا سیاه و سفید باشد و این بستگی به نیاز افراد دارد. چاپ پلات تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر قابل انجام است. این بستگی به نیاز شما دارد که چه ابعادی را برای نقشه خود‌ انتخاب کنید.

نکات مهم در چاپ

  • برای طراحی نقشه از افراد متخصص کمک بگیرید زیرا پس از چاپ نمی‌توانید آن را ویرایش کنید.
  • اگر نقشه باید به صورت رنگی چاپ شود حتما باید از دستگاه پلاتر رنگی استفاده کنید.
  • کیفیت دستگاه پلاتر تعیین کننده کیفیت نقشه چاپ شده است. اگر دستگاه کیفیت چندانی نداشته باشد، نقشه چاپ شده نیز چندان کیفیت و وضوحی نخواهد داشت.
  • برای اینکه پلات از دوام بالایی برخوردار شود حتما باید لایه‌ای از لمینت بر سطح آن پردازش گردد.
  • اگر می‌خواهید نقشه‌ای با ابعاد مختلف داشته باشید جای هیچ نگرانی نیست. پلاتر می‌تواند نقشه را با ابعاد مختلف چاپ کند.
  • برای این نوع چاپ می‌توان از کاغذهای مختلفی استفاده کرد. شما باید برای نقشه از بهترین و مناسب‌ترین کاغذ استفاده کنید.
  • چاپ نقشه باید با هزینه مناسب انجام شود. دستگاه پلاتر معمولا نقشه را با قیمت مناسب چاپ می‌کند.
  • چاپ مشابه این کار ، چاپ استیکر می باشد که دستگاه اکوسالونت انجام می گیرد.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی چاپ پلات و نکات مهم چاپ نقشه پرداختیم. شما می‌توانید به کمک اطلاعات ارائه شده، نقشه‌های مورد نظر خود را با بهترین کیفیت چاپ کنید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید پس بهتر است که با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. علاوه بر این می‌توانید سایر مطالب مندرج در سایت را مورد مطالعه قرار دهید.

برچسب‌ها:

نظر شما