شناسهٔ خبر: 66765726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بیان تجربه‌های مادری، مشوق فرزندآوری است

یک کنشگر اجتماعی گفت: ما به صورت غیرمستقیم و با به اشتراک گذاشتن تجربیات مادرانه در هیئت‌های خود ضمن تبیین جایگاه مادر، به تشویق مادران برای فرزندآوری می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، همیشه آدم‌هایی هستند که حواسشان به جامعه است؛ از زندگی خودشان می‌زنند تا در مسائل مهم جامعه نقش‌آفرینی کنند. سیمین رودی یک مامای بازنشسته است که در زیارتگاه بی‌بی شتیته، مرکز نفس نیشابور را از سال ۱۴۰۰ همزمان با روز ولادت امام رضا(ع) راه‌اندازی کرده است.

او درباره این اقدام خود می‌گوید: همیشه در دوران کاری‌ام تلاش می‌کردم اگر مادری قصد سقط جنین خود را دارد، جلو او را بگیرم. در اواخر دوره کاری‌ام متوجه تأسیس مرکز نفس یا نجات فرزندان سقط در مشهد شدم و بلافاصله این مرکز را با کمک متولیان زیارتگاه بی‌بی شتیته که مورد عنایت موسی بن جعفر(ع) قرار دارند، راه‌اندازی کردیم.

او ادامه می‌دهد: همزمان با این اقدام در دوره‌های کنشگری که آستان قدس رضوی برگزار می‌کرد، شرکت کردم و انگیزه‌ام برای ادامه این مسیر با توجه به اساتید خوبی که در این دوره آموزش می‌دادند، بیشتر شد. اساتید این دوره مشکلات سقط جنین و کاهش جمعیت را به خوبی تشریح و تبیین کردند و همه این عوامل سبب شد با انگیره بیشتر، توان بیشتر و کمک همسنگران خود در نیشابور اقدام کنیم و تاکنون توانسته‌ایم ۴۲۰ جنین را از خطر سقط نجات دهیم.

رودی در توضیحات خود تصریح می‌کند: شاید به نظر برسد ما تنها ۴۲۰ جنین را نجات داده‌ایم؛ اما با وجود دوره‌های تربیت مربی برای بهورزان و بسیجیان با کمک آستان قدس رضوی و اعزام آنان به نقاط مختلف نیشابور به تشریح ضرورت جوانی جمعیت می‌پردازیم و در مسیر نجات فرزندان سقط در منطقه نیشابور و فرهنگ‌سازی در افزایش جمعیت به ویژه در روستاها مؤثر هستیم و ضرورت فرزندآوری را برای خانواده‌ها تشریح می‌کنیم.

تغذیه مادران نیازمند

پویش «شیعه کوچولو» یکی دیگر از گروه‌های مردمی است که در زمینه جوانی جمعیت در مشهد فعالیت می‌کند. زهرا سراجان درباره این پویش می‌گوید: من و دو همکلاسی دیگر دوره دانشجویی‌ام در سال ۹۸ تصمیم گرفتیم به مادران بارداری که شرایط مالی مناسبی ندارند، به ویژه در بحث تغذیه کمک کنیم تا هم دوران بارداری خوبی از نظر تغذیه داشته باشند و هم از سقط‌هایی که به دلیل مشکلات معیشتی خانواده اتفاق می‌افتد، جلوگیری کنیم.

این کنشگر اجتماعی که خود مادر سه فرزند است، ادامه می‌دهد: به همین منظور یک گروه در فضای مجازی تشکیل داده‌ و با تعدادی از خیران هم تعامل داریم تا برای تأمین معیشت، دارو و درمان ۱۵ مادر بارداری که هر ماه زیر پوشش داریم، به ما کمک کنند و پس از زایمان، این مادران را به سایر گروه‌های حمایتی معرفی می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به واگذاری غرفه‌ای با موضوع فرزندآوری در نمایشگاه قرآن و عترت سال گذشته توسط بنیاد کرامت در مورد سایر کمک‌هایی که آستان قدس رضوی می‌تواند به آنان انجام دهد، می‌گوید: رایزنی‌های کارگروه جوانی جمعیت بنیاد کرامت رضوی در تأمین بسته معیشتی و به ویژه دارو و درمان می‌تواند به ما بسیار کمک کند؛ به طور مثال معرفی مراکز پزشکی که مادران نیازمند را رایگان ویزیت کرده یا هزینه‌های جانبی درمان مانند سونوگرافی و چنین مواردی را تقبل کنند، بسیار کمک‌کننده است.

بیان تجربه‌های مادری، مشوق فرزندآوری است

مادر بودن و جایگاه مهم آن یکی از موضوعاتی است که سبب شده ریحانه دانشگر با همراهی همسر و دوستان نزیک خود کانون و هیئتی تخصصی در این زمینه راه‌اندازی کند. تجربه‌های باارزش مادری او به ارزشمند بودن این جایگاه و بیان این تجربیات به عنوان یک راهکار تبلیغی برای فرزندآوری و جلوگیری از سقط اشاره و بیان می‌کند: ما به صورت غیرمستقیم و با به اشتراک گذاشتن تجربیات مادرانه در هیئت‌های خود ضمن تبیین جایگاه مادر، به تشویق مادران برای فرزندآوری می‌پردازیم.

مسئول کانون انقلاب اسلامی و هیئت تخصصی مادر و کودک ادامه می‌دهد: با کمک تیم پشتیبانی خود که حدود ۳۰ نفر هستند، هیئت‌های مادر و کودک را برگزار می‌کنیم و خدمات درمانی و مشاوره‌ای هم به مادران ارائه می‌دهیم.

وی ضمن اشاره به تعاملات این کانون با آستان قدس رضوی تشریح می‌کند: به مناسبت روز ولادت حضرت زهرا(س) ۳۰بسته تحفه رضوی برای مادران گرفتیم و اعضای تیم پشتیبانی ما طی این هفته در دوره آموزشی جوانی جمعیت شرکت خواهند کرد.

دانشگر اضافه می‌کند: یک خلأ جدی ما در هیئت‌های تخصصی مادر و کودک، فضا برای برگزاری است که اگر این فضا به ما داده شود، می‌توانیم هیئت خود را با تعداد شرکت‌کننده بیشتری برگزار کنیم.

وی نیاز به اساتید متخصص را از دیگر نیازهای مجموعه خود می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ نفر تیم پشتیبان داریم که این افراد شامل پزشک، ماما، مشاور و خیران در موارد مختلف هستند و با توجه به گسترده شدن فعالیت هیئت تخصصی مادر و کودک، نیاز بیشتری به اساتید و تیم پشتیبانی داریم که در این زمینه آستان قدس رضوی می‌تواند به ما کمک کند.

مسئول کانون انقلاب اسلامی و هیئت تخصصی مادر و کودک توضیح می‌دهد: در حال حاضر ما هزینه پزشک برای ویزیت مادران باردار را پرداخت می‌کنیم که در کاهش این هزینه‌ها با توجه به ارتباطاتی که با گروه‌های پزشکی جهادی دارند، می‌توانند کمک‌کننده باشند تا بتوانیم به مادران باردار خدمات پزشکی بیشتری ارائه دهیم.

وی به خدمت‌رسانی مجموعه خود به بیش از ۲ یا ۳ هزار مادر از سال تأسیس آن یعنی سال ۹۸ اشاره می‌کند و می‌گوید: محوریت برنامه‌های ما در موارد حمایت‌های پزشکی و مشاوره‌ای شامل متخصص زنان و ماما و مشاوره خانواده تبیین جایگاه مادری است و تولید محتوای تخصصی ویژه جمعیت را از آبان ماه گذشته در دستور کار داریم و به دنبال آن هستیم تا برای ایام فاطمیه محتواهایی را که برای منبرمناسب است، ارائه دهیم.

روایت دست‌های مهربانی که فرشته‌های کوچک را نجات می‌دهند تا گرمابخش زندگی پدر و مادرها شوند، تمامی ندارد؛ اما وطن برای حال خوشش به مهربانی و دغدغه همه مردمانش نیاز دارد.

خبرنگار: فجرداودلی

نظر شما